SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Instytucjonalny system lokalny |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP- ISL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Organizacja społeczności lokalnych |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Intencją prowadzącego jest przekazanie wiedzy o systemie lokalnym w perspektywie procesów globalizacji, demokratyzacji i modernizacji, także z odniesieniem do renesansu lokalizmów i regionalizmów. Drugą perspektywę analizy stanowią odniesienia do oddziaływania indywidualnych i zbiorowych aktorów lokalnych, w tym problematyka aktywizacji społeczności lokalnych. Przydatna będzie analiza współczesnych tendencji rozwoju społeczności lokalnych, współdziałania organizacji pozarządowych, charakterystyka wdrażania procedur budżetów obywatelskich i partycypacji społecznej. Kolejne zagadnienie stanowi rola innowacji społecznych w planowaniu procesów lokalnych. Nacisk położony zostanie na nowe formy działań obywatelskich typowe dla środowisk miejskich. W zamierzeniu wiedza ta powinna być podstawą dalszego nabywania kompetencji i umiejętności koniecznych dla realizowania projektów społecznych i innych form aktywności w zinstytucjonalizowanym systemie lokalnym.
Wiedza dotycząca podstawowych zagadnień socjologii, w tym specyfiki małych i średnich grup społecznych, funkcjonowania instytucji społecznych, rozwiązywania konfliktów społecznych w zbiorowościach lokalnych.
Treści ćwiczeń:
1. Społeczność lokalna jako składnik systemu społecznego.
2. Rozwój terytorialny w ujęciach teoretycznych.
3. Organizowanie społeczności lokalnej.
4. Konflikt jako strategia rozwiązywania problemów w społecznościach lokalnych
5. Konteksty aktywizowania społeczności lokalnych. Rola organizacji pozarządowych.
6. Budżet obywatelski
7. Strategie zmiany hierarchii wartości w zbiorowościach lokalnych.
8. Komplementarność instytucjonalna w procesie rewitalizacji zbiorowości lokalnych.
Wykład: konwencjonalny i problemowy.
Treści dotyczące ćwiczeń realizowane są poprzez pracę z literaturą oraz aktywne metody: dyskusja oceniana, metoda seminaryjna, metoda aktywnego opisu. Preferowana jest praca w grupach, której efektem końcowym jest dyskusja nad prezentowanymi problemami.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Egzamin pisemny. |
W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Zakres materiału egzaminu. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład). |
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu. |
Ocena z wykładu = ocena z pisemnego egzaminu.
|
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Kolokwium pisemne. |
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi. |
Zakres materiału obejmującego kolokwium. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Aktywność podczas zajęć |
Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. |
Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń. |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen za kolokwium i aktywność na zajęciach.* |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
UWAGI: |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny. |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). |
Zasady uzyskania oceny końcowej. |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń |
1. Drucker P. F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 1999.
2. Fukuyama F., Budowanie państwa. Władza i ład międzynarodowy w XXI wieku, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 2005.
3. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 2012.
4. Kożuch B., Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Wydawnictwo „Placet”, Warszawa 2004.
5. Krzysztofek K., Szczepański M.S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: Katowice 2002.
6. Orłowska Julita, Czynniki i bariery rozwoju lokalnego, Uniwersytet w Białymstoku
7. Starkowska M. (red.), Dobre praktyki wielkich miast, Unia Metropolii Polskich: Warszawa 2010.
8. Przybylska A., Giza A., Partycypacja obywatelska. od teorii do praktyki społecznej. Warszawa 2014.
9. Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
1. Szarfenberg R., Dowody naukowe jako podstawa polityki społecznej, zarządzania społecznego i pracy socjalnej, „Problemy Polityki Społecznej”, nr 15/2011, ss. 13-28.
2. Drucker P.F, Managing the Public Service Institution, Public Interest 1973, 33, p. 43-55.
3. Nevo I., Slonim-Nevo V., The Myth of Evidence-Based Practice: Towards Evidence-Informed Practice, British Journal of Social Work 2011, 41, p. 1176-1197.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 11:10)