SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza w resocjalizacji |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-RzK-DwR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wiedzą na temat przeprowadzenia prawidłowej diagnozy resocjalizacyjnej pod kątem niedostosowania społecznego wśród dzieci, adolescentów i osób dorosłych w środowisku otwartym oraz zamkniętym.
Podstawowe informacje z zakresu podstaw pedagogiki ogólnej, procesów społecznych i indywidualnych oraz psychologii ogólnej.
WYKŁAD
Wprowadzenie do diagnozy resocjalizacyjnej.
Rodzaje diagnozy resocjalizacyjnej.
Etapy diagnozy resocjalizacyjnej.
Modele w diagnozie resocjalizacyjnej.
Narzędzia pomiaru niedostosowania społecznego.
ĆWICZENIA
Diagnozowanie penitencjarne.
Zakres i cele diagnozy penitencjarnej.
Diagnoza nozologiczna i problemowa w spektrum działań resocjalizacyjnych.
Rola diagnozy w konstruowaniu indywidualnych planów resocjalizacji i terapii.
Niedostosowania Społecznego (SNS) Lesława Pytki.
Diagnoza pozytywna a negatywna.
Zaburzenia w zachowaniu dzieci i dorosłych w odniesieniu do obszarów diagnostycznych.
Czynniki ryzyka w instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych strukturach społecznych jako przedmiot diagnozowania (diagnoza warunków opiekuńczo – wychowawczych, klimatu wychowawczego zakładów wychowawczych i resocjalizacyjnych, penitencjarnych, funkcjonowania w grupach podkulturowych).
Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.
Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.
Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.
Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.
Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa, 2008
Wysocka E. Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, UŚ, 2019
Opora R., Breska R., Jezierska J., Piechowicz M., Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Difin, 2017
Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin, 2010
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.
6. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.
7. Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów
Kamiński M. (2006), Gry więzienne. Warszawa
Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków
brak.
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 11-02-2022 20:08)