SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych w: pulmonologii |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-FIZJO-FKCHWP |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Fizjoterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Zajęcia praktyczne | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia kliniczne | 25 | 1,67 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu profilaktyki, postępowania leczniczego i zabiegów fizjoterapeutycznych w chorobach układu oddechowego.
Nabycie umiejętności planowania, doboru i przeprowadzania właściwych czynności fizjoterapeutycznych oraz monitorowania postępów fizjoterapii u pacjentów z dysfunkcją układu oddechowego.
Nabycie umiejętności prowadzenia i analizy dokumentacji medycznej pacjentów z chorobami układu oddechowego.
Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii układu oddechowego oraz osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmonologii.
Wykłady:
Badanie układu oddechowego oraz metody diagnostyczne w pulmonologii z uwzględnieniem najczęściej spotykanych jednostek chorobowych.
Profilaktyka pierwotna i wtórna w pulmonologii.
Podstawowe metody terapeutyczne w pulmonologii – farmakoterapia i leczenie operacyjne, inhalacje, tlenoterapia, wentylacja wspomagana, usprawnianie wysiłkiem fizycznym, trening oddechowy.
Charakterystyka metod fizjoterapeutycznych w pulmonologii.
Wskazania i przeciwwskazania do fizjoterapii w schorzeniach układu oddechowego.
Fizjoterapia w wybranych jednostkach chorobowych, dobór metod usprawniania w chorobach płuc oraz u pacjentów po zabiegach torakochirurgicznych.
Zastosowanie Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) w ocenie potrzeb zdrowotnych, doboru metod postępowania w określonych stanach chorobowych układu oddechowego, ocenie profesjonalizmu oraz ocenie fizjoterapii i jej wyników
Zajęcia praktyczne i zajęcia kliniczne:
Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta z dysfunkcją układu oddechowego.
Prowadzenie i analiza dokumentacji medycznej pacjenta w oddziale pulmonologii ze szczególnym uwzględnieniem planowania i podjętych interwencji fizjoterapeutycznych.
Próby wysiłkowe, czynnościowe (w tym spirometria), analiza gazometrii w poszczególnych jednostkach chorobowych u pacjentów z dysfunkcją układu oddechowego.
Zasady pracy zespołowej w zespole terapeutycznym.
Metody rehabilitacji pacjentów z chorobami układu oddechowego wraz z doborem odpowiednich zabiegów fizjoterapeutycznych w poszczególnych jednostkach chorobowych. Omówienie i analiza przykładowych przypadków klinicznych. Ćwiczenia symulacyjne.
Planowanie i przeprowadzenie czynności fizjoterapeutycznych w wybranych przypadkach klinicznych u osób dorosłych oraz u dzieci z chorobami układu oddechowego
Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.
Zajęcia praktyczne i zajęcia kliniczne - metoda rozwiązywania problemów klinicznych opartych na przypadkach z oddziału i/lub poradni chorób płuc. Przygotowanie sprawozdań z przypadków klinicznych z uwzględnieniem odpowiednich metod rehabilitacji w określonych chorobach płuc, dyskusja, ćwiczenia symulacyjne. Zajęcia realizowane w sali zajęć praktycznych oraz w oddziale klinicznym i w poradni chorób płuc w grupach 5-6-osobowych. Zajęcia praktyczne poprzedzają zajęcia w oddziale chorób płuc (kliniczne). W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności związane z praktycznymi efektami uczenia się, które są wykorzystywane podczas uczestnictwa w zajęciach klinicznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.
Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej. Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie ustnej lub pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności, które Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Pulmonologia, Adrian Shifren. Edra Urban&Partner, Wrocław 2021
2. Standardy diagnostyczno-terapeutyczne w chorobach układu oddechowego, Ryszard Chazan. Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2018
3. Wybrane choroby dróg oddechowych u dorosłych, Tomasz Targowski. Termedia, Poznań 2015
4. Badanie kliniczne w fizjoterapii, Jan Szczegielniak. Edra Urban&Partner, Wrocław 2018
5. Atlas ćwiczeń w wybranych chorobach układu krążenia i układu oddechowego. Dominika Szalewska. AsteriaMed, Gdańsk 2019
1. Fizjoterapia w przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc. Jan Szczegielniak. Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole 2016
2. Planowanie i stosowanie programów rehabilitacji pulmonologicznej według zaleceń Ameryka Stowarzyszenia Rehabilitacji Kardiologicznej i Pulmonologicznej, 3, wyd. spec. Rehabilitacja Medyczna, 1999, Connors G., Hilling L.
3. Rehabilitacja w chorobach układu oddechowego, Farnik-Brodzińska M., Trzaska M., Pierzchała W., Wydawnictwo Akademii Medycznej, Katowice 2002
4. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
PROGRAM OPRACOWAŁ: dr hab. med. Magdalena Gibas-Dorna
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 11:29)