Zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami w obszarze ekologicznych uwarunkowań zdrowia jednostkowego, zbiorowego, publicznego
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Wykład
Podstawowe pojęcia i kategorie socjologii zdrowia i choroby w perspektywie socjologii medycyny.
Teorie przyczyn chorób; polietiologia chorób-epidemiologia analityczna w kontekście chorób cywilizacyjnych i ekologicznych uwarunkowań zdrowia
Społeczno-środowiskowe i kulturowe uwarunkowania stanu zdrowia, choroby i jakości życia: globalizacja problemów zdrowotnych, nierówności społeczne w dostępie do instytucji służby zdrowia i osiągnięć medycyny.
Socjologiczno-medyczne badania nad stresem jako czynnikiem zagrożenia zdrowia. Istota zjawiska, skala i pomiar zjawiska na skalach socjomedycznych
Wsparcie społeczne i badania nad jego znaczenie dla zdrowia jednostki
Kondycja psychofizyczna jako wyznacznik osiągnięć edukacyjnych, zawodowych, życiowych.
Medykalizacja życia społecznego. Społeczne konteksty problemów medycznych takich jak min. eutanazja, aborcja, transplantologia, zapłodnienie in vitro itp. .
Ćwiczenia
Czynniki warunkujące zdrowie i zachowania prozdrowotne
Koncepcje zachowań zdrowotnych. Zmiany zachowań zdrowotnych
Strategie kształtowania nowych nawyków i zachowań prozdrowotnych (prawidłowe żywienie, rola aktywności fizycznej, zachowania drogowe, używki, złe nawyki dnia codziennego, antykoncepcja)
Wsparcie społeczne, stres i zdrowie – uwarunkowania, wzajemne powiązania
Zdrowie publiczne – promocja zdrowia jako komponent kulturowej zmiany społecznej
Problemy opieki zdrowotnej nad szczególnymi kategoriami społecznymi (ludźmi niepełnosprawnymi, dziećmi i młodzieżą, ludźmi starymi itp.)
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, praca z tekstem, praca w grupie, dyskusja, warsztat, spacer studyjny, wizyty studyjne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
UWAGI
.
Zasady uzyskania oceny z wykładu
Egzamin pisemny w formie testu – pytania zamknięte i otwarte. Próg punktów 51%
Ćwiczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
UWAGI
.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Realizacja małych projektów grupowych na wybrane przez studentów tematy. Zasady realizacji projektów przedstawione zostaną na pierwszych zajęciach.
Ocena z ćwiczeń jest średnią ocen z projektów.
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów
Literatura podstawowa
Czupryna A., Poździoch S., Ryś A., Włodarczyk C.W., Zdrowie publiczne. Wybrane zagadnienia. T.II, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „VESALIUS” 2001
Domaradzki J. Triada choroba, poczucie dyskomfortu i chorowanie i jej współczesna interpretacja, Hygeia Public Health, 49(2): 197-20, 2014
Jacennik B. , Strategie dla zdrowia. Kształtowanie zachowań zdrowotnych poprzez środowisko, 2008
Kłos J., Gromadecka-Sutkiewicz M., Zysnarska M. (), Medykalizacja – wyzwanie XXI wieku, Hygeia Public Health, 49 (3), s. 382-388, 2014
Ostrowska A., Skrzypek M. (red.), Socjologia medycyny w Polsce z perspektywy półwiecza: nurty badawcze, najważniejsze osiągnięcia, perspektywy rozwoju. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2015, ss. 422, 2015
Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba w badaniach socjologicznych prowadzonych na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie 1995-2013. Lublin: Uniwersytet Medyczny w Lublinie, 2013; ss. 214, 2013
Rudawska I., Zintegrowana Opieka Zdrowotna. Podejście relacyjne do obsługi pacjenta jako klienta, Warszawa, Rozdział 3 „Koncepcja i stosowanie zintegrowanej opieki zdrowotnej” (str. 96-112), 2014
Sęk H. Cieślak R. (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Wyd. Naukowe PWN
Syrek E. (2008), Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Wyd. UŚL, Katowice, 2004
Trzop B., Moryl - Walentynowicz K., (red.)Interdyscyplinarność w badaniu problematyki zdrowia i choroby. W poszukiwaniu inspiracji, Zielona Góra 2017
Uramowska-Żyto, H. , Zdrowie i choroba w świetle wybranych teorii socjologicznych, IFIS PAN, 1992)
Literatura uzupełniająca
Czapiński J., Panek T. (red.) (2007, 2009, 2011). Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa 2006, 2010, 2011
Maksymowicz a., Internet a medycyna. Przemiany relacji zachodzących między pacjentami a lekarzami na przykładzie portali oceniających lekarzy, Studia Humanistyczne AGH, tom 13, nr 1, s. 101-113, 2014
Selye h., stres okiełzany, państwowy instytut wydawniczy, warszawa, 1978
Skrzypek m., w stronę socjologii diagnozy. Społeczne funkcje diagnozy medycznej w kontekście doświadczenia choroby, acta universitatis lodziensis folia sociologica, nr 45, s. 51-64, 2013
Szaban D.,Trzop B., Dojrzewanie w czasach nadmiaru wyborów. Kondycja emocjonalna gimnazjalistów w: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica, vol. 10, no 2, 2018
Śliż D., Mamcarz A. (red.), (2018), Medycyna stylu życia, Redakcja naukowa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie
Zielińska M., Szaban D. (red.), Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych / red. nauk. .- Zielona Góra : Fundacja Obserwatorium Społeczne Inter Alia, 2018
Ziarko M., Wrona-Polańska H., Pasztak-Opiłka A. (red.), Zdrowie w zmieniającym się świecie. Zagrożenia i wyzwania. Wyd. UAM, Poznań 2019
Zielińska M., Calos Cagatos - w zdrowym ciele zdrowy duch. przyczynek do refleksji o kondycji psychofizycznej młodzieży akademickiej // W: Stan zdrowia a procesy demograficzne w Europie Środkowej / red. Dorota Szaban, Hanna Kurowska, Robert Wróbel .- Zielona Góra : Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, 2015
Zielińska M., Gotowi na dorosłość. Projekty życiowe i zasoby społeczne pokolenia 2.0, wyd. IFIS PAN, Warszawa, rozdz. III.2 Zdrowie, wsparcie społeczne i radzenie sobie ze stresem, 2020
Ponadto wykorzystane będą:
Raporty CBOS dotyczące opinii na temat zdrowia, choroby, oceny własnego samopoczucia Polaków
Uwagi
Niektóre zajęcia mogą być realizowane w terenie (spacer studyjny).
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 17:37)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.