SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia wychowania i uczenia się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia wychowania i uczenia się
Kod przedmiotu 05.8-WP-RzK-PWU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych procesów psychologicznych związanych z procesem wychowania z uwzględnieniem szeroko rozumianego kontekstu społecznego oraz poznawczego

Wymagania wstępne

Student powinien zdefiniować i opisać zjawiska z zakresu psychologii ogólnej oraz psychologii rozwojowej

Zakres tematyczny

Cele i zakres psychologii uczenia się i wychowawczej. Poznanie społeczne i samopoznanie. Rozwój społeczny człowieka i jego konsekwencje dla wychowania. Kształtowanie i zmiana postaw. Rola autorytetu w procesie wychowania. Teoria społecznego uczenia się. Transmisje wpływu wychowawczego. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Uwewnętrznianie norm i rozwój moralny dziecka. Różnice indywidualne w edukacji  i wychowaniu. Mechanizmy wychowania w szkole i rodzinie. Podstawy uczenia się - podstawowe funkcje psychiczne. Mechanizmy uczenia się . Potrzeby rozwojowe w uczenie się.

 

Metody kształcenia

dyskusja, praca projektowa. praca grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń uzyska student oceniony pozytywnie ze względów merytorycznych na każdym z ćwiczeń oraz uzyska pozytywna ocenę z testu( 65%)  i przygotuje projekt 

Oceną końcową będzie średnia z ocen cząstkowych

 

Literatura podstawowa

  1. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 2002.

  2. Mietzel G. Psychologia kształcenia. Gdańsk 2002

  3. Strelau J., Psychologia podręcznik akademicki – psychologia wychowawcza, T. III, Warszawa, 2000, s. 821-844.

Literatura uzupełniająca

Każdorazowo ustalana przez osobę prowadzącą

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 11-02-2022 21:05)