SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening interpersonalny w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening interpersonalny w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie
Kod przedmiotu 05.9-WP-RzK-TIPMNS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zrozumienie mechanizmów determinujących zachowania młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym, pogłębienie umiejętności pracy z nimi, nabycie podstawowej wiedzy na temat poprawy jakości relacji międzyludzkich, ochrony i szacunku granic psychologicznych innych ludzi, nabycie  umiejętności rozwiązywania konfliktów, współpracy, podejmowania odpowiedzialności i decydowania, wchodzenia w społeczne role i wypełniania ich.

 

Wymagania wstępne

Podstawowe umiejętności z zakresu komunikacji, gotowość do zaangażowania się w dyskusję grupową i otwartość pozwalająca na pracę w grupie oraz dzielenie się własnym społecznym doświadczeniem.

Zakres tematyczny

W ramach laboratorium: Rozwój kompetencji interpersonalnych -człowiek w relacji z samym sobą oraz z innymi ludźmi. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Bariery w komunikacji i umiejętność ich przepracowania. Dynamika procesów grupowych- identyfikacja ról grupowych; jednostka w procesie grupowym; analiza stylów komunikacji i zachowania w grupie; skuteczność w rozwiązywaniu konfliktów - umiejętność odbierania i wyrażania emocji; zasady konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w grupie. Ochrona granic psychologicznych, elementy treningu asertywności. Aktywne słuchanie.

 

Metody kształcenia

Warsztat grupowy, dyskusja grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne jest opuszczenie 2h zajęć bez usprawiedliwienia. W razie dłuższej nieobecności konieczne jest skonsultowanie się z osobą prowadzącą, w celu ustalenia warunków odrobienia zajęć. Możliwe jest (w ramach odrobienia): uczestnictwo na zajęciach z inną grupą, indywidualna konsultacja na temat merytorycznej zawartości zajęć z prowadzącymi i zaliczenie materiału.

  2. Aktywność na zajęciach: zabieranie głosu w dyskusji, prezentowanie własnego zdania, angażowanie się w zadania w trakcie zajęć.

  3. Wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie samodzielnego autorskiego projektu lub prezentacji, według instrukcji osoby prowadzącej, na ocenę. (Obowiązująca skala: 5.0, 4.5, 4.0, 3,5, 3.0, 2.0). Ocena pozytywna- to ocen 3.0 i więcej.

Literatura podstawowa

  1. Kozak A., Proces grupowy. Poradnik dla nauczycieli, trenerów i wykładowców. Onepress 2014.

  2. Praca z nastolatkami i młodymi dorosłymi - współczesne podejście psychodynamiczne, Oficyna Ingenium 2017.

  3. Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, DIFIN, 2016.

Literatura uzupełniająca

  1. Lasota A., Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci, DIFIN 2021.

  2. Jedliński k. (red.), Trening interpersonalny, wyd WAB, 2011. 

  3. Kulik R., Trening interpersonalny. Proces grupowy w praktyce trenerskiej, ENETEIA, 2021.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 11-02-2022 16:13)