SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody specjalne fizjoterapii - metody reedukacji posturalnej, reedukacji nerwowo-mięśniowej, neurorehabilitacji, terapii neurorozwojowej, manualnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody specjalne fizjoterapii - metody reedukacji posturalnej, reedukacji nerwowo-mięśniowej, neurorehabilitacji, terapii neurorozwojowej, manualnej
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-MSF
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Zajęcia praktyczne 60 4 - - Egzamin

Cel przedmiotu

  • ZAPOZNANIE STUDENTÓW Z PODSTAWOWYMI POJĘCIAMI I ZASADAMI STOSOWANYMI W RÓŻNYCH KONCEPCJACH I  METODACH  SPECJALISTYCZNYCH STOSOWANYCH W FIZJOTERAPII: PNF, OMT – KALTENBORN- KRĘGOSŁUP, MCKENZIE, NDT BOBATH, KINESIOTAPING, TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA TKANEK MIĘKKICH, MIKROKINEZYTERAPIA, OMI CYRIAX
  • PRZYGOTOWANIE STUDENTÓW DO SAMODZIELNEGO WYKONYWANIA POSZCZEGÓLNYCH TECHNIK DIAGNOSTYCZNYCH I TERAPEUTYCZNYCH ORAZ PLANOWANIA LECZENIA  W RAMACH KONCEPCJI: PNF, OMT – KALTENBORN- KRĘGOSŁUP, MCKENZIE, NDT BOBATH, KINESIOTAPING, TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA TKANEK MIĘKKICH, MIKROKINEYTERAPIA, OMI CYRIAX
  • WYJAŚNIENIE STUDENTOM, W JAKI SPOSÓB OKREŚLAĆ PRIORYTETY SŁUŻĄCE WYKONYWANIU ZADAŃ ORAZ UMIEJĘTNOŚCI PLANOWANIA POSZCZEGÓLNYCH ZADAŃ W TOKU TERAPII.

 

Wymagania wstępne

Anatomia (budowa układu kostnego, mięśniowego, więzadłowego)

Anatomia funkcjonalna i palpacyjna

Kinezyterapia i diagnostyka funkcjonalna (ocena funkcjonalna pacjenta, umiejętność wykonania: podstawowych pomiarów zakresu ruchu czynnego i biernego w stawach, pomiaru siły mięśniowej, czucia powierzchownego i głębokiego, oceny chodu i postawy ciała, podstawowych testów funkcjonalnych, pomiaru długości kończyn)

Biomechanika kliniczna

Terapia manualna

Zakres tematyczny

DIAGNOSTYKA I TERAPIA KRĘGOSŁUPA W METODZIE KALTENBORNA. RUCHY SPRZĘŻONE DIAGNOSTYKA OGRANICZEŃ RUCHOMOŚCI STAWU W ODCINKU SZYJNYM PIERSIOWYM , LĘDŹWIOWYM ORAZ STAWIE KRZYŻOWO – BIODROWYM. PRZYKŁADY TERAPII W ODCINKU SZYJNYM, PIERSIOWYM, LĘDŹWIOWYM I STAWIE KRZYŻOWO-BIODROWYM.
NDT BOBATH
DOROŚLI: OGÓLNY SCHEMAT KONCEPCJI I STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH IBITA, CELE I ZASADY GŁÓWNE KONCEPCJI. DIAGNOSTYKA I PLANOWANIE TERAPII DLA PACJENTA DOROSŁEGO Z HEMIPLEGIĄ. ZASTOSOWANIE TERAPII W LECZENIU PACJENTÓW Z CHOROBĄ PARKINSONA, SM, ZABURZENIAMI NEUROLOGICZNYMI, PACJENTÓW GERIATRYCZNYCH ORAZ ZASSTOSOWANIE METODY W PROFILAKTYCE.
DZIECI: ETIOLOGIA MÓZGOWEGO PORAŻENIA DZIECIĘCEGO, PODZIAŁ TOPOGRAFICZNY I TYPY MÓZGOWYCH PORAŻEŃ DZIECIĘCYCH (POSTAĆ SPASTYCZNA, ATETOTYCZNA, ATAKTYCZNA), HISTORIA METODY NDT-BOBATH , GŁÓWNE ZASADY METODY NDT- BADANIE ORAZ OCENA PACJENTA W KONCEPCJI NDT-BOBATH, POSTĘPOWANIE PRZY NIEPRAWIDŁOWYM NAPIĘCIU MIĘŚNIOWYM, STYMULACJA W AKTYWNOŚCI DNIA CODZIENNEGO           
METODA OMI CYRIAX
WPROWADZENIE DO SYSTEMU DIAGNOSTYCZNEGO STOSOWANEGO W MEDYCYNIE ORTOPEDYCZNEJ, SYSTEMATYKA TECHNIK FIZJOTERAPEUTYCZNYCH STOSOWANYCH W MEDYCYNIE ORTOPEDYCZNEJ, ANATOMICZNE I BIOMECHANICZNE WYZNACZNIKI FUNKCJONOWANIA ZESPOŁÓW FUNKCJONALNYCH. BADANIE PODSTAWOWE, DIAGNOSTYKA RÓŻNICOWA, MODEL TERAPII W MEDYCYNIE ORTOPEDYCZNEJ

 

Metody kształcenia

  • METODY PODAJĄCE (WYKŁAD INFORMACYJNY), METODY EKSPONUJĄCE (POKAZ, PREZENTACJA MULTIMEDIALNA,
  • PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
  • METODY AKTYWIZUJĄCE (DYSKUSJA DYDAKTYCZNA), METODY PRAKTYCZNE (ĆWICZENIA PRAKTYCZNE PRZY STOLE TERAPEUTYCZNYM W PARACH POPRZEDZONE POKAZEM I OBJAŚNIENIEM WYKŁADOWCY) POMOCE DYDAKTYCZNE – SZKIELET, KLINY I PASY DO TERAPII MANUALNEJ, PODUSZKI SENSORYCZNE, TAŚMY THERA-BAND, PIŁKI SENSORYCZNE)
  • STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji

Literatura podstawowa

  1. Borkowska M, Szwiling Z. NDT Bobath – poradnika dla rodziców. PZWL 2011
  2. Chaitow L., Fritz S. Badanie i leczenie mięśniowo-powięziowych punktów spustowych. Wyd. I,red. A. Dziak, Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2009.\
  3. Levitt S. Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2000.
  4. Mikołajewska E. NDT Bobath- w neurorehabilitacji osób dorosłych: PZWL 2012
  5. Kaltenborn F. Manualne mobilizacje stawów Tom I Stawy obwodowe tom II Stawy kręgosłupa. Tłumaczenie Mirosław Dębski Wydawnictwo Rolewski 1998.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Rakowski A. Terapia manualna holistyczna Tom I. Centrum Terapii Manualnej Poznań 2011.
  2. Brotzman S, Wilk K, red. wyd. pol. Artur Dziak: Rehabilitacja w ortopedyczna. Urban Partner Wrocław 2009
  3. Fuller G: Badanie neurologiczne-to proste. PZWL1995
  4. Frisch H. Roex J. Terapia manualna – poradnik wykonywania ćwiczeń. PZWL Warszawa 2002.
  5. Lewit K. Terapia manualna w rehabilitacji chorób narządu ruchu. Wyd. III, red J. Stodolny. Wydawnictwo ZL Natura Kielce 2001.

 

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁY: dr hab. Marzena Wiernicka, dr Edyta Wdowiak


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-01-2022 14:47)