SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Język migowy w fizjoterapii |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-FIZJO-PDWJMF |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Fizjoterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studentów do komunikowania się z osobami głuchymi , w tym z:.
. podstawowymi pojęciami związanymi z głuchotą,
- problematyką środowiska niesłyszących (tj. sytuacją edukacyjna, zawodową i społeczną),
- sposobami komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem,
- znakami daktylograficznymi - alfabetem, liczebnikami,
- wybranymi znakami ideograficznymi.
Sprawność manualna obu rąk.
1. Sytuacja osób głuchych w Polsce.
2. Podstawowe pojęcia związane z głuchotą.
3. Znaki daktylograficzne - polski alfabet migowy, znaki pojęć liczbowych - liczebniki główne i porządkowe.
4. Znaki ideograficzne - bloki:
- pacjent i jego najbliższe otoczenie,
- pacjent na zajęciach rehabilitacyjnych,
- choroby i ich objawy.
warsztaty, wykład, metody aktywizujące
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną – kolokwium. Ocena z zaangażowania studenta podczas zajęć.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
1. Szczepankowski B., Język migowy. Pierwsza pomoc medyczna, Warszawa 1996.
2. Hul K., Polak E., Kijowska M., Jackowicz A., Język migowy medyczny. Ratownictwo medyczne, Rzeszów 2015.
3. Sitko-Gut J., Język migany w medycynie. Częstochowa 2015.
4. Szczepankowski B., Wyrównanie szans osób niesłyszących, Warszawa 2001.
1, Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem. Poradnik dla pracowników służb społecznych, Warszawa-Krapkowice 2000,
2. Szczepanowski B., Koncewicz D., Język migowy w terapii, Łódź 2008,
3. Szczepankowski B., Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans, Warszawa 1999.
4. Włodarczak A., Pacjent głuchy – wyzwania i potrzeby. Konin 2018.
PROGRAM OPRACOWAŁA:
dr Katarzyna Kochan
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-03-2022 21:34)