Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką zachowań konsumentów, a także narzędzia kształtowanie tych zachowań. Podczas zajęć student zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje dotyczące analizy i procesów kształtowania zachowań konsumentów.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Konsumenci w ujęciu socjologicznym
Wiedza o konsumentach (racjonalne i emocjonalne; wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań, procesy decyzyjne, przesłanki wyborów, modele zachowań konsumenta)
Pojęcie marki i jej znaczenie dla zachowań konsumentów
Prosumpcja – koncepcje i klasyfikacje
Relacje podmiotów rynku z klientami
Nowoczesne technologie a zmiany zachowań konsumenckich (e-konsumpcja)
Trendy w zachowaniach konsumentów – (globalne, innowacje społeczne, konsumpcjonizm a dekonsumpcja i ekokonsumpcja)
Badania marketingowe jako narzędzie rozpoznawania i kształtowania zachowań konsumentów
Metody kształcenia
Praca z tekstem, zadania realizowane podczas zajęć, prezentacje, analiza danych
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
Zaliczenie na ocenę
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Studenci podczas zajęć realizują zadania (zadania mogą być realizowane indywidualnie lub w grupach), które weryfikują ich wiedzę z poruszanej problematyki oraz umiejętność przygotowania / zrealizowania badania przy wykorzystaniu omawianych metod. Zadania kończą się przygotowaniem prezentacji podsumowującej.
Zadania realizowane przez studentów podlegają każdorazowo ocenie przez prowadzącego. Ocena końcowa jest średnią z ocen uzyskanych przez studenta za zrealizowane zadania.
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową.
Literatura podstawowa
Bartosik-Purgat M., Zachowania Konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Berbeka J,. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość a zachowania konsumentów. Studia Ekonomiczne, 2016, 303, 84-101.
Majchrzak-Lepczyk J., Zachowania konsumentów na rynku e-commerce–wybrane zagadnienia. Handel Wewnętrzny, 2015, 355(2), 259-269.
Mazurek-Łopacińska K., Zachowania konsumentów na współczesnym rynku, PWE, Warszawa 2021.
Rudawska E., Perenc J. (red.), Relacyjne aspekty zachowań konsumenckich, Zeszyty naukowe nr 608, Problemy zarządzania, finansów i marketingu nr 15, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2010 [http://www.wzieu.pl/zn/608/ZN_608.pdf].
Szul E., Obrazowanie współczesnego konsumenta – ujęcie socjologiczne. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, 2015, (42), 174-186.
Szymusiak T., Prosument – Prosumpcja – Prosumeryzm, Ekonomiczne oraz społeczne korzyści prosumpcji na przykładzie Polski oraz Niemiec (podejście naukowe), Wydawnictwo Bezkresy Wiedzy, 2015
Wiśniewska A., Mechanizm oddziaływania wizerunku marki na zachowania konsumentów. Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zarządzanie, 2012, 39, 187-196.
Literatura uzupełniająca
Antonides G., van Raaij W.F., Zachowania konsumenta. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2003.
Kieżel E., Smyczek S., Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego, Wydawnictwo Placet, 2011.
Samuk G., Sidorowicz I., Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania konsumentów, 2021.
Stasiuk K., Maison D., Psychologia konsumenta, PWN, Warszawa 2014.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 12:00)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.