SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Kod przedmiotu 05.0-WP-RzK-BPRW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowacka-Chiari
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • opanowanie wiedzy z zakresu biologii człowieka ze szczególnym uwzględnienie jego ontogenezy i czynników na nią wpływających,

  • poznanie wybranych metod oceny stanu biologicznego człowieka oraz zdobycie umiejętności posługiwania się nimi,

  • kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia.

Wymagania wstępne

ogólna wiedza dotycząca budowy i funkcji organizmu ludzkiego

Zakres tematyczny

Problematyka ćwiczeń:

  • podstawowe pojęcia związane z rozwojem człowieka, kryteria periodyzacji ontogenezy człowieka, specyfika wyróżnionych okresów;

  • czynniki decydujące o rozwoju: determinatory, stymulatory, modyfikatory.

  • kryteria oceny rozwoju biologicznego człowieka – wiek kalendarzowy a rozwojowy, zmiany z wiekiem w obrębie wybranych układów i ich struktur,

  • wybrane metody oceny rozwoju biologicznego, możliwości ich stosowania,

  • biologiczne podstawy płciowości człowieka, ewolucja zachowań seksualnych,

  • rytmy i cykle biologiczne człowieka – ich znaczenie w aktywności ludzkiej,

  • zdrowie, czynniki na nie wpływające, zachowania zdrowotne,

  • choroby zakaźne i cywilizacyjne - proces globalizacji i społeczeństwa postindustriane.

Metody kształcenia

Ćwiczenia audytoryjne - dyskusja, rozwiązywanie zadań, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocenie podlega aktywność studenta/-ki podczas zajęć oraz efekt wykonanych zadań. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% ocena niedostateczna, 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0).

Dopuszcza się 7% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student/-ka powinien/-na uzupełnić w formie i terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50% oceny) oraz ocenę zaliczenia pisemnego (50%). Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0. Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Kaczmarek M., Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci, PWN, Warszawa, 2018.

  2. Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2009.

  3. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych; http://www.bu.uz.zgora.

  2. Izdebski Z. (red): Zagrożenia okresu dorastania, Oficyna UZ, Zielona Góra, 2008.

  3. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna: podręcznik dla studentów, PWN, Warszawa, 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 18:17)