Celem przedmiotu jest prezentacja i analiza klasycznych metod marketingu stosowanych w sferze polityki i zachowań rynkowych. Znajomość praktyk, technik oraz konsekwencji stosowania perswazji w życiu publicznym.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Pojęcie marketingu. Rola w praktykach społecznych i życiu publicznym. Zarys zagadnień
Klasyczne, nowoczesne i współczesne formy marketingu. Narzędzia. Marketing mix
Logika konkurencji rynkowej. Pozycjonowanie i targetyzacja produktów
Sondaże. Badania preferencji konsumenckich i politycznych. Funkcje poznawcze, praktyczne i perswazyjne
Paradoksy i ograniczenia badań sondażowych. Przyczyny różnic w wynikach sondaży
Kampanie marketingowe. Analiza przypadków, sukcesów i porażek
Marketing konsumencki i polityczny. Konsument i wyborca. Analiza różnic
Specyfika marketingu politycznego. Fazy ewolucji. Doświadczenia polskie
Zachowania wyborcze – przegląd teorii i koncepcji
Racjonalność decyzji konsumenckich i wyborczych. Teoria wyboru
Teorie spiskowe. Fake newsy. Przegląd badań
Przegląd współczesnych technik i metod perswazji – radykalne ruchy polityczne
Metody kształcenia
Wykład. Analiza przypadków. Dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
Egzamin
Zasady uzyskania oceny z wykładu
Egzamin pisemny. Student powinien uzyskać minimum 50% punktów.
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Ocena końcowa jest oceną z wykładu.
Literatura podstawowa
Cialdini R., Pre-swazja, przeł. A. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2017.
Dobek-Ostrowska B., Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.
Mazur M., Marketing polityczny. Techniki i metody kampanii wyborczej, PWN, Warszawa 2002.
Jabłoński A., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
Mearsheimer J.J., Dlaczego politycy kłamią, przeł. G. Łuczkiewicz, PWN, Warszawa 2012.
Sułek A., Sondaż polski, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2001.
Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994.
Szczegóła L., Polityka jako marketing, [w:] B. Kaczmarek (red.), Metafory polityki 2, Elipsa, Warszawa 2003.
Literatura uzupełniająca
Wiszniowski R., Marketing wyborczy. Studium kampanii wyborczych, PWN, Warszawa 2000.
Cwalina W., Telewizyjna reklama polityczna. Emocje i poznanie w kształtowaniu preferencji, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2000.
Beavois J. L., Gra w manipulacje, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2016.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 11:09)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.