SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy resocjalizacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy resocjalizacji
Kod przedmiotu 05.9-WP-RzK-TPR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z istotą procesu wychowania resocjalizacyjnego

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu człowieka w społeczeństwie

Zakres tematyczny

Wykłady:
Systemy i modele oddziaływań resocjalizacyjnych

Podejście psychodynamiczne, behawioralne i kierowanie interakcjami w działalności resocjalizacyjnej

Resocjalizacja jako kanalizowanie instynktów

Resocjalizujące oddziaływanie indywidualne

Filozofia, psychologia i socjologia, a działalność resocjalizacyjna

Różne ujęcia resocjalizacji wg Lesława Pytki

Zasady obowiązujące w działalności resocjalizacyjnej

Rola wychowawcy w działalności resocjalizacyjnej

 

Ćwiczenia:

Problematyka zaburzeń w zachowaniu i przejawy niedostosowania społecznego

Praca resocjalizacyjna z osobami uzależnionymi od alkoholu i środków odurzających

Zjawisko przemocy w rodzinie jako przedmiot działalności resocjalizacyjnej

Profilaktyka i środki probacyjne w działalności resocjalizacyjnej

Analiza wybranych programów korekcyjno - resocjalizacyjnych

Główne założenia resocjalizacyjnych programów penitencjarnych

Zagadnie twórczej resocjalizacji Marka Konopczyńskiego

Struktura oddziaływań resocjalizujących

Realizacja działalności resocjalizacyjnej

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana,  pogadanka

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny z pracy pisemnej. 

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

1. Urban B. Stanik J., (red.) Resocjalizacja, tom 1 i 2, Warszawa 2007 i nowsze.

2. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2012

3. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2015 i nowsze

Literatura uzupełniająca

Literatura uzupełniająca:

1. Mudrecka I., Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004

2. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Kraków 2009 i nowsze

3.Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001 i nowsze

4. Bielicki E., Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-09-2022 07:18)