SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Monitoring i ewaluacja projektów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Monitoring i ewaluacja projektów
Kod przedmiotu 14.2--SocD-MIEP-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teorią i praktyką badań ewaluacyjnych oraz metodologią ich realizacji. Wskazanie podstawowych założeń badań ewaluacyjnych traktowanych jako ważna relacja między osobami odpowiedzialnymi za realizację projektów a społecznością, której on dotyczy. Przygotowanie studentów do planowania, zamawiania i realizacji badań ewaluacyjnych i wykorzystania badań ewaluacyjnych jako narzędzia planowania i zarządzania.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Ewaluacja – podejścia teoretyczne i sposoby rozumienia. Koncepcje wykorzystania ewaluacji.
  2. Typy ewaluacji. Monitoring-audyt-ewaluacja: podobieństwa i różnice
  3. Projektowanie badania ewaluacyjnego: od formułowania założeń, poprzez ustalanie kryteriów, po dobór metod badawczych, zastosowanie wskaźników
  4. Harmonogram realizacji badań ewaluacyjnych
  5. Przegląd metod badań ewaluacyjnych
  6. Raport z ewaluacji: struktura, zasady prezentacji wyników, zasady formułowania wniosków i rekomendacji. Dobre praktyki raportów ewaluacyjnych: analiza i wnioski
  7. Przygotowanie badania ewaluacyjnego     

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca w grupie, analiza przypadku, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA LABORATORIUM

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń to ocena z projektu badania ewaluacyjnego.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową

Literatura podstawowa

  1. Bartosiewicz-Niziołek M., Ewaluacja w środowisku biznesowym w Polsce, Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne nr 15/2, 2016 [https://www.czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/ucs/article/view/2898].
  2. Bartosz N., Piróg-Nabokowa I., Bartosiewicz-Niziołek M., Kozak W., O wybranych aspektach i funkcjach ewaluacji. Próba podejścia pragmatycznego, CUPRUM – Czasopismo Naukowo-Techniczne Górnictwa Ród nr 3 (80), 2016, [http://www.czasopismo.cuprum.wroc.pl/journal-articles/view/196].
  3. Ekiert K., Ewaluacja w administracji publicznej. Funkcje, standardy i zasady stosowania, Rządowe Centrum Studiów Strategicznych 2004.
  4. Górniak J. i in., Ocena projektów i programów: wybrane techniki badawcze i ich zastosowanie, [w:] Pietras-Goc B. (red.), Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. J. Tischnera, Kraków 2008.
  5. Haber A., Proces ewaluacji ex-post – konceptualizacja, operacjonalizacja, realizacja badania ewaluacyjnego, [w:] A. Haber (red.), Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2011.
  6. Korporowicz E. (red.), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999.
  7. Korporowicz L., Ewaluacja w społeczeństwie. Doświadczenia polskie, Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 2016, [https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/ucs/article/view/2890].
  8. Korporowicz L., Interakcyjna misja ewaluacji, 2010.  [https://oskko.edu.pl/konferencjaoskko2010/materialy/Interakcyjna_misja_ewaluacji-Korporowicz.pdf].
  9. Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  10. Olejniczak K., Monitoring i ewaluacja, [w:] Górniak J., Mazur S. (red.), Zarządzanie strategiczne rozwojem, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.
  11. Olejniczak K., Teoretyczne podstawy ewaluacji ex-post. [w:] A. Haber (red.). Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007.
  12. Ostrowski Ł. Wiśnicka M., Ewaluacja. Jak to się robi. Poradnik dla programów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, 2016 [https://stocznia.org.pl/publikacje/ewaluacja-jak-to-sie-robi].
  13. Wróblewski J., Ewaluacja użyteczna. „Standardy ewaluacji” jako narzędzie wsparcia realizowanych badań, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA, VOL. IV SECTIO N, 2019.

Literatura uzupełniająca

  1. Kierzkowski T., Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno – gospodarczym w kontekście przystąpienia do Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów, Warszawa 2002.
  2. Szulborska-Łukaszewicz J., Monitoring i ewaluacja jako podstawowe narzędzia skutecznego zarządzania w sektorze publicznym. Zadania z obszaru kultury na przykładzie Gminy Miejskiej Kraków, [w:] B. Pietras-Goc (red.), Ewaluacja jako stan- dard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. J, Tischnera, Kraków 2008.
  3. Ornacka K., Rozdział III: "Podstawowe pojęcia i ujęcia ewaluacji", [w:] Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt ósmy), Kraków 2003.
  4. Olejniczak K., Wprowadzenie do świata ewaluacji, [w:] Kościelecki P., Warzybok B. (red.), Jak ewaluować i monitorować efekty projektów sektora B+R i szkolnictwa wyższego, Ośrodek Przetwarzania Informacji, Warszawa 2011.
  5. Olejniczak K., Kształt systemu ewaluacji dla Polityki Spójności. Perspektywa 2014-2020, Krajowa Jednostka Oceny - Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.

Uwagi

Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, wizyta studyjna).


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 26-01-2022 11:20)