SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody i techniki badań społecznych |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-MTBS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań społecznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach społecznych zróżnicowanych metod i technik badawczych, także tych realizowanych za pośrednictwem Internetu. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych.
brak.
Wykład
Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę. Badania jakościowe i ilościowe w naukach społecznych. Charakterystyka procesu badawczego. Charakterystyka badań realizowanych za pośrednictwem Internetu. Pojęcie metody, techniki i narzędzia w badaniach społecznych. Wybrane metody badań społecznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment, metoda socjometryczna, metoda biograficzna, analiza dokumentów. Sposoby doboru próby do badań. Etyczne aspekty badań społecznych.
Laboratorium
Przedmiot badań. Formułowanie celu badań i problemów badawczych. Wybrane techniki badań społecznych: obserwacja standaryzowana, obserwacja niestandaryzowana, technika ankiety, wywiad standaryzowany, wywiad niestandaryzowany, techniki socjometryczne, techniki analizy dokumentów. Specyfika badań realizowanych za pośrednictwem Internetu: wybrane odmiany metod i technik badań online. Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.
Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.
Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Warunkiem zaliczenia wykładu uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do zdobycia na końcowym egzaminie z całości nauczanych treści. Ocena z egzaminu końcowego wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.
Laboratorium
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty z laboratorium można uzyskać: za aktywność na zajęciach, sformułowanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych i przygotowanie narzędzia badawczego. Ocena z laboratorium wyznaczana jest następująco: 51%-60% - dostateczny, 61%-70% - dostateczny plus, 71%-80% - dobry, 81%-90% - dobry plus, 91%-100% - bardzo dobry.
Ocena końcowa
Warunkiem uzyskania oceny końcowej jest zaliczenie laboratorium i wykładu. Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z laboratorium (50%) i egzaminu z wykładu (50%).
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010.
Badania jakościowe: Metody i narzędzia D. Jemielniak (red.), Warszawa 2011.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
Siuda P. (red), Metody badań online, Warszawa 2016.
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 21:57)