SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika penitencjarna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika penitencjarna
Kod przedmiotu 14.4-WP-RzK-PPrepk
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Monika Kaczmarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom podstawowej wiedzy, sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania u wychowanków postaw społecznie nieakceptowanych. Wskazanie optymalnego postępowania resocjalizacyjnego względem jednostki lub grupy wychowawczej ze wskazaniem etiologii (diagnozy), prognozy pedagogicznej i resocjalizacyjnej, działań terapeutycznych oraz postpenitencjarnych względem osób społecznie niedostosowanych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa.

Zakres tematyczny

WYKŁAD

1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej.

2. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej.

3. Zakład karny, jako instytucja wychowawcza.

4. Totalność instytucji zamkniętej.

5. Przestępczość jako „styl życia”.

ĆWICZENIA

1. Subkultura więzienna dawniej i dziś.

2. Przykłady programów resocjalizacyjnych.

3. Deprywacja potrzeb w izolacji.

4. Psychospołeczne skutki izolacji więziennej.

5. Zjawisko prizonizacji.

6. Pomoc postpenitencjarna.

Metody kształcenia

Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.

Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.

Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.

Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konstultacji.

Literatura podstawowa

 

  1.  Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006

  2. Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007

  3. Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010

  4. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.

  5. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

  6. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa

  7. Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków

  8. Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa

  9. Szymanowska A. (2003), Więzienie i co dalej. Warszawa

Literatura uzupełniająca

Toroń B. (2012), Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra

Toroń B. (2013), Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 11-02-2022 20:16)