SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zachowania konsumentów na rynku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zachowania konsumentów na rynku
Kod przedmiotu 14.2--SocD-ZKnR-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Kołodziej
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką zachowań konsumentów, a także narzędzia kształtowanie tych zachowań. Podczas zajęć student zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje dotyczące analizy i procesów kształtowania zachowań konsumentów.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Konsumenci w ujęciu socjologicznym
  2. Wiedza o konsumentach (racjonalne i emocjonalne; wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań, procesy decyzyjne, przesłanki wyborów, modele zachowań konsumenta)
  3. Pojęcie marki i jej znaczenie dla zachowań konsumentów
  4. Prosumpcja – koncepcje i klasyfikacje
  5. Relacje podmiotów rynku z klientami
  6. Nowoczesne technologie a zmiany zachowań konsumenckich (e-konsumpcja)
  7. Trendy w zachowaniach konsumentów – (globalne, innowacje społeczne, konsumpcjonizm a dekonsumpcja i ekokonsumpcja)
  8. Badania marketingowe jako narzędzie rozpoznawania i kształtowania zachowań konsumentów

Metody kształcenia

Praca z tekstem, zadania realizowane podczas zajęć, prezentacje, analiza danych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Studenci podczas zajęć realizują zadania (zadania mogą być realizowane indywidualnie lub w grupach), które weryfikują ich wiedzę z poruszanej problematyki oraz umiejętność przygotowania / zrealizowania badania przy wykorzystaniu omawianych metod. Zadania kończą się przygotowaniem prezentacji podsumowującej.

Zadania realizowane przez studentów podlegają każdorazowo ocenie przez prowadzącego. Ocena końcowa jest średnią z ocen uzyskanych przez studenta za zrealizowane zadania.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową.

Literatura podstawowa

  1. Bartosik-Purgat M., Zachowania Konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
  2. Berbeka J,. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość a zachowania konsumentów. Studia Ekonomiczne, 2016, 303, 84-101.
  3. Majchrzak-Lepczyk J., Zachowania konsumentów na rynku e-commerce–wybrane zagadnienia. Handel Wewnętrzny, 2015, 355(2), 259-269.
  4. Mazurek-Łopacińska K., Zachowania konsumentów na współczesnym rynku, PWE, Warszawa 2021.
  5. Rudawska E., Perenc J. (red.), Relacyjne aspekty zachowań konsumenckich, Zeszyty naukowe nr 608, Problemy zarządzania, finansów i marketingu nr 15, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2010 [http://www.wzieu.pl/zn/608/ZN_608.pdf].
  6. Szul E., Obrazowanie współczesnego konsumenta – ujęcie socjologiczne. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, 2015, (42), 174-186.
  7. Szymusiak T., Prosument – Prosumpcja – Prosumeryzm, Ekonomiczne oraz społeczne korzyści prosumpcji na przykładzie Polski oraz Niemiec (podejście naukowe), Wydawnictwo Bezkresy Wiedzy, 2015
  8. Wiśniewska A., Mechanizm oddziaływania wizerunku marki na zachowania konsumentów. Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zarządzanie, 2012, 39, 187-196.

Literatura uzupełniająca

  1. Antonides G., van Raaij W.F., Zachowania konsumenta. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2003.
  2. Kieżel E., Smyczek S., Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego, Wydawnictwo Placet, 2011.
  3. Samuk G., Sidorowicz I., Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania konsumentów, 2021.
  4. Stasiuk K., Maison D., Psychologia konsumenta, PWN, Warszawa 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 12:00)