SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dylematy metodologiczne w naukach społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dylematy metodologiczne w naukach społecznych
Kod przedmiotu 14.2--SocD-DMwNS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Nyćkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi, aktualnymi dylematami metodologicznymi w zakresie realizacji projektów badawczych związanych z procesami projektowania społecznego.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

              Wykłady

  1. Status nauki, pojęcie prawdy w nauce, źródła wiedzy, kryzys(y) nauki
  2. Neutralność vs zaangażowanie w naukach społecznych – zasięg i rodzaj oddziaływania społecznego
  3. Interdyscyplinarność w naukach społecznych
  4. Nauki społeczne 2.0
  5. Nauki społeczne w ruchu
  6. Innowacje społeczne
  7. Badania transformatywne
  8. Otwarta nauka, komercjalizacja i upowszechnianie wyników badań naukowych

              Ćwiczenia

  1. Projektowanie procesów badawczych
  2. Instrumentarium projektanta społecznego
  3. Triki badawcze w naukach społecznych

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja, metoda warsztatowa, metody mobilne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

Egzamin

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Egzamin pisemny – próg zaliczenia 50%

Ćwiczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Pozytywna ocena z pracy pisemnej dotyczącej zagadnień omawianych podczas zajęć.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceną z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Howard S. Becker Triki badawcze w socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
  2. U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
  3. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.
  4. D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2009.
  5. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2010.
  6. W. Sady, Spór o racjonalność naukową, Toruń 2013.
  7. Mertens, Donna M. "Transformative Research Methods to Increase Social Impact for Vulnerable Groups and Cultural Minorities." International Journal of Qualitative Methods 20, 2021

Literatura uzupełniająca

  1. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education,  Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  2. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  3. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.

Uwagi

Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, gra, wizyta studyjna).


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 26-01-2022 10:07)