SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-FKDURWW
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Egzamin
Zajęcia praktyczne 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • ZAPOZNANIE STUDENTA Z ETIOLOGIĄ, PATOMECHANIZMAMI, OBJAWAMI I PRZEBIEGIEM DYSFUNKCJI ORAZ OGÓLNYMI ZASADAMI I SPOSOBAMI LECZENIA NAJCZĘSTSZYCH DYSFUNKCJI NARZĄDU RUCHU W ZAKRESIE: PEDIATRII, NEUROLOGII DZIECIĘCEJ, W STOPNIU UMOŻLIWIAJĄCYM RACJONALNE STOSOWANIE ŚRODKÓW FIZJOTERAPII
  • ZROZUMIENIE ZASAD I UMIEJĘTNOŚĆ WYKORZYSTANIA ICF W POSTĘPOWANIU FIZJOTERAPEUTYCZNYM
  • NABYCIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI INSTRUOWANIA OPIEKUNÓW DZIECI W ZAKRESIE TZW. PIELĘGNACJI RUCHOWEJ ORAZ DZIECI I ICH OPIEKUNÓW W ZAKRESIE WYKONYWANIA ĆWICZEŃ W DOMU, SPOSOBU POSŁUGIWANIA SIĘ WYROBAMI MEDYCZNYMI ORAZ WYKORZYSTYWANIA PRZEDMIOTÓW UŻYTKU CODZIENNEGO W CELACH TERAPEUTYCZNYCH
  • NABYCIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI DOBIERANIA I PROWADZENIA FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z CHOROBAMI UKŁADU RUCHU, Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO, MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM,Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, Z CHOROBAMI NERWOWO-MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI ORAZ PRZED- I POOPERACYJNEJ U DZIECI LECZONYCH OPERACYJNIE

Wymagania wstępne

Fizjoterapia ogólna

Kinezyterapia

Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii

Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej

Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym

Kinezjologia

Biomechanika kliniczna

Zakres tematyczny

WYKŁADY:

  • ZASADY OCENY, NEUROROZWOJOWEJ JAKO PODSTAWY PLANOWANIA USPRAWNIANIA U DZIECI Z ZABURZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO
  • WSKAZANIA I PRZECIWWSKAZANIA DO ZABIEGÓW FIZJOTERAPEUTYCZNYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO
  • ZASADY NEUROFIZJOLOGICZNEGO PODEJŚCIA W USPRAWNIANIU DZIECI Z USZKODZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO ORAZ PODEJŚCIE FIZJOTERAPEUTYCZNEGO DO DZIECKA Z GRUPY RYZYKA
  • ZASADY DOBORU ŚRODKÓW FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z USZKODZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO;
  • ZASADY DOBORU ŚRODKÓW FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA  UKŁADU NERWOWEGO), MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM, Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO–MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI), CHARAKTERYSTYKA I POSTĘPOWANIE W ROZWOJOWYCH ZABURZENIACH KOORDYNACJI (DCD).

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ZAJĘCIA KLINICZNE:

  • POSTĘPOWANIE USPRAWNIAJĄCE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO, MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM, Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO–MIĘŚNIOWYMI, ZASTOSOWANIE METODY NDT BOBATH, VOJTY, MEDEKA, INNYCH
  • POSTĘPOWANIE USPRAWNIAJĄCE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI Z PRZYCZYN OKOŁOPORODOWCH USZKODZEŃ SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI);
  • GRY I ZABAWY RUCHOWE TERAPEUTYCZNE STOSOWANE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI NEURO-RUCHOWYMI
  • ZASTOSOWANIE TRENINGU FUNKCJONALNEGO ADL U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI NEURO-RUCHOWYMIUMIEJĘTNOŚĆ INSTRUOWANIA OPIEKUNÓW DZIECI ODNOŚNIE TZW. PIELĘGNACJI RUCHOWEJ, SPOSOBU POSŁUGIWANIA SIĘ POMOCAMI ORTOPEDYCZNYMI ORAZ WYKORZYSTYWANIA PRZEDMIOTÓW UŻYTKU CODZIENNEGO W CELACH TERAPEUTYCZNYCH
  • NABYCIE UMIEJĘTNOŚĆI INSTRUOWANIA DZIECI ORAZ ICH OPIEKUNÓW ODNOŚNIE WYKONYWANIA ĆWICZEŃ W DOMU

Metody kształcenia

WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH

STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji

Literatura podstawowa

  1. Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela , AWF Katowice, 2015.
  2. Borkowska Z, Szwiling Z. Metoda NDT-Bobath. Wydawnictwa Lekarskie PZWL Warszawa 2013
  3. Orth H. Terapia metodą Vojty. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner

Literatura uzupełniająca

  1. Kuliński W., Zeman K.Fizjoterapia pediatryczna PZWL. Warszawa, 1, 2012
  2. Nowotny J.; Podstawy fizjoterapii. (t. I-III) Firma Usługowo-Handlowa Kasper, 2004
  3. WHO ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Niepełnosprawności i Zdrowia. Wyd. WHO 2001/2009
  4. Hellbrugge T. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I – II. Kraków 2016

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 08:10)