SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika penitencjarna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-RzK-PPrepk |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom podstawowej wiedzy, sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania u wychowanków postaw społecznie nieakceptowanych. Wskazanie optymalnego postępowania resocjalizacyjnego względem jednostki lub grupy wychowawczej ze wskazaniem etiologii (diagnozy), prognozy pedagogicznej i resocjalizacyjnej, działań terapeutycznych oraz postpenitencjarnych względem osób społecznie niedostosowanych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa.
WYKŁAD
1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej.
2. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej.
3. Zakład karny, jako instytucja wychowawcza.
4. Totalność instytucji zamkniętej.
5. Przestępczość jako „styl życia”.
ĆWICZENIA
1. Subkultura więzienna dawniej i dziś.
2. Przykłady programów resocjalizacyjnych.
3. Deprywacja potrzeb w izolacji.
4. Psychospołeczne skutki izolacji więziennej.
5. Zjawisko prizonizacji.
6. Pomoc postpenitencjarna.
Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.
Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.
Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.
Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.
Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konstultacji.
Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006
Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007
Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.
Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.
Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków
Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa
Szymanowska A. (2003), Więzienie i co dalej. Warszawa
Toroń B. (2012), Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra
Toroń B. (2013), Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 11-02-2022 20:16)