SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia i rozwój instytucji resocjalizacyjnych |
Kod przedmiotu | 15.9-WP-RzK-HRIR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie Studentów z historią i ewolucją instytucji resocjalizacyjnych w warunkach zakładowych i środowiska otwartego. Rozwijanie umiejętności analizy i wnioskowania dotyczących rozwoju i funkcjonowania instytucji resocjalizacyjnych w różnych uwarunkowaniach historycznych i społecznych
Ogólna wiedza na temat zjawisk zachodzących w otaczającej rzeczywistości społecznej
Wykłady:
Filozofia, psychologia a pedagogika resocjalizacyjna – podstawy teoretyczne rozwoju instytucji resocjalizacyjnych;
Ewolucja systemu stosowania kar;
Historia i rozwój instytucji penitencjarnych;
Współczesne systemy resocjalizacyjne;
Uwarunkowania funkcjonowania instytucji resocjalizacyjnych w Unii Europejskiej;
Historia i rozwój instytucji resocjalizacji osób nieletnich;
Przemiany w służbach działających w obszarze resocjalizacji
Probacja – ku sprawiedliwemu karaniu
Współczesne nurty w resocjalizacji w Polsce i zagranicą
Rozwój instytucji resocjalizacji w środowisku otwartym.
Ćwiczenia:
Rozwój różnych trendów w resocjalizacji i funkcjonowaniu instytucji resocjalizacyjnych;
Resocjalizacja penitencjarna – rozwój, szanse i wyzwania;
Współczesne instytucje resocjalizacyjne – analiza przypadku (analiza ewolucji przykładowych instytucji i możliwości ich dalszego rozwoju);
Instytucje resocjalizacyjne w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich;
Uzależnienia a resocjalizacji – rozwój podejść i metod pracy z osobami uzależnionymi;
Resocjalizacja twórcza jako przykład współczesnych trendów w rozwoju instytucji resocjalizacyjnych;
Społeczne postrzeganie problematyki funkcjonowania instytucji resocjalizacyjnych (kary, probacja, resocjalizacja w środowisku otwartym;
Resocjalizacja osób nieletnich – analiza funkcjonowania wybranych instytucji.
Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda przypadków, praca w grupach, praca projektowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia z wykładów jest ocena z testu (pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0,Weryfikacją efektów kształcenia z ćwiczeń są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (tzw. temat ekspercki); ocena projektu dotyczącego analizy historii, i rozwoju określonej instytucji penitencjarnej (grupy 2-3 osobowe); ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć.
Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w kolokwium, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić analizę instytucji penitencjarnej.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.
Literatura podstawowa:
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 11-02-2022 14:51)