SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-RzK-BPRW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
opanowanie wiedzy z zakresu biologii człowieka ze szczególnym uwzględnienie jego ontogenezy i czynników na nią wpływających,
poznanie wybranych metod oceny stanu biologicznego człowieka oraz zdobycie umiejętności posługiwania się nimi,
kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia.
ogólna wiedza dotycząca budowy i funkcji organizmu ludzkiego
Problematyka ćwiczeń:
podstawowe pojęcia związane z rozwojem człowieka, kryteria periodyzacji ontogenezy człowieka, specyfika wyróżnionych okresów;
czynniki decydujące o rozwoju: determinatory, stymulatory, modyfikatory.
kryteria oceny rozwoju biologicznego człowieka – wiek kalendarzowy a rozwojowy, zmiany z wiekiem w obrębie wybranych układów i ich struktur,
wybrane metody oceny rozwoju biologicznego, możliwości ich stosowania,
biologiczne podstawy płciowości człowieka, ewolucja zachowań seksualnych,
rytmy i cykle biologiczne człowieka – ich znaczenie w aktywności ludzkiej,
zdrowie, czynniki na nie wpływające, zachowania zdrowotne,
choroby zakaźne i cywilizacyjne - proces globalizacji i społeczeństwa postindustriane.
Ćwiczenia audytoryjne - dyskusja, rozwiązywanie zadań, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocenie podlega aktywność studenta/-ki podczas zajęć oraz efekt wykonanych zadań. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% ocena niedostateczna, 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0).
Dopuszcza się 7% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student/-ka powinien/-na uzupełnić w formie i terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50% oceny) oraz ocenę zaliczenia pisemnego (50%). Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0. Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.
Kaczmarek M., Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci, PWN, Warszawa, 2018.
Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2009.
Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2014.
Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych; http://www.bu.uz.zgora.
Izdebski Z. (red): Zagrożenia okresu dorastania, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2008.
Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna: podręcznik dla studentów, PWN, Warszawa, 2008
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 18:17)