SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych w: pulmonologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych w: pulmonologii
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-FKCHWP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Zajęcia praktyczne 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 25 1,67 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu profilaktyki, postępowania leczniczego i zabiegów fizjoterapeutycznych w chorobach układu oddechowego.

Nabycie umiejętności planowania, doboru i przeprowadzania właściwych czynności fizjoterapeutycznych oraz monitorowania postępów fizjoterapii u pacjentów z dysfunkcją układu oddechowego.

Nabycie umiejętności prowadzenia i analizy dokumentacji medycznej pacjentów z chorobami układu oddechowego.

 

 

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii układu oddechowego oraz osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmonologii.

Zakres tematyczny

Wykłady:

Badanie układu oddechowego oraz metody diagnostyczne w pulmonologii z uwzględnieniem najczęściej spotykanych jednostek chorobowych.

Profilaktyka pierwotna i wtórna w pulmonologii.

Podstawowe metody terapeutyczne w pulmonologii – farmakoterapia i leczenie operacyjne, inhalacje, tlenoterapia, wentylacja wspomagana, usprawnianie wysiłkiem fizycznym, trening oddechowy.

Charakterystyka metod fizjoterapeutycznych w pulmonologii.

Wskazania i przeciwwskazania do fizjoterapii w schorzeniach układu oddechowego.

Fizjoterapia w wybranych jednostkach chorobowych, dobór metod usprawniania w chorobach płuc oraz u pacjentów  po zabiegach torakochirurgicznych.

Zastosowanie Międzynarodowej  Klasyfikacji  Funkcjonowania,  Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) w ocenie potrzeb zdrowotnych, doboru metod postępowania w określonych stanach chorobowych układu oddechowego, ocenie profesjonalizmu oraz ocenie fizjoterapii i jej wyników

Zajęcia praktyczne i zajęcia kliniczne:

Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta z dysfunkcją układu oddechowego.

Prowadzenie i analiza dokumentacji medycznej pacjenta w oddziale pulmonologii ze szczególnym uwzględnieniem planowania i podjętych interwencji fizjoterapeutycznych.

Próby wysiłkowe, czynnościowe (w tym spirometria), analiza gazometrii w poszczególnych jednostkach chorobowych u pacjentów z dysfunkcją układu oddechowego.

Zasady pracy zespołowej w zespole terapeutycznym.

Metody rehabilitacji pacjentów z chorobami układu oddechowego wraz z doborem odpowiednich zabiegów fizjoterapeutycznych w poszczególnych jednostkach chorobowych. Omówienie i analiza przykładowych przypadków klinicznych. Ćwiczenia symulacyjne.

Planowanie i przeprowadzenie czynności fizjoterapeutycznych w wybranych przypadkach klinicznych u osób dorosłych oraz u dzieci z chorobami układu oddechowego

Metody kształcenia

Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.

Zajęcia praktyczne i zajęcia kliniczne - metoda rozwiązywania problemów klinicznych opartych na przypadkach z oddziału i/lub poradni chorób płuc. Przygotowanie sprawozdań z przypadków klinicznych z uwzględnieniem odpowiednich metod rehabilitacji w określonych chorobach płuc, dyskusja, ćwiczenia symulacyjne. Zajęcia realizowane w sali zajęć praktycznych oraz w oddziale klinicznym i w poradni chorób płuc w grupach 5-6-osobowych. Zajęcia praktyczne poprzedzają zajęcia w oddziale chorób płuc (kliniczne). W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności związane z praktycznymi efektami uczenia się, które są wykorzystywane podczas uczestnictwa w zajęciach klinicznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej. Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie ustnej lub pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Nieobecności - dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności, które Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1. Pulmonologia, Adrian Shifren. Edra Urban&Partner, Wrocław 2021

2. Standardy diagnostyczno-terapeutyczne w chorobach układu oddechowego, Ryszard Chazan. Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2018

3. Wybrane choroby dróg oddechowych u dorosłych, Tomasz Targowski. Termedia,  Poznań 2015

4. Badanie kliniczne w fizjoterapii, Jan Szczegielniak. Edra Urban&Partner, Wrocław 2018

5. Atlas ćwiczeń w wybranych chorobach układu krążenia i układu oddechowego. Dominika Szalewska. AsteriaMed, Gdańsk 2019

Literatura uzupełniająca

1. Fizjoterapia w przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc. Jan Szczegielniak.  Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole 2016

2. Planowanie i stosowanie programów rehabilitacji pulmonologicznej według zaleceń Ameryka Stowarzyszenia Rehabilitacji Kardiologicznej i Pulmonologicznej, 3, wyd. spec. Rehabilitacja Medyczna, 1999, Connors G., Hilling L.

3. Rehabilitacja w chorobach układu oddechowego, Farnik-Brodzińska M., Trzaska M., Pierzchała W., Wydawnictwo Akademii Medycznej, Katowice 2002

4. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

 

 

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁ: dr hab. med. Magdalena Gibas-Dorna


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 11:29)