SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kliniczne podstawy fizjoterapii w geriatrii |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-FIZJO-KPFG |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Fizjoterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 10 | 0,67 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia praktyczne | 2 | 0,13 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia kliniczne | 3 | 0,2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie wiedzy w zakresie etiologii, patomechanizmów, przebiegu oceny objawów klinicznych wybranych schorzeń i dysfunkcji charakterystycznych dla osób starszych niezbędnych dla zaplanowania programu rehabilitacji.
Nabycie podstawowych umiejętności planowania, doboru i przeprowadzania właściwych czynności fizjoterapeutycznych oraz monitorowania postępów fizjoterapii u pacjentów z dysfunkcjami charakterystycznymi dla seniorów z wykorzystaniem Kompleksowej Oceny Geriatrycznej.
Nabycie umiejętności prowadzenia i analizy dokumentacji medycznej pacjentów w geriatrii.
Podstawowa wiedza z zakresu anatomii i fizjologii człowieka.
Wykłady:
1. Fizjologia procesu starzenia się oraz dysfuncje wynikające z zaawansowanego wieku.
2. Całościowa Ocena Geriatryczna interpretacja dla potrzeb fizjoterapii.
3. Planowania i programowanie fizjoterapii pacjentów geriatrycznych, w zależności od stanu funkcjonalnego i klinicznego poszczególnych układów i narządów, procesów poznawczych.
4. Etiologia, patomechanizm, przebieg: sarkopenia, odleżyny zespół kruchości, osteoporoza, choroba zwyrodnieniowa stawów, choroba Parkinsona, udar mózgu.
5. Odrębności zaburzeń psychicznych okresu starczego: depresja, łagodne zaburzenia poznawcze.
6. Planowanie przestrzeni i adaptacja otoczenia do potrzeb osoby starszej.
Zajęcia praktyczne i zajęcia kliniczne:
Ogólne założenia rehabilitacji pacjentów ze schorzeniami wieku starczego. Podstawowe wiadomości o schorzeniach dotyczących osób starszych z uwzględnieniem interpretacji badań dodatkowych, w tym testów i skal, oraz konieczności podejmowania rehabilitacji i możliwości stosowania fizjoterapii.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta z zaburzeniami czynności w geriatrii. Ocena stanu funkcjonalnego, sprawności i wydolności fizycznej pacjenta starszego dla potrzeb fizjoterapii. Interpretacja wyników KOG. Nabywanie umiejętności komunikacji i współpracy z pacjentem oraz z zespołem terapeutycznym.
Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.
Zajęcia praktyczne i zajęcia kliniczne - metoda rozwiązywania problemów klinicznych opartych na przypadkach z oddziału i/lub poradni chorób geriatrycznych. Przygotowanie sprawozdań z przypadków klinicznych z uwzględnieniem odpowiednich metod rehabilitacji w określonych chorobach, dyskusja, ćwiczenia symulacyjne. Zajęcia realizowane w sali zajęć praktycznych oraz w oddziale klinicznym i w poradni geriatrycznej w grupach 5-6-osobowych. Zajęcia praktyczne poprzedzają zajęcia w oddziale geriatrycznym (kliniczne). W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności zgodne z praktycznymi efektami uczenia się wskazanymi w aktualnych standardach, które później są wykorzystywane podczas uczestnictwa w zajęciach klinicznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: treści są weryfikowane na podstawie testów cząstkowych.
Brak zaliczenia testów cząstkowych oznacza konieczność napisania sprawdzianu uzupełniającego z niezaliczonego materiału w danym semestrze (lub zdania niezaliczonego materiału w formie ustnej).
Zajęcia praktyczne zaliczone będą na podstawie wykonania zadania ćwiczeniowego, w którym wykorzystuje wcześniej uzyskana wiedzę teoretyczną.
Zajęcia kliniczne zaliczane są na podstawie oceny wiedzy, umiejętności oraz postawy. Oceniane są zadania z poszczególnych tematów. Praktyczne aktywności i umiejętności studenta wykazywane w trakcie zajęć, w tym przygotowanie merytoryczne i aktywność w dyskusji, sprawdzane są w formie bieżącej kontroli podczas zajęć. W przypadku stwierdzenia nieprzygotowania studenta, czy też niewystarczającego wykonania powierzonego mu zadania, prowadzący może odsunąć od dalszego uczestnictwa w zajęciach i/lub nie dopuścić studenta do możliwości zaliczania testu cząstkowego.
Ocena zaliczająca uzyskana na koniec kursu jest przeliczana z ocen uzyskanych za wszystkie testy cząstkowe wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
EGZAMIN w formie testu obejmującego 60 pytań, sprawdza wiedzę z wszystkich form zajęć. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie progu 60% punktów. Ocena z egzaminu jest przeliczana wg skali jak wyżej. OCENA KOŃCOWA z przedmiotu jest średnią arytmetyczną wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
NIEOBECNOŚCI - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Guccione A., Wong R., Avers D.: Fizjoterapia kliniczna w geriatrii. tłumaczenie polskie Żak M, Śliwiński Z., Elservier Urban & Partner. Wrocław 2014. (cz.I,II,III)
Wieczorowska-Tobis K., Kostka T., Borowicz A. M.: Fizjoterapia w Geriatrii, Wyd. PZWL, Warszawa 2011.
Skrzek A, Wieczorkowska-Tobis.: Fizjoterapia w geriatrii. Podstawy i nowe trendy. PZWL Warszawa 2020.
Marchewka A., Dabrowski Z., Żołądź J.: Fizjologia starzenia się profilaktyka i rehabilitacja. PWN. W-wa 2012.
Borowicz A., M., Wieczorowska-Tobis A.: Fizjoterapia w geriatrii. Atlas ćwiczeń. PZWL, Warszawa 2013.
PROGRAM OPRACOWAŁ:
dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-12-2021 10:38)