SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Marketing i techniki perswazji na rynku i w polityce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Marketing i techniki perswazji na rynku i w polityce
Kod przedmiotu 14.2--SocD-MarkiTech-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lech Szczegóła, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest prezentacja i analiza klasycznych metod marketingu stosowanych w sferze polityki i zachowań rynkowych. Znajomość praktyk, technik oraz konsekwencji stosowania perswazji w życiu publicznym.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie marketingu. Rola w praktykach społecznych i życiu publicznym. Zarys zagadnień
  2. Klasyczne, nowoczesne i współczesne  formy marketingu. Narzędzia. Marketing mix
  3. Logika konkurencji rynkowej. Pozycjonowanie i targetyzacja produktów
  4. Sondaże. Badania preferencji konsumenckich i politycznych. Funkcje poznawcze, praktyczne i perswazyjne
  5. Paradoksy i ograniczenia badań sondażowych. Przyczyny różnic w wynikach sondaży
  6. Kampanie marketingowe. Analiza przypadków, sukcesów i porażek
  7. Marketing konsumencki i polityczny. Konsument i wyborca. Analiza różnic
  8. Specyfika marketingu politycznego. Fazy ewolucji. Doświadczenia polskie
  9. Zachowania wyborcze – przegląd teorii i koncepcji
  10. Racjonalność decyzji konsumenckich i wyborczych. Teoria wyboru
  11. Teorie spiskowe. Fake newsy. Przegląd badań
  12. Przegląd współczesnych technik i metod perswazji – radykalne ruchy polityczne

Metody kształcenia

Wykład. Analiza przypadków. Dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Egzamin

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Egzamin pisemny. Student powinien uzyskać minimum 50% punktów.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

 Ocena końcowa jest oceną z wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Cialdini R., Pre-swazja, przeł. A. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2017.
  2. Dobek-Ostrowska B., Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.
  3. Mazur M., Marketing polityczny. Techniki i metody kampanii wyborczej, PWN, Warszawa 2002.
  4. Jabłoński A., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
  5. Mearsheimer J.J., Dlaczego politycy kłamią, przeł. G. Łuczkiewicz, PWN, Warszawa 2012.
  6. Sułek A., Sondaż polski, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2001.
  7. Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994.
  8. Szczegóła L., Polityka jako marketing, [w:] B. Kaczmarek (red.), Metafory polityki 2, Elipsa, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Wiszniowski R., Marketing wyborczy. Studium kampanii wyborczych, PWN, Warszawa 2000.
  2. Cwalina W., Telewizyjna reklama polityczna. Emocje i poznanie w kształtowaniu preferencji, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2000.
  3. Beavois J. L., Gra w manipulacje, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 11:09)