SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elementy metodologii |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-EMET |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami metodologii nauk społecznych, zapoznanie z klasyfikacją nauk oraz z miejscem socjologii wśród innych nauk społecznych i empirycznych. Następnie celem jest zapoznanie studentów ze sposobami uprawiania socjologii, z paradygmatami i ich współczesnymi zastosowaniami. Podstawowym celem jest przekazanie wiedzy na temat zdobywania wiedzy o społeczeństwie, jej naukowego opracowania i sposobów wyjaśniania. Podczas wykładów przekazana zostanie wiedza z zakresu metodologii opisowej, podczas ćwiczeń wiedza z zakresu metodologii normatywnej. Studenci zapoznani zostaną z podstawowymi pojęciami i kategoriami naukowymi, z osobliwościami nauk społecznych a także ze składnikami języka naukowego. Poznają strukturę procesu badawczego, jego poszczególne etapy i zagrożenia realizacji.
Celem ćwiczeń jest praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej. Studenci będą formułowali problemy badawcze, określali zmienne i stawiali hipotezy badawcze, dobierali wskaźniki oraz metody badań. Efektem ćwiczeń będzie przygotowanie projektu badawczego z zastosowaniem poznanych składników języka naukowego.
Brak
Co to jest nauka? Klasyfikacja nauk. Socjologia jako nauka.
Metodologia i typy uprawiania metodologii.
Teoria i paradygmaty. Paradygmaty w socjologii.
Język nauki. Pojęcia teoretyczne i obserwacyjne. Osobliwości nauk społecznych. Definiowanie.
Struktura procesu badawczego.
Problematyka badawcza i zasady jej tworzenia.
Hipotezy w naukach społecznych.
Zmienne w badaniach społecznych.
Wskaźniki w badaniach społecznych.
Przegląd podejść i metod badań społecznych.
Rodzaje prób badawczych.
Wyjaśnianie i przewidywanie.
ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:
Źródła wiedzy w naukach społecznych.
Pojęcia, definicje.
Etapy procesu badawczego.
Cel badań, problemy badawcze.
Hipotezy, zmienne, wskaźniki.
Typologie, skale.
Metody doboru respondentów.
Pomiar. Opracowanie danych.
wykład konwencjonalny, prezentacja, dyskusja, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów
Forma zaliczenia wykładu |
egzamin |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Egzamin pisemny. |
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów. |
Zakres materiału dotyczący egzaminu. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład ) |
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu. |
Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.
|
Zaliczenie ćwiczeń
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Kolokwium pisemne. |
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Zakres materiału obejmującego kolokwium. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Zadania realizowane podczas ćwiczeń |
W formie pisemnej, realizowane indywidualnie lub grupowo w trakcie ćwiczeń. Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z kolokwium (50%) i zadań realizowanych podczas ćwiczeń (50%). |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
|
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny. |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). |
Zasady uzyskania oceny końcowej. |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu. |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2004.
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.
Podgórski R.A., Metodologia badań socjologicznych. Kompendium wiedzy metodologicznej dla studentów, Wydawca Branta, Bydgoszcz 2007.
Po co nam socjologia. Rozmowy z socjologami. Warszawa, Wyd. IS UW 200
Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo WSP im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra 1998.
Hempel C.G., Stawianie i sprawdzanie hipotez w naukach empirycznych, [w] Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, (red.), A. Sułek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.
Juszczyk S. Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2005.
Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982
W trakcie roku akademickiego możliwe jest uzupełnianie podanej literatury o inne pozycje ukazujące się na rynku wydawniczym (nowości)
Zmodyfikowane przez (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:44)