SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening interpersonalny w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-TIPMNS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zrozumienie mechanizmów determinujących zachowania młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym, pogłębienie umiejętności pracy z nimi, nabycie podstawowej wiedzy na temat poprawy jakości relacji międzyludzkich, ochrony i szacunku granic psychologicznych innych ludzi, nabycie umiejętności rozwiązywania konfliktów, współpracy, podejmowania odpowiedzialności i decydowania, wchodzenia w społeczne role i wypełniania ich.
Podstawowe umiejętności z zakresu komunikacji, gotowość do zaangażowania się w dyskusję grupową i otwartość pozwalająca na pracę w grupie oraz dzielenie się własnym społecznym doświadczeniem.
W ramach laboratorium: Rozwój kompetencji interpersonalnych -człowiek w relacji z samym sobą oraz z innymi ludźmi. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Bariery w komunikacji i umiejętność ich przepracowania. Dynamika procesów grupowych- identyfikacja ról grupowych; jednostka w procesie grupowym; analiza stylów komunikacji i zachowania w grupie; skuteczność w rozwiązywaniu konfliktów - umiejętność odbierania i wyrażania emocji; zasady konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w grupie. Ochrona granic psychologicznych, elementy treningu asertywności. Aktywne słuchanie.
Warsztat grupowy, dyskusja grupowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach. Dopuszczalne jest opuszczenie 2h zajęć bez usprawiedliwienia. W razie dłuższej nieobecności konieczne jest skonsultowanie się z osobą prowadzącą, w celu ustalenia warunków odrobienia zajęć. Możliwe jest (w ramach odrobienia): uczestnictwo na zajęciach z inną grupą, indywidualna konsultacja na temat merytorycznej zawartości zajęć z prowadzącymi i zaliczenie materiału.
Aktywność na zajęciach: zabieranie głosu w dyskusji, prezentowanie własnego zdania, angażowanie się w zadania w trakcie zajęć.
Wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie samodzielnego autorskiego projektu lub prezentacji, według instrukcji osoby prowadzącej, na ocenę. (Obowiązująca skala: 5.0, 4.5, 4.0, 3,5, 3.0, 2.0). Ocena pozytywna- to ocen 3.0 i więcej.
Kozak A., Proces grupowy. Poradnik dla nauczycieli, trenerów i wykładowców. Onepress 2014.
Praca z nastolatkami i młodymi dorosłymi - współczesne podejście psychodynamiczne, Oficyna Ingenium 2017.
Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, DIFIN, 2016.
Lasota A., Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci, DIFIN 2021.
Jedliński k. (red.), Trening interpersonalny, wyd WAB, 2011.
Kulik R., Trening interpersonalny. Proces grupowy w praktyce trenerskiej, ENETEIA, 2021.
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 11-02-2022 16:13)