SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy komunikacji i kultury języka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy komunikacji i kultury języka
Kod przedmiotu 05.1-WP-RzK-KJP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej i kultury języka; kształcenie świadomości językowej, doskonalenie umiejętności rozpoznawania i unikania różnych typów błędów językowych oraz diagnozowania niepokojących zjawisk językowych; doskonalenie kompetencji komunikacyjnych; kształcenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz przygotowywania tekstów do publicznego wygłaszania; budzenie szacunku dla języka polskiego i kształtowanie potrzeby dbałości o jego poprawność oraz piękno.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza o języku polskim.

Zakres tematyczny

Werbalna i niewerbalna komunikacja interpersonalna (podstawowe pojęcia). Warunki skutecznej komunikacji. Procesy słuchania i słyszenia. Kompetencje komunikacyjne. Komunikacja elektroniczna. Komunikacja w klasie szkolnej. Język, jego zróżnicowanie i funkcje. Instytucjonalne formy upowszechniania kultury języka (Ustawa o języku polskim). Norma, innowacja, kryteria poprawności językowej, uzus językowy. Wybrane zasady poprawności językowej (zasada ortofoniczna, zagadnienia z ortografii i interpunkcji, odmiana nazwisk, szyk wyrazów w mowie i piśmie, poprawność stylistyczna). Świadomość językowa. Postawy wobec języka. Najczęściej spotykane maniery i błędy w języku codziennym. Grzeczność językowa. Kultura oficjalnej korespondencji. Cechy dobrego stylu. Etyka i estetyka wypowiedzi. Poprawna polszczyzna w praktyce. Język w środkach masowego przekazu (wypowiedzi prasowe, Internet, telewizja). Poradnictwo językowe w Polsce. Rodzaje słowników. Przygotowanie tekstu do interpretacji głosowej. Technika wygłaszanie wypowiedzi ustnych.

Metody kształcenia

Metody problemowe (sytuacyjna, burza mózgów), praca z tekstem, metody dramowe, dyskusja, wykład z prezentacją multimedialną, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 40%; opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu komunikacji interpersonalnej lub kultury języka polskiego – 30%; przygotowanie i wygłoszenie wypowiedzi ustnej na wybrany temat lub recytacja utworu poetyckiego – 30%. Nieobecności na zajęciach (powyżej dwóch) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.

Ocena końcowa to ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Bralczyk J., Mówi się. Porady językowe profesora Bralczyka, PWN, Warszawa 2008.

Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, PWN, Warszawa 2018.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2018. 

Literatura uzupełniająca

 

  1. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, PWN, Warszawa 2018.

  2. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2018. 

  3. Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, tłum. A. Jaworska-Surma i inni, PWN, Warszawa 2015.

  4. Komunikacja w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Wyższa Szkoła Handlowa, Radom 2012.

  5. Sztejnberg A, Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-02-2022 13:05)