Zapoznanie studentów z teorią i praktyką badań ewaluacyjnych oraz metodologią ich realizacji. Wskazanie podstawowych założeń badań ewaluacyjnych traktowanych jako ważna relacja między osobami odpowiedzialnymi za realizację projektów a społecznością, której on dotyczy. Przygotowanie studentów do planowania, zamawiania i realizacji badań ewaluacyjnych i wykorzystania badań ewaluacyjnych jako narzędzia planowania i zarządzania.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Ewaluacja – podejścia teoretyczne i sposoby rozumienia. Koncepcje wykorzystania ewaluacji.
Typy ewaluacji. Monitoring-audyt-ewaluacja: podobieństwa i różnice
Projektowanie badania ewaluacyjnego: od formułowania założeń, poprzez ustalanie kryteriów, po dobór metod badawczych, zastosowanie wskaźników
Harmonogram realizacji badań ewaluacyjnych
Przegląd metod badań ewaluacyjnych
Raport z ewaluacji: struktura, zasady prezentacji wyników, zasady formułowania wniosków i rekomendacji. Dobre praktyki raportów ewaluacyjnych: analiza i wnioski
Przygotowanie badania ewaluacyjnego
Metody kształcenia
Praca z tekstem, praca w grupie, analiza przypadku, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
FORMA ZALICZENIA LABORATORIUM
Zaliczenie na ocenę
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Ocena z ćwiczeń to ocena z projektu badania ewaluacyjnego.
Bartosz N., Piróg-Nabokowa I., Bartosiewicz-Niziołek M., Kozak W., O wybranych aspektach i funkcjach ewaluacji. Próba podejścia pragmatycznego, CUPRUM – Czasopismo Naukowo-Techniczne Górnictwa Ród nr 3 (80), 2016, [http://www.czasopismo.cuprum.wroc.pl/journal-articles/view/196].
Ekiert K., Ewaluacja w administracji publicznej. Funkcje, standardy i zasady stosowania, Rządowe Centrum Studiów Strategicznych 2004.
Górniak J. i in., Ocena projektów i programów: wybrane techniki badawcze i ich zastosowanie, [w:] Pietras-Goc B. (red.), Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. J. Tischnera, Kraków 2008.
Haber A., Proces ewaluacji ex-post – konceptualizacja, operacjonalizacja, realizacja badania ewaluacyjnego, [w:] A. Haber (red.), Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2011.
Korporowicz E. (red.), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999.
Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Olejniczak K., Monitoring i ewaluacja, [w:] Górniak J., Mazur S. (red.), Zarządzanie strategiczne rozwojem, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.
Olejniczak K., Teoretyczne podstawy ewaluacji ex-post. [w:] A. Haber (red.). Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007.
Ostrowski Ł. Wiśnicka M., Ewaluacja. Jak to się robi. Poradnik dla programów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, 2016 [https://stocznia.org.pl/publikacje/ewaluacja-jak-to-sie-robi].
Wróblewski J., Ewaluacja użyteczna. „Standardy ewaluacji” jako narzędzie wsparcia realizowanych badań, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA, VOL. IV SECTIO N, 2019.
Literatura uzupełniająca
Kierzkowski T., Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno – gospodarczym w kontekście przystąpienia do Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów, Warszawa 2002.
Szulborska-Łukaszewicz J., Monitoring i ewaluacja jako podstawowe narzędzia skutecznego zarządzania w sektorze publicznym. Zadania z obszaru kultury na przykładzie Gminy Miejskiej Kraków, [w:] B. Pietras-Goc (red.), Ewaluacja jako stan- dard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. J, Tischnera, Kraków 2008.
Ornacka K., Rozdział III: "Podstawowe pojęcia i ujęcia ewaluacji", [w:] Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt ósmy), Kraków 2003.
Olejniczak K., Wprowadzenie do świata ewaluacji, [w:] Kościelecki P., Warzybok B. (red.), Jak ewaluować i monitorować efekty projektów sektora B+R i szkolnictwa wyższego, Ośrodek Przetwarzania Informacji, Warszawa 2011.
Olejniczak K., Kształt systemu ewaluacji dla Polityki Spójności. Perspektywa 2014-2020, Krajowa Jednostka Oceny - Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.
Uwagi
Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, wizyta studyjna).
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 26-01-2022 11:20)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.