SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy resocjalizacji |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-TPR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą procesu wychowania resocjalizacyjnego
Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu człowieka w społeczeństwie
Wykłady:
Systemy i modele oddziaływań resocjalizacyjnych
Podejście psychodynamiczne, behawioralne i kierowanie interakcjami w działalności resocjalizacyjnej
Resocjalizacja jako kanalizowanie instynktów
Resocjalizujące oddziaływanie indywidualne
Filozofia, psychologia i socjologia, a działalność resocjalizacyjna
Różne ujęcia resocjalizacji wg Lesława Pytki
Zasady obowiązujące w działalności resocjalizacyjnej
Rola wychowawcy w działalności resocjalizacyjnej
Ćwiczenia:
Problematyka zaburzeń w zachowaniu i przejawy niedostosowania społecznego
Praca resocjalizacyjna z osobami uzależnionymi od alkoholu i środków odurzających
Zjawisko przemocy w rodzinie jako przedmiot działalności resocjalizacyjnej
Profilaktyka i środki probacyjne w działalności resocjalizacyjnej
Analiza wybranych programów korekcyjno - resocjalizacyjnych
Główne założenia resocjalizacyjnych programów penitencjarnych
Zagadnie twórczej resocjalizacji Marka Konopczyńskiego
Struktura oddziaływań resocjalizujących
Realizacja działalności resocjalizacyjnej
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, pogadanka
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej oceny z pracy pisemnej.
Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.
1. Urban B. Stanik J., (red.) Resocjalizacja, tom 1 i 2, Warszawa 2007 i nowsze.
2. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2012
3. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2015 i nowsze
Literatura uzupełniająca:
1. Mudrecka I., Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004
2. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Kraków 2009 i nowsze
3.Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001 i nowsze
4. Bielicki E., Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz 2005
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-09-2022 07:18)