SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Antropologia |
Kod przedmiotu | 13.1-WB-WF3PD-AN-S21 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia / Biologia nauczycielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie studentów ze zmiennością biologiczną człowieka, jej przyczynami i przejawami. Opanowanie techniki pomiarów antropologicznych oraz zasad diagnostyki i oceny rozwoju biologicznego na użytek wychowania fizycznego.
Wiadomości z anatomii, geografii i historii
Wykład: Wykład wprowadzający (informacje o przedmiocie, zapoznanie z sylabusem, warunki zaliczenia przedmiotu). Antropologia–miejsce wśród nauk, definicje, podział, stosunek do innych nauk. Zarys historii antropologii. Pochodzenie człowieka (miejsce człowieka w świecie zwierząt, antropogeneza, ewolucja kulturowa).Zmienność morfologiczna człowieka i jej przejawy (rasowa, konstytucjonalna, dymorfizm płciowy, symetria i asymetria). Zmienność ontogenetyczna człowieka (aspekty rozwoju biologicznego, czynniki rozwoju osobniczego, podział życia ludzkiego na okresy, okresy rozwoju osobniczego: prenatalny i postnatalny, tendencja przemian). Wiek rozwojowy i metody jego oceny (praktyczna ocena procesu wzrastania dziecka, norma jako biologiczny układ odniesienia). Motoryczność ludzka. Postawa ciała. Rytmy biologiczne.
Laboratorium: Antropometria jako podstawowa metoda współczesnej antropologii, podział, cele i zadania. Instrumentarium antropometryczne. Organizacja badań antropometrycznych oraz zasady ich realizacji. Pomiary antropometryczne. Antroposkopia. Badania dermatoglificzne i cheilioskopijne. Pomiar i obserwacja w antropologii fizjologicznej. Pomiar sprawności fizycznej. Wykorzystanie wyników antropometrycznych i antroposkopijnych badań (w tym wyliczanie wskaźników proporcji ciała, komponentów, typu budowy, dymorfizmu, typu sprawności fizycznej). Charakterystyki uzupełniające informacje antropometryczne. Pomiar warunków socjalno-bytowych. Podsumowanie zajęć i udzielenie zaliczenia.
Wykład: metoda podająca, poglądowa (plansze), projekcja multimedialna.
Laboratorium: obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej) – zgodnie z podanymi kryteriami (progi punktowe). Zakresy ocen: 50-59% ocena dostateczna; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry. Druga składowa oceny to umiejętności praktyczne (w tym: wyliczenia wskaźników proporcji ciała, składu ciała, typu budowy oraz typu sprawności fizycznej). Ocena końcowa to średnia pozytywnych ocen z testu i umiejętności praktycznych. Aktywność na zajęciach i oceny cząstkowe są uzupełnieniem oceny końcowej.
Dopuszcza się 30% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student/Studentka powinni uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (najpóźniej tydzień przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/Studentka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (według wskazań prowadzącego). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej) zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 50% punktów. Zakresy ocen: 50-59% ocena dostateczna; 60-69% dostateczny plus; 70-79% dobry; 80-89% dobry plus; 90-100% bardzo dobry. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu (części laboratoryjnej i wykładowej). Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą:
średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5;
średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0;
średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5;
4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1.Kaczmarek M., Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia aż do śmierci. PWN. Warszawa 2018.
2.Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2014.
3.Malinowski A., Strzałko J.(red.): Antropologia. PWN. Warszawa-Poznań 1989.
4.Malinowski A., Bożiłow W.: Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy. PWN. Warszawa-Łódź 1997.
5.Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
1.Asienkiewicz R., Tatarczuk J., Wandycz A.: Dziecko Lubuskie. Poziom rozwoju fizycznego chłopców i dziewcząt w wieku 7-18 lat w świetle wybranych czynników społecznych i środowiskowych. Normy biologiczne. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2019.
2. Charzewski J., Lewandowska J., Łaska-Mierzejewska T., Piechaczek H., Charzewska J.: Antropologia. AWF. Warszawa 2011.
3.Drozdowski Z.: Antropometria w wychowaniu fizycznym. AWF Poznań 1998.
4.Kozieł S., Nowak-Szczepańska N., Gom€ła A.: Antropologiczne badania dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1966 - 2012. Zmiany sekularne i zróżnicowanie społeczne. PAN, Zakład Antropologii, Wrocław 2014.
5.Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.: Uwarunkowania zmian zachodzących w dojrzewaniu biologicznym (płciowym) dziewcząt województwa lubuskiego. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2021.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dancewicz (ostatnia modyfikacja: 07-01-2022 19:02)