SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kinezyterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kinezyterapia
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-Kin
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Egzamin

Cel przedmiotu

  1. Przygotowanie teoretyczne i wyuczenie praktyczne studenta umiejętności diagnostycznych w zakresie wykonywania badań oraz testów niezbędnych dla doboru środków kinezyterapii.
  2. Zapoznanie z funkcjonowaniem układu nerwowego w sterowaniu narządem ruchu, zapoznanie studentów z pojęciem kompensacji i możliwościami, jakie ona stwarza w kinezyterapii – nauka ruchu.
  3. Wykształcenie umiejętności dobierania i wykonywania/stosowania ćwiczeń leczniczych, metod i technik kinezyterapeutycznych adekwatnie do stanu funkcjonalnego pacjenta.
  4. Wypracowanie umiejętności opisu i interpretacji teoretycznych podstaw techniki i metodyki usprawniania leczniczego, także z wykorzystaniem specjalistycznej aparatury i sprzętu.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu fizjoterapii ogólnej, biologii medycznej, anatomii prawidłowej, fizjologii, kinezjologii oraz wiedza i umiejętności z zakresu Kinezyterapii z semestrów 2 i 3-go.

Zakres tematyczny

Terapia ułożeniowa, terapia przeciwzakrzepowa i przeciwobrzękowa, przesadzanie pacjenta, pionizacja (czynna i bierna), ćwiczenia w czynnościach samoobsługi

Synergia, rodzaje synergizmów; wykorzystanie zjawiska irradiacji i synergii w fizjoterapii, ćwiczenia synergistyczne ipsi- i kontralateralne

Reedukacja nerwowo – mięśniowa – podstawy PNF, uzyskanie umiejętności wykorzystania wybranych zagadnień reedukacji nerwowo–mięśniowej w pracy kinezyterapeutycznej z pacjentem; podstawowe wzorce PNF

Chód prawidłowy – fazy chodu, determinanty chodu, praca mięśni, rodzaje chodu; chód w warunkach patologicznych: dobór wysokości kul, rodzaje kul, balkonik – zastosowanie; ocena kliniczna zaburzeń chodu; reedukacja postawy wyprostnej; nauczanie zasad prawidłowego chodu; doskonalenie chodu w zależności od występujących patologii, z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu i pomocy stosowanych w kinezyterapii, w oparciu o wcześniejszą ocenę funkcjonalną;

Kształtowanie się postawy ciała i nawyków ruchowych w ontogenezie; ocena i stosowane metody fizjoterapii w zaburzeniach posturalnych; wdrożenie do terapii kształtowanie się postawy ciała i nawyków ruchowych w ontogenezie; ocena i stosowane metody fizjoterapii w zaburzeniach posturalnych (z wykorzystaniem zasad biofeedbacku);

Nauczenie doboru (w zależności od stanu funkcjonalnego pacjenta) i zalecania programu ćwiczeń domowych z zakresu kinezyterapii;

Wyuczenie umiejętności wskazania czynników nasilających i zmniejszających pojawiające się objawy i dolegliwości, powiązania ich z czynnościami codziennymi i zawodowymi wykonywanymi przez pacjenta oraz umiejętności dokonania ich odpowiedniej modyfikacji, w ramach działania profilaktycznego i prewencyjnego; określenie odpowiedniego doboru i wykorzystania sprzętu i urządzeń diagnostycznych oraz terapeutycznych stosowanych w kinezyterapii; opisywanie i wyjaśnianie mechanizmów oddziaływania środków i zabiegów kinezyterapeutycznych.

 

Metody kształcenia

Zadania - ćwiczenia praktyczne - analiza diagnostyczna, zastosowanie technik kinezyterapeutycznych.

Studium przypadku - analiza wybranych zespołów klinicznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie zajęć praktycznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy oraz praktyczny – wykonanie/zaprezentowanie praktyczne wylosowanych procedur terapeutycznych z całości materiału (z trzech semestrów).

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Literatura podstawowa

  1. Fiodorenko-Dumas Ż. Kinezyterapia w praktyce fizjoterapeuty. Wrocław, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, 2009
  2. Buckup K.; Testy kliniczne w badaniach kości, stawów i mięśni. PZWL Warszawa, 2002
  3. Rosławski A., Skolimowski T.; Technika wykonywania ćwiczeń leczniczych. PZWL warszawa, 2003

Literatura uzupełniająca

  1. Śliwiński Z. (red.), Wielka fizjoterapia (t. 1., 2., 3.), Wrocław: Elsevier Urban & Partner, cop. 2014.
  2. Petty N. (red.); Neuromusculoskeletar Examination and Assessment. A handbook for therapists. Fourth Edition. Churchill Livingstone Elsevier 2011
  3. Petty N. (red.); Principles of Neuromusculoskeletar Treatment and Management. A handbook for therapists. Second Edition. Churchill Livingstone Elsevier 2011
  4. O’Sullivan S, B., Schmitz T.J., Fulk G.,D.; Physical Rehabilitation. Sixth edition. F.A. Davis Company, 2014

Uwagi

Program opracowała: dr hab. Marzena Wiernicka


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 21:20)