SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody i techniki badań społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody i techniki badań społecznych
Kod przedmiotu 05.9-WP-RzK-MTBS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań społecznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach społecznych zróżnicowanych metod i technik badawczych, także tych realizowanych za pośrednictwem Internetu. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych.

Wymagania wstępne

brak.

Zakres tematyczny

Wykład

Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę. Badania jakościowe i ilościowe w naukach społecznych. Charakterystyka procesu badawczego. Charakterystyka badań realizowanych za pośrednictwem Internetu. Pojęcie metody, techniki i narzędzia w badaniach społecznych. Wybrane metody badań społecznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment, metoda socjometryczna, metoda biograficzna, analiza dokumentów. Sposoby doboru próby do badań. Etyczne aspekty badań społecznych.

 

Laboratorium

Przedmiot badań. Formułowanie celu badań i problemów badawczych. Wybrane techniki badań społecznych: obserwacja standaryzowana, obserwacja niestandaryzowana, technika ankiety, wywiad standaryzowany, wywiad niestandaryzowany, techniki socjometryczne, techniki analizy dokumentów. Specyfika badań realizowanych za pośrednictwem Internetu: wybrane odmiany metod i technik badań online. Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.

 

Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Warunkiem zaliczenia wykładu uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do zdobycia na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści. Ocena z egzaminu końcowego wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.

 

Laboratorium

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty z laboratorium można uzyskać: za aktywność na zajęciach, sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych i przygotowanie narzędzia badawczego. Ocena z laboratorium wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.

 

Ocena końcowa

Warunkiem uzyskania oceny końcowej jest zaliczenie laboratorium i wykładu. Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z laboratorium (50%) i egzaminu z wykładu (50%).

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.

  2. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010.

  3. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010.

  4. Badania jakościowe: Metody i narzędzia D. Jemielniak (red.), Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

  2. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

  3. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

  4. Siuda P. (red), Metody badań online, Warszawa 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 21:57)