SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia i rozwój instytucji resocjalizacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia i rozwój instytucji resocjalizacyjnych
Kod przedmiotu 15.9-WP-RzK-HRIR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie Studentów z historią i ewolucją instytucji resocjalizacyjnych w warunkach zakładowych i środowiska otwartego. Rozwijanie umiejętności analizy i wnioskowania dotyczących rozwoju i funkcjonowania instytucji resocjalizacyjnych w różnych uwarunkowaniach historycznych i społecznych

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza na temat zjawisk zachodzących w otaczającej rzeczywistości społecznej

Zakres tematyczny

Wykłady:

Filozofia, psychologia a pedagogika resocjalizacyjna – podstawy teoretyczne rozwoju instytucji resocjalizacyjnych;

Ewolucja systemu stosowania kar;

Historia i rozwój instytucji penitencjarnych;

Współczesne systemy resocjalizacyjne;

Uwarunkowania funkcjonowania instytucji resocjalizacyjnych w Unii Europejskiej;

Historia i rozwój instytucji resocjalizacji osób nieletnich;

Przemiany w służbach działających w obszarze resocjalizacji

Probacja – ku sprawiedliwemu karaniu

Współczesne nurty w resocjalizacji w Polsce i zagranicą

Rozwój instytucji resocjalizacji w środowisku otwartym.

 

Ćwiczenia:

Rozwój różnych trendów w resocjalizacji i funkcjonowaniu instytucji resocjalizacyjnych;

Resocjalizacja penitencjarna – rozwój, szanse i wyzwania;

Współczesne instytucje resocjalizacyjne – analiza przypadku (analiza ewolucji przykładowych instytucji i możliwości ich dalszego rozwoju);

Instytucje resocjalizacyjne w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich;

Uzależnienia a resocjalizacji – rozwój podejść i metod pracy z osobami uzależnionymi;

Resocjalizacja twórcza jako przykład współczesnych trendów w rozwoju instytucji resocjalizacyjnych;

Społeczne postrzeganie problematyki funkcjonowania instytucji resocjalizacyjnych (kary, probacja, resocjalizacja w środowisku otwartym;

Resocjalizacja osób nieletnich – analiza funkcjonowania wybranych instytucji.

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda przypadków, praca w grupach, praca projektowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia z wykładów jest ocena z testu (pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0,Weryfikacją efektów kształcenia z ćwiczeń są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (tzw. temat ekspercki); ocena projektu dotyczącego analizy historii, i rozwoju określonej instytucji penitencjarnej (grupy 2-3 osobowe); ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć.

Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w kolokwium, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić analizę instytucji penitencjarnej.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

Literatura podstawowa:

  1. Ambrozik W. Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań. Kraków 2016;
  2. Kalinowski M., Pełka J. Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003;
  3. Urban B., Stanik J.M. Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, tom 1 i 2, Warszawa 2008;
  4. Bałandynowicz A. Probacja. System sprawiedliwego karania, Warszawa 2002 

Literatura uzupełniająca

  1. Machel H. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003
  2. Pytka L. Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2001;
  3. Konopczyński M. Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2006;
  4. Płatek M. Systemy penitencjarne państw skandynawskich, Warszawa 2007;
  5. Barczykowska A., Dzierzyńska – Breś S., Muskała M. Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Warszawa 2015.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 11-02-2022 14:51)