Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym
Kod przedmiotu
12.6-WL-FIZJO-FKDURWW
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Fizjoterapia
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr
6
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
10
0,67
-
-
Egzamin
Zajęcia praktyczne
10
0,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne
20
1,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
ZAPOZNANIE STUDENTA Z ETIOLOGIĄ, PATOMECHANIZMAMI, OBJAWAMI I PRZEBIEGIEM DYSFUNKCJI ORAZ OGÓLNYMI ZASADAMI I SPOSOBAMI LECZENIA NAJCZĘSTSZYCH DYSFUNKCJI NARZĄDU RUCHU W ZAKRESIE: PEDIATRII, NEUROLOGII DZIECIĘCEJ, W STOPNIU UMOŻLIWIAJĄCYM RACJONALNE STOSOWANIE ŚRODKÓW FIZJOTERAPII
ZROZUMIENIE ZASAD I UMIEJĘTNOŚĆ WYKORZYSTANIA ICF W POSTĘPOWANIU FIZJOTERAPEUTYCZNYM
NABYCIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI INSTRUOWANIA OPIEKUNÓW DZIECI W ZAKRESIE TZW. PIELĘGNACJI RUCHOWEJ ORAZ DZIECI I ICH OPIEKUNÓW W ZAKRESIE WYKONYWANIA ĆWICZEŃ W DOMU, SPOSOBU POSŁUGIWANIA SIĘ WYROBAMI MEDYCZNYMI ORAZ WYKORZYSTYWANIA PRZEDMIOTÓW UŻYTKU CODZIENNEGO W CELACH TERAPEUTYCZNYCH
NABYCIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI DOBIERANIA I PROWADZENIA FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z CHOROBAMI UKŁADU RUCHU, Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO, MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM,Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, Z CHOROBAMI NERWOWO-MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI ORAZ PRZED- I POOPERACYJNEJ U DZIECI LECZONYCH OPERACYJNIE
Wymagania wstępne
Fizjoterapia ogólna
Kinezyterapia
Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii
Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej
Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym
Kinezjologia
Biomechanika kliniczna
Zakres tematyczny
WYKŁADY:
ZASADY OCENY, NEUROROZWOJOWEJ JAKO PODSTAWY PLANOWANIA USPRAWNIANIA U DZIECI Z ZABURZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO
WSKAZANIA I PRZECIWWSKAZANIA DO ZABIEGÓW FIZJOTERAPEUTYCZNYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO
ZASADY NEUROFIZJOLOGICZNEGO PODEJŚCIA W USPRAWNIANIU DZIECI Z USZKODZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO ORAZ PODEJŚCIE FIZJOTERAPEUTYCZNEGO DO DZIECKA Z GRUPY RYZYKA
ZASADY DOBORU ŚRODKÓW FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z USZKODZENIAMI OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO;
ZASADY DOBORU ŚRODKÓW FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA UKŁADU NERWOWEGO), MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM, Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO–MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI), CHARAKTERYSTYKA I POSTĘPOWANIE W ROZWOJOWYCH ZABURZENIACH KOORDYNACJI (DCD).
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ZAJĘCIA KLINICZNE:
POSTĘPOWANIE USPRAWNIAJĄCE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO, MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM, Z DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO–MIĘŚNIOWYMI, ZASTOSOWANIE METODY NDT BOBATH, VOJTY, MEDEKA, INNYCH
POSTĘPOWANIE USPRAWNIAJĄCE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI Z PRZYCZYN OKOŁOPORODOWCH USZKODZEŃ SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI);
GRY I ZABAWY RUCHOWE TERAPEUTYCZNE STOSOWANE U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI NEURO-RUCHOWYMI
ZASTOSOWANIE TRENINGU FUNKCJONALNEGO ADL U DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI NEURO-RUCHOWYMIUMIEJĘTNOŚĆ INSTRUOWANIA OPIEKUNÓW DZIECI ODNOŚNIE TZW. PIELĘGNACJI RUCHOWEJ, SPOSOBU POSŁUGIWANIA SIĘ POMOCAMI ORTOPEDYCZNYMI ORAZ WYKORZYSTYWANIA PRZEDMIOTÓW UŻYTKU CODZIENNEGO W CELACH TERAPEUTYCZNYCH
NABYCIE UMIEJĘTNOŚĆI INSTRUOWANIA DZIECI ORAZ ICH OPIEKUNÓW ODNOŚNIE WYKONYWANIA ĆWICZEŃ W DOMU
Metody kształcenia
WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH
STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.
Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.
Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji
Literatura podstawowa
Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela , AWF Katowice, 2015.
Borkowska Z, Szwiling Z. Metoda NDT-Bobath. Wydawnictwa Lekarskie PZWL Warszawa 2013
Orth H. Terapia metodą Vojty. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner
Literatura uzupełniająca
Kuliński W., Zeman K.Fizjoterapia pediatryczna PZWL. Warszawa, 1, 2012
Nowotny J.; Podstawy fizjoterapii. (t. I-III) Firma Usługowo-Handlowa Kasper, 2004
WHO ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Niepełnosprawności i Zdrowia. Wyd. WHO 2001/2009
Hellbrugge T. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I – II. Kraków 2016
Uwagi
PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 08:10)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.