SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Antropologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Antropologia
Kod przedmiotu 13.1-WB-WF3PD-AN-S21
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia / Biologia nauczycielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze zmiennością biologiczną człowieka, jej przyczynami i przejawami. Opanowanie techniki pomiarów antropologicznych oraz zasad diagnostyki i oceny rozwoju biologicznego na użytek wychowania fizycznego. 

Wymagania wstępne

Wiadomości z anatomii, geografii i historii

Zakres tematyczny

Wykład: Wykład wprowadzający (informacje o przedmiocie, zapoznanie z sylabusem, warunki zaliczenia przedmiotu). Antropologia–miejsce wśród nauk, definicje, podział, stosunek do innych nauk. Zarys historii antropologii. Pochodzenie człowieka (miejsce człowieka w świecie zwierząt, antropogeneza, ewolucja kulturowa).Zmienność morfologiczna człowieka i jej przejawy (rasowa, konstytucjonalna, dymorfizm płciowy, symetria i asymetria). Zmienność ontogenetyczna człowieka (aspekty rozwoju biologicznego, czynniki rozwoju osobniczego, podział życia ludzkiego na okresy, okresy rozwoju osobniczego: prenatalny i postnatalny, tendencja przemian). Wiek rozwojowy i metody jego oceny (praktyczna ocena procesu wzrastania dziecka, norma jako biologiczny układ odniesienia). Motoryczność ludzka. Postawa ciała. Rytmy biologiczne.

Laboratorium: Antropometria jako podstawowa metoda współczesnej antropologii, podział, cele i zadania. Instrumentarium antropometryczne. Organizacja badań antropometrycznych oraz zasady ich realizacji. Pomiary antropometryczne. Antroposkopia. Badania dermatoglificzne i cheilioskopijne. Pomiar i obserwacja w antropologii fizjologicznej. Pomiar sprawności fizycznej. Wykorzystanie wyników antropometrycznych i antroposkopijnych badań (w tym wyliczanie wskaźników proporcji ciała, komponentów, typu budowy, dymorfizmu, typu sprawności fizycznej). Charakterystyki uzupełniające informacje antropometryczne. Pomiar warunków socjalno-bytowych. Podsumowanie zajęć i udzielenie zaliczenia.

Metody kształcenia

Wykład: metoda podająca, poglądowa (plansze), projekcja multimedialna.

Laboratorium: obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium  kończy się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej) – zgodnie z podanymi kryteriami (progi punktowe). Zakresy ocen:  50-59% ocena dostateczna; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry. Druga składowa  oceny to umiejętności praktyczne  (w tym: wyliczenia wskaźników proporcji ciała, składu ciała, typu budowy oraz typu sprawności fizycznej). Ocena końcowa  to średnia pozytywnych ocen z testu i umiejętności praktycznych. Aktywność na zajęciach i oceny cząstkowe są uzupełnieniem oceny końcowej.

Dopuszcza się 30% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student/Studentka powinni uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (najpóźniej tydzień przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/Studentka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (według wskazań  prowadzącego). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej) zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 50% punktów. Zakresy ocen:  50-59% ocena dostateczna; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu (części laboratoryjnej i wykładowej). Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą:

średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5;

średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0;

średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5;

4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

 

 

Literatura podstawowa

1.Kaczmarek M., Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia aż do śmierci. PWN. Warszawa 2018.

2.Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2014.

3.Malinowski A., Strzałko J.(red.): Antropologia. PWN. Warszawa-Poznań 1989.

4.Malinowski A., Bożiłow W.: Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy. PWN. Warszawa-Łódź 1997.

5.Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

 

Literatura uzupełniająca

1.Asienkiewicz R., Tatarczuk J., Wandycz A.: Dziecko Lubuskie. Poziom rozwoju fizycznego chłopców i dziewcząt w wieku 7-18 lat w świetle wybranych czynników społecznych i środowiskowych. Normy biologiczne. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2019.

2. Charzewski J., Lewandowska J., Łaska-Mierzejewska T., Piechaczek H., Charzewska J.: Antropologia. AWF. Warszawa 2011.

3.Drozdowski Z.: Antropometria w wychowaniu fizycznym. AWF Poznań 1998.

4.Kozieł S., Nowak-Szczepańska N., Gom€ła A.: Antropologiczne badania dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1966 - 2012. Zmiany sekularne i zróżnicowanie społeczne. PAN, Zakład Antropologii, Wrocław 2014.

5.Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.: Uwarunkowania zmian zachodzących w dojrzewaniu biologicznym  (płciowym) dziewcząt województwa lubuskiego. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2021.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dancewicz (ostatnia modyfikacja: 07-01-2022 19:02)