SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Język migowy w fizjoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Język migowy w fizjoterapii
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-PDWJMF
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studentów do komunikowania się z osobami głuchymi , w tym z:.  

. podstawowymi pojęciami związanymi z głuchotą,

- problematyką środowiska niesłyszących (tj. sytuacją edukacyjna, zawodową i społeczną),

- sposobami komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem,

- znakami daktylograficznymi - alfabetem, liczebnikami,

- wybranymi znakami ideograficznymi.

Wymagania wstępne

Sprawność manualna obu rąk.

Zakres tematyczny

1. Sytuacja osób głuchych w Polsce.

2. Podstawowe pojęcia związane z głuchotą.

3. Znaki daktylograficzne - polski alfabet migowy, znaki pojęć liczbowych - liczebniki główne i porządkowe.

4. Znaki ideograficzne - bloki:

- pacjent i jego najbliższe otoczenie,

- pacjent na zajęciach rehabilitacyjnych,

- choroby i ich objawy.

Metody kształcenia

warsztaty, wykład, metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną – kolokwium. Ocena z zaangażowania studenta podczas zajęć.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Literatura podstawowa

1.  Szczepankowski B., Język migowy. Pierwsza pomoc medyczna, Warszawa 1996.

2. Hul K., Polak E., Kijowska M., Jackowicz A., Język migowy medyczny. Ratownictwo medyczne, Rzeszów 2015.

3. Sitko-Gut J., Język migany w medycynie. Częstochowa 2015.

4. Szczepankowski B., Wyrównanie szans osób niesłyszących, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

1, Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem. Poradnik dla pracowników służb społecznych, Warszawa-Krapkowice 2000,

2. Szczepanowski B., Koncewicz D., Język migowy w terapii, Łódź 2008, 

3. Szczepankowski B., Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans, Warszawa 1999.

4. Włodarczak A., Pacjent głuchy – wyzwania i potrzeby. Konin 2018.

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁA:

dr Katarzyna Kochan


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-03-2022 21:34)