SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody specjalne fizjoterapii - metody reedukacji posturalnej, reedukacji nerwowo-mięśniowej, neurorehabilitacji, terapii neurorozwojowej, manualnej |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-FIZJO-MSF |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Fizjoterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Zajęcia praktyczne | 60 | 4 | - | - | Egzamin |
Anatomia (budowa układu kostnego, mięśniowego, więzadłowego)
Anatomia funkcjonalna i palpacyjna
Kinezyterapia i diagnostyka funkcjonalna (ocena funkcjonalna pacjenta, umiejętność wykonania: podstawowych pomiarów zakresu ruchu czynnego i biernego w stawach, pomiaru siły mięśniowej, czucia powierzchownego i głębokiego, oceny chodu i postawy ciała, podstawowych testów funkcjonalnych, pomiaru długości kończyn)
Biomechanika kliniczna
Terapia manualna
DIAGNOSTYKA I TERAPIA KRĘGOSŁUPA W METODZIE KALTENBORNA. RUCHY SPRZĘŻONE DIAGNOSTYKA OGRANICZEŃ RUCHOMOŚCI STAWU W ODCINKU SZYJNYM PIERSIOWYM , LĘDŹWIOWYM ORAZ STAWIE KRZYŻOWO – BIODROWYM. PRZYKŁADY TERAPII W ODCINKU SZYJNYM, PIERSIOWYM, LĘDŹWIOWYM I STAWIE KRZYŻOWO-BIODROWYM.
NDT BOBATH
DOROŚLI: OGÓLNY SCHEMAT KONCEPCJI I STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH IBITA, CELE I ZASADY GŁÓWNE KONCEPCJI. DIAGNOSTYKA I PLANOWANIE TERAPII DLA PACJENTA DOROSŁEGO Z HEMIPLEGIĄ. ZASTOSOWANIE TERAPII W LECZENIU PACJENTÓW Z CHOROBĄ PARKINSONA, SM, ZABURZENIAMI NEUROLOGICZNYMI, PACJENTÓW GERIATRYCZNYCH ORAZ ZASSTOSOWANIE METODY W PROFILAKTYCE.
DZIECI: ETIOLOGIA MÓZGOWEGO PORAŻENIA DZIECIĘCEGO, PODZIAŁ TOPOGRAFICZNY I TYPY MÓZGOWYCH PORAŻEŃ DZIECIĘCYCH (POSTAĆ SPASTYCZNA, ATETOTYCZNA, ATAKTYCZNA), HISTORIA METODY NDT-BOBATH , GŁÓWNE ZASADY METODY NDT- BADANIE ORAZ OCENA PACJENTA W KONCEPCJI NDT-BOBATH, POSTĘPOWANIE PRZY NIEPRAWIDŁOWYM NAPIĘCIU MIĘŚNIOWYM, STYMULACJA W AKTYWNOŚCI DNIA CODZIENNEGO
METODA OMI CYRIAX
WPROWADZENIE DO SYSTEMU DIAGNOSTYCZNEGO STOSOWANEGO W MEDYCYNIE ORTOPEDYCZNEJ, SYSTEMATYKA TECHNIK FIZJOTERAPEUTYCZNYCH STOSOWANYCH W MEDYCYNIE ORTOPEDYCZNEJ, ANATOMICZNE I BIOMECHANICZNE WYZNACZNIKI FUNKCJONOWANIA ZESPOŁÓW FUNKCJONALNYCH. BADANIE PODSTAWOWE, DIAGNOSTYKA RÓŻNICOWA, MODEL TERAPII W MEDYCYNIE ORTOPEDYCZNEJ
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.
Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji
PROGRAM OPRACOWAŁY: dr hab. Marzena Wiernicka, dr Edyta Wdowiak
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-01-2022 14:47)