SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praca z osobami w izolacji prawno-karnej |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-RzK-PPREPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Student pozna wybrane metody i programy resocjalizacyjne realizowane w zakładach karnych i poprawczych w Polsce. Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi przestępczości, demoralizacji, stygmatyzacji społecznej i readaptacji, w środowisku otwartym oraz zamkniętym.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa.
Uczestnictwo w wybranych fragmentach treningu interpersonalnego. Poznanie paradygmatów sprawiedliwości naprawczej, oddziaływań i systemów penitencjarnych, organizacji zakładów karnych i aresztów śledczych oraz zespołów służb probacyjnych. Analiza funkcji kar kryminalnych i środków probacyjnych w aspekcie interdyscyplinarnym i komparatystycznym. Psychospołeczne skutki izolacji więziennej, zjawisko prizonizacji oraz proksemiczny wymiar osadzenia w zakładzie karnym. Zalety resocjalizacji skazanych w warunkach wolności dozorowanej. Analizę, dywersyfikacji służb więziennych, algorytm pracy kuratorów dla dorosłych, powinności, kompetencje, zadania i funkcje statutowe tych służb. Programowanie indywidualnych oddziaływań penitencjarnych i resocjalizacyjnych z uwzględnieniem opieki następczej. Ocenę skuteczność oddziaływań resocjalizacyjnych w warunkach izolacji więziennej oraz w środowisku otwartym z udziałem kuratorów sądowych.
Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.
Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.
Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.
Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.
Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.
Toroń B. (2012), Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra
Toroń B. (2013), Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 13-02-2022 09:10)