SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przywództwo w formacjach policyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przywództwo w formacjach policyjnych
Kod przedmiotu 05.9-WP-RzK-PwFP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie Studentów z podstawami wiedzy teoretycznej i umiejętnościami praktycznymi niezbędnymi w kierowaniu zespołami ludzkimi w formacjach policyjnych. Nabycie niezbędnych umiejętności i kompetencji, które powinny posiadać osoby zajmujące stanowiska kierownicze w policji.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza na temat zjawisk zachodzących w otaczającej rzeczywistości społecznej

Zakres tematyczny

Organizacje, instytucje publiczne, służby mundurowe,  rodzaje, formy funkcjonowania, uwarunkowania. Miejsce policji wśród innych organizacji i instytucji;

Struktura organizacyjna i hierarchiczna policji;

Style kierowania zespołami w służbach mundurowych;

Relacje interpersonalne. Przyjmowanie różnorodnych ról społecznych przez członków zespołu;

Komunikacja w zespole oraz z przełożonym;

Motywacja i zaangażowanie w pracy zespołów policyjnych;

Kontrola właściwego wykonywania zadań;

Ocenianie pracowników. Uwarunkowania, różne techniki, konsekwencje;

Konflikt w zespole, przyczyny, przebieg, sposoby radzenia sobie z konfliktem;

Emocje w pracy

Zarządzanie zasobami i talentami w pracy liderskiej;

Etyka przywódcy w formacjach policyjnych;

Poczucie podmiotowości osób zajmujących kierownicze stanowiska w policji

Wzory zarządzania policjami w wybranych krajach.

Metody kształcenia

dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów, analiza przypadków

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena z testu (pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0, ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (tzw. temat ekspercki); ocena projektu – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe); ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć.

Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w kolokwium, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić projekt.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

  1. Mietlewski Z. Sudenis R., Jakość usług kadry kierowniczej jako determinanta zmian innowacyjnych w działalności policji [w:] Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu 2004 nr 1045 (s. 459-467);
  2. Ołdyński W. Motywacja i przywództwo w służbach mundurowych na przykładzie policji [w:] Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego 13/15, 2015;
  3. Letkiewicz A. (red.) Etyka w zarządzaniu policją, Szczytno 2017;
  4. Mroziewski M. Poziom rozwoju autentyczności kadry kierowniczej policji jako czynnik sprawności jej jednostek organizacyjnych [w:] Marketing i Zarządzanie 1/2018 Uniwersytet Szczeciński, Szczecin;

Literatura uzupełniająca

  1. Policja. Kwartalnik kadry kierowniczej policji;
  2. Laloux F. Pracować inaczej, Warszawa 2016;
  3. Blikle A., J. Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji, Gliwice 2017;
  4. Stawnicka J. Strategia marketingu narracyjnego w policji. Nowoczesny wymiar kreowania wizerunku, Dąbrowa Górnicza 2014;
  5. Po prostu motywuj. Poradnik Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji, Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 11-02-2022 20:16)