SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza w resocjalizacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza w resocjalizacji
Kod przedmiotu 14.2-WP-RzK-DwR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat przeprowadzenia prawidłowej diagnozy resocjalizacyjnej pod kątem niedostosowania społecznego wśród dzieci, adolescentów i osób dorosłych w środowisku otwartym oraz zamkniętym.

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje z zakresu podstaw pedagogiki ogólnej, procesów społecznych i indywidualnych oraz psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

WYKŁAD

  1. Wprowadzenie do diagnozy resocjalizacyjnej.

  2. Rodzaje diagnozy resocjalizacyjnej.

  3. Etapy diagnozy resocjalizacyjnej.

  4. Modele w diagnozie resocjalizacyjnej.

  5. Narzędzia pomiaru niedostosowania społecznego.

ĆWICZENIA

  1. Diagnozowanie penitencjarne.

  2. Zakres i cele diagnozy penitencjarnej.

  3. Diagnoza nozologiczna i problemowa w spektrum działań resocjalizacyjnych.

  4. Rola diagnozy w konstruowaniu indywidualnych planów resocjalizacji i terapii.

  5. Niedostosowania Społecznego (SNS) Lesława Pytki.

  6. Diagnoza pozytywna a negatywna.

  7. Zaburzenia w zachowaniu dzieci i dorosłych w odniesieniu do obszarów diagnostycznych.

  8. Czynniki ryzyka w instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych strukturach społecznych jako przedmiot diagnozowania (diagnoza warunków opiekuńczo – wychowawczych, klimatu wychowawczego zakładów wychowawczych i resocjalizacyjnych, penitencjarnych, funkcjonowania w grupach podkulturowych).

Metody kształcenia

Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.

Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.

Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.

Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.

Literatura podstawowa

  1. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa, 2008

  2. Wysocka E. Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, UŚ, 2019

  3. Opora R., Breska R., Jezierska J., Piechowicz M., Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Difin, 2017

  4.  Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin, 2010

  5. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.

       6. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

      7. Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów


 

Literatura uzupełniająca

  1. Kamiński M. (2006), Gry więzienne. Warszawa

  2. Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków

Uwagi

brak.


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 11-02-2022 20:08)