SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fizjologia - fizjologia ogólna, fizjologia wysiłku fizycznego, fizjologia bólu, diagnostyka fizjologiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fizjologia - fizjologia ogólna, fizjologia wysiłku fizycznego, fizjologia bólu, diagnostyka fizjologiczna
Kod przedmiotu 12.9-WL-FIZJO-F
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Miłosz Czuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem organizmu człowieka w spoczynku i podczas pracy fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu człowieka. Zaznajomienie studenta z fizjologią układów: nerwowego, mięśniowego, krążenia, oddechowego, hormonalnego. Zaznajomienie z podstawami metabolizmu, energetyką wysiłków fizycznych, narządów zmysłów, fizjologią krwi i homeostazą ustroju.

Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem w/w układów w stanie spoczynku i podczas wysiłku fizycznego.  Zapoznanie studenta z czynnikami wpływającymi na poziom siły mięśniowej, zapoznanie ze sposobami oceny siły i oceny równowagi u osób o ograniczonej sprawności funkcjonalnej.

Kształtowanie zdolności do samodzielnej interpretacji podstawowych norm fizjologicznych w obrębie poszczególnych układów podczas spoczynku i wysiłku fizycznego. Rozwijanie i kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia w oparciu o metody nauczania problemowego oraz rozumienia powiązań fizjologii z dyscyplinami klinicznymi.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii i biochemii.

Zakres tematyczny

  1. Fizjologia układu nerwowego z podkreśleniem roli struktur odpowiedzialnych za inicjowanie, kontrolę ruchów dowolnych, postawy ciała, proces uczenia się ruchów.
  2. Pobudliwość, pobudzenie, transmisja synaptyczna. Zmysły, receptory, odbiór i interpretacja czucia oraz bólu.
  3. Homeostaza ustroju i procesy regulacyjne w funkcjonowaniu poszczególnych układów i całego organizmu.
  4. Fizjologia układu wydzielania wewnętrznego. Rola poszczególnych gruczołów. Rodzaje hormonów i ich działanie.
  5. Układ mięśni szkieletowych, budowa mięśni, mechanizm skurczu mięśniowego, siła mięśniowa i czynniki ją determinujące.
  6. Rodzaje skurczów mięśniowych. Praca mięśni w warunkach statycznych i dynamicznych; komponenty koncentryczne i ekscentryczne w skurczach mięśniowych. Regulacja siły i napięcia mięśniowego.
  7. Dynamometria i istota jej wykorzystania w fizjoterapii, ocena funkcjonalna układu mięśniowego z wykorzystaniem elektromiografii powierzchniowej.
  8. Postawa ciała, ocena równowagi i jakości chodu za pomocą testu Tinetti.Meta
  9. Krew – skład, właściwości, rola w organizmie. Budowa i znaczenie układu chłonnego.
  10. Czynność układu krążenia. Regulacja przepływu krwi. Wpływ układu wegetatywnego oraz hormonów na pracę układu krążenia. Odruchy z baro- i chemoreceptorów.
  11. Fizjologia układu krążenia, cykl pracy serca, układ bodźco-przewodzący serca.
  12. Ocena wybranych wskaźników krążeniowych w spoczynku i wysiłku fizycznym (HR, RR, EKG, tony serca).
  13. Ocena sprawności krążeniowej za pomocą prostych testów funkcjonalnych.
  14. Fizjologia układu oddechowego. Regulacja oddychania. Ocena wskaźników oddechowych w spoczynku i wysiłku fizycznym.
  15. Spirometria i ergospirometria w badaniu sprawności układu oddechowego.
  16. Metabolizm ustroju, podstawowa, spoczynkowa, całkowita przemiana materii, kalorymetria pośrednia i bezpośrednia, czynniki wpływające na wielkość przemiany materii, bilans energetyczny ustroju.
  17. Równowaga wodno-elektrolitowa i termiczna. Termoregulacja ustroju w spoczynku i podczas wysiłku fizycznego.
  18. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Sposoby wyrażania intensywności wysiłku.
  19. Źródła energii i procesy energetyczne zabezpieczające wysiłek fizyczny.
  20. Wysiłek statyczny i reakcja ustroju na wysiłki statyczne o różnej charakterystyce.

Metody kształcenia

Wykłady - mają charakter informacyjny, realizowane w formie prezentacji multimedialnych, również z wykorzystaniem platformy e-learningowej i/lub wskazanego komunikatora internetowego, mają na celu podsumowanie szczegółowej wiedzy z fizjologii człowieka z naciskiem na kliniczne jej zastosowanie.

Laboratoria - realizowane z wykorzystaniem metody nauczania problemowego, jak i z wykorzystaniem dostępnej aparatury badawczej. W trakcie zajęć przewidziane są: samodzielne wykonanie ćwiczeń i przygotowanie sprawozdań i interpretacja przeprowadzonych testów laboratoryjnych, dyskusje, sprawdziany wiedzy w sposób ustny i/lub pisemny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność oraz uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
 

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru) lub ustnej.
Forma pisemna (test): uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów (próg zaliczenia). Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia - poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
 

Laboratorium – warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach, a także uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawozdań z realizowanych ćwiczeń oraz odpowiedzi ustnych/wejściówek sprawdzających wiedzę studenta z zadanego tematu ćwiczeniowego.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
 

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

 

Literatura podstawowa

  1. Fizjologia człowieka. Konturek. Wyd. Edra Urban & Partner, 2020
  2. Traczyk W.: Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL 2020 
  3. Górski J.: Fizjologia wysiłku i treningu  fizycznego, PZWL 2019 

Literatura uzupełniająca

  1. Fizjologia człowieka. Podstawy. Krauss H, Gibas-Dorna M. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021
  2. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 22:25)