SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fizjoprofilatyka i promocja zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fizjoprofilatyka i promocja zdrowia
Kod przedmiotu 12.9-WL-FIZJO-FPP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Barbara Morawin
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Egzamin
Ćwiczenia 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy na temat głównych zagadnień z zakresu fizjoprofilaktyki i promocji zdrowia i profilaktyki, niezbędnej do podejmowania działań służących umacnianiu zdrowia i kształtowaniu postawy prozdrowotnej. Uzyskanie umiejętności oceny najważniejszych zagrożeń zdrowia oraz zapobiegania chorobom w rodzinie i społeczności.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z przedmiotów: biologicznych, pedagogicznych oraz fizjoterapii ogólnej

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Definicje, cele, rodzaje i zadania fizjoprofilaktyki. Definicja zdrowia i aspekty zdrowia. Modele zdrowia. Czynniki warunkujące zdrowie.
  2. Geneza promocji zdrowia, obszary działań i metody w promocji zdrowia. Cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej. 
  3. Edukacja zdrowotna jako kluczowy komponent promocji zdrowia.
  4. Narodowy Program Zdrowia oraz programy wspierające, rola organizacji rządowych i pozarządowych w promocji zdrowia. Programy prewencyjne w Polsce i na świecie, ich efektywność.
  5. Rola i kompetencje fizjoterapeuty w profilaktyce i promocji zdrowia.

 

ĆWICZENIA:

  1. Styl życia i zachowania zdrowotne. Jakość życia związana ze zdrowiem i metody jej pomiaru. Czynniki społeczno-ekonomiczne warunkujące zdrowie, nierówności społeczne i nierówności w zdrowiu.
  2. Zasady tworzenia programów profilaktycznych i promocji zdrowia. Promocja zdrowia w miejscu pracy, w rodzinie, w szkole i w szpitalu. Przykłady programów profilaktycznych (np. zdrowy kręgosłup, głos jako narzędzie pracy, aktywności fizycznej, zdrowe odżywianie, antyalkoholowe, antynikotynowe).
  3. Choroby cywilizacyjne w aspekcie pracy fizjoterapeuty. Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach cywilizacyjnych. Udział fizjoterapeuty w edukacji zdrowotnej osób zagrożonych chorobami cywilizacyjnymi.
  4. Otyłość jako choroba cywilizacyjna XXI wieku. Zachowania zdrowotne w rodzinie a problem otyłości u dzieci. Profilaktyka nadwagi i otyłości. Edukacja pacjentów z otyłością. Pacjent z otyłością w gabinecie fizjoterapeuty.
  5. Aktywność fizyczna jako podstawa fizjoprofilaktyki. Podstawowe pojęcia, metody pomiaru i rekomendacje dotyczące aktywności fizycznej. Aktywność fizyczna w dzieciństwie, w okresie dojrzewania, osób dorosłych i osób starszych. Fizjoprofilaktyka w sporcie.
  6. Edukacja żywieniowa. Zasady prawidłowego żywienia. Zalecenia żywieniowe. Przykłady programów żywieniowych. Rola fizjoterapeuty w edukacji żywieniowej.
  7. Zdrowe starzenie się jako element promocji i edukacji zdrowia. Fizjoprofilaktyka w geriatrii. Działania prewencyjne ze szczególnym uwzględnieniem roli fizjoterapeuty.
  8. Profilaktyka wad postawy, dolegliwości bólowych kręgosłupa i osteoporozy. Trening zdrowotny.
  9. -10. Przygotowanie scenariusza zajęć z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia. 

Metody kształcenia

Wykład informacyjny jest realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych; materiały są̨ udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/

Ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji multimedialna, metody projektów praktycznych, pracy w grupach, analizy przypadków; materiały udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, zawiera pytania zamknięte (test jednokrotnej odpowiedzi). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Uzyskane punkty są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% bardzo dobry, 85-93% dobry plus, 76-84% dobry, 68-75% dostateczny plus, 60-67% dostateczny, 0-59% niedostateczny. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń. 

Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50% punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji programu zajęć. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę po każdym bloku tematycznym oraz przygotowanie scenariusza zajęć z zakresu profilaktyki i promocji. W przypadku uzyskania poniżej 50% punktów, Student przystępuje do kolokwium całościowego (II termin zaliczenia – sesja poprawkowa). Dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności (20% tematów/spotkań) na zajęciach laboratoryjnych. W przypadku większej liczby nieobecności - brak możliwości realizacji efektów uczenia się - skutkuje brakiem zaliczenia laboratorium i niedopuszczeniem do egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka.  Warszawa 2017.
  2. Karski J. B. (red.): Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2009.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 08:16)