SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elementy metodologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elementy metodologii
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-EMET
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Tomasz Kołodziej
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami metodologii nauk społecznych, zapoznanie z klasyfikacją nauk oraz z miejscem socjologii wśród innych nauk społecznych i empirycznych. Następnie celem jest zapoznanie studentów ze sposobami uprawiania socjologii, z paradygmatami i ich współczesnymi zastosowaniami. Podstawowym celem jest przekazanie wiedzy na temat zdobywania wiedzy o społeczeństwie, jej naukowego opracowania i sposobów wyjaśniania. Podczas wykładów przekazana zostanie wiedza z zakresu metodologii opisowej, podczas ćwiczeń wiedza z zakresu metodologii normatywnej. Studenci zapoznani zostaną z podstawowymi pojęciami i kategoriami naukowymi, z osobliwościami nauk społecznych a także ze składnikami języka naukowego. Poznają strukturę procesu badawczego, jego poszczególne etapy i zagrożenia realizacji. 

Celem ćwiczeń jest praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej. Studenci będą formułowali problemy badawcze, określali zmienne i stawiali hipotezy badawcze, dobierali  wskaźniki oraz metody badań. Efektem ćwiczeń będzie przygotowanie projektu badawczego z zastosowaniem poznanych składników języka naukowego.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Co to jest nauka? Klasyfikacja nauk. Socjologia jako nauka.

Metodologia i typy uprawiania metodologii.

Teoria i paradygmaty. Paradygmaty w socjologii.

Język nauki. Pojęcia teoretyczne i obserwacyjne. Osobliwości nauk społecznych. Definiowanie.

Struktura procesu badawczego.

Problematyka badawcza i zasady jej tworzenia.

Hipotezy w naukach społecznych.

Zmienne w badaniach społecznych.

Wskaźniki w badaniach społecznych.

Przegląd podejść i metod badań społecznych.

Rodzaje prób badawczych.

Wyjaśnianie i przewidywanie.

 

ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:

 

Źródła wiedzy w naukach społecznych.

Pojęcia, definicje.

Etapy procesu badawczego.

Cel badań, problemy badawcze.

Hipotezy, zmienne, wskaźniki.

Typologie, skale.

Metody doboru respondentów.

Pomiar. Opracowanie danych.

 

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, prezentacja, dyskusja, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

egzamin

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład )

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Zadania realizowane podczas ćwiczeń

W formie pisemnej, realizowane indywidualnie lub grupowo w trakcie ćwiczeń. Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z kolokwium (50%) i zadań realizowanych podczas ćwiczeń (50%).

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU*

 

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

 

Wykład + ćwiczenia kończące się

uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

 

Literatura podstawowa

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2004.

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.

Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.

Podgórski R.A., Metodologia badań socjologicznych. Kompendium wiedzy metodologicznej dla studentów, Wydawca Branta, Bydgoszcz 2007.

Po co nam socjologia. Rozmowy z socjologami. Warszawa, Wyd. IS UW 200

Literatura uzupełniająca

Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo WSP im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra 1998.

Hempel C.G., Stawianie i sprawdzanie hipotez w naukach empirycznych, [w] Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, (red.), A. Sułek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.

Juszczyk S. Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2005.

Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982

Uwagi

W trakcie roku akademickiego możliwe jest uzupełnianie podanej literatury o inne pozycje ukazujące się na rynku wydawniczym (nowości) 


Zmodyfikowane przez (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:44)