Fizjoprofilatyka i promocja zdrowia - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Fizjoprofilatyka i promocja zdrowia
Kod przedmiotu
12.9-WL-FIZJO-FPP
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Fizjoterapia
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr
7
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Barbara Morawin
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
10
0,67
-
-
Egzamin
Ćwiczenia
20
1,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Dostarczenie wiedzy na temat głównych zagadnień z zakresu fizjoprofilaktyki i promocji zdrowia i profilaktyki, niezbędnej do podejmowania działań służących umacnianiu zdrowia i kształtowaniu postawy prozdrowotnej. Uzyskanie umiejętności oceny najważniejszych zagrożeń zdrowia oraz zapobiegania chorobom w rodzinie i społeczności.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z przedmiotów: biologicznych, pedagogicznych oraz fizjoterapii ogólnej
Zakres tematyczny
Wykłady:
Definicje, cele, rodzaje i zadania fizjoprofilaktyki. Definicja zdrowia i aspekty zdrowia. Modele zdrowia. Czynniki warunkujące zdrowie.
Geneza promocji zdrowia, obszary działań i metody w promocji zdrowia. Cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej.
Edukacja zdrowotna jako kluczowy komponent promocji zdrowia.
Narodowy Program Zdrowia oraz programy wspierające, rola organizacji rządowych i pozarządowych w promocji zdrowia. Programy prewencyjne w Polsce i na świecie, ich efektywność.
Rola i kompetencje fizjoterapeuty w profilaktyce i promocji zdrowia.
ĆWICZENIA:
Styl życia i zachowania zdrowotne. Jakość życia związana ze zdrowiem i metody jej pomiaru. Czynniki społeczno-ekonomiczne warunkujące zdrowie, nierówności społeczne i nierówności w zdrowiu.
Zasady tworzenia programów profilaktycznych i promocji zdrowia. Promocja zdrowia w miejscu pracy, w rodzinie, w szkole i w szpitalu. Przykłady programów profilaktycznych (np. zdrowy kręgosłup, głos jako narzędzie pracy, aktywności fizycznej, zdrowe odżywianie, antyalkoholowe, antynikotynowe).
Choroby cywilizacyjne w aspekcie pracy fizjoterapeuty. Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach cywilizacyjnych. Udział fizjoterapeuty w edukacji zdrowotnej osób zagrożonych chorobami cywilizacyjnymi.
Otyłość jako choroba cywilizacyjna XXI wieku. Zachowania zdrowotne w rodzinie a problem otyłości u dzieci. Profilaktyka nadwagi i otyłości. Edukacja pacjentów z otyłością. Pacjent z otyłością w gabinecie fizjoterapeuty.
Aktywność fizyczna jako podstawa fizjoprofilaktyki. Podstawowe pojęcia, metody pomiaru i rekomendacje dotyczące aktywności fizycznej. Aktywność fizyczna w dzieciństwie, w okresie dojrzewania, osób dorosłych i osób starszych. Fizjoprofilaktyka w sporcie.
Edukacja żywieniowa. Zasady prawidłowego żywienia. Zalecenia żywieniowe. Przykłady programów żywieniowych. Rola fizjoterapeuty w edukacji żywieniowej.
Zdrowe starzenie się jako element promocji i edukacji zdrowia. Fizjoprofilaktyka w geriatrii. Działania prewencyjne ze szczególnym uwzględnieniem roli fizjoterapeuty.
Profilaktyka wad postawy, dolegliwości bólowych kręgosłupa i osteoporozy. Trening zdrowotny.
-10. Przygotowanie scenariusza zajęć z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia.
Metody kształcenia
Wykład informacyjny jest realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych; materiały są̨ udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/
Ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji multimedialna, metody projektów praktycznych, pracy w grupach, analizy przypadków; materiały udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład - egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, zawiera pytania zamknięte (test jednokrotnej odpowiedzi). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Uzyskane punkty są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% bardzo dobry, 85-93% dobry plus, 76-84% dobry, 68-75% dostateczny plus, 60-67% dostateczny, 0-59% niedostateczny. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50% punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji programu zajęć. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę po każdym bloku tematycznym oraz przygotowanie scenariusza zajęć z zakresu profilaktyki i promocji. W przypadku uzyskania poniżej 50% punktów, Student przystępuje do kolokwium całościowego (II termin zaliczenia – sesja poprawkowa). Dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności (20% tematów/spotkań) na zajęciach laboratoryjnych. W przypadku większej liczby nieobecności - brak możliwości realizacji efektów uczenia się - skutkuje brakiem zaliczenia laboratorium i niedopuszczeniem do egzaminu.
Literatura podstawowa
Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Warszawa 2017.
Karski J. B. (red.): Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 08:16)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.