SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka ogólna z elementami ortodydaktyki resocjalizacyjnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka ogólna z elementami ortodydaktyki resocjalizacyjnej
Kod przedmiotu 05.9-WP-RzK-DOzEOR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką procesu kształcenia i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym; przygotowanie do projektowania zadań dydaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykład:

Ortodydaktyka resocjalizacyjna jako subdyscyplina pedagogiki i jej powiązania z dydaktyką ogólną. Zasady ortodydaktyki. Cele kształcenia uczniów z trudnościami w nauce i zachowaniu. Aksjologia edukacji. Specyfikę procesu nauczania w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym Zbieranie informacji i obserwacja ucznia. Umiejętności diagnostyczne nauczyciela. Nawiązywanie kontaktu i budowanie więzi nauczyciel-uczeń. Problemy z dyscypliną i ich przyczyny. Podstawy treningu skuteczności nauczyciela.

 

Tematyka ćwiczeń

Wybór form i metod kształcenia. Wykorzystanie technologii informacyjnych w nauczaniu. Programy komputerowe w terapii trudności w uczeniu się. Stosowanie arteterapii w procesie kształcenia. Kinezjologia edukacyjna. Kierowanie klasą. Tworzenie właściwej atmosfery na lekcjach. Wzmacnianie koncentracji na zadaniach. Angażowanie rodziców. Kształcenie uczniów z mniejszości kulturowych, etnicznych i rasowych. Motywowanie uczniów z trudnościami do nauki. Budowanie motywacji na silnych stronach wychowanka. Wdrażanie do samokształcenia. Samowiedza wychowanka o stylu uczenia się. Ewaluacja postępów uczniów. Scenariusz zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem socjoterapii, arteterapii lub psychoterapii.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe, metody ekspresyjne, metody praktyczne, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (60% poprawnych odpowiedzi). Podstawą zaliczenia z ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 30%; opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu ortodydaktyki resocjalizacyjnej – 40%; przygotowanie scenariusza zajęć – 30%. Nieobecności na ćwiczeniach (powyżej dwóch) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Clifford H. E., Dyscyplina i kierowanie klasą, tłum. M. Bogdanowicz, PWN, Warszawa 2008 (r. 1, 7, 14 i 15)

  2. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

  3. Opora R., Resocjalizacja: wychowanie i psychokreacja nieletnich niedostosowanych społecznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010 (r. 6 i 8).

  4. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Heaton J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, tłum. J. Bartosik, GWP, Gdańsk 2003 (r. 1 i 4).

  2. Opora R., Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2015.

  3. Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, red. A. Jaworska Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.

  4. Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin, Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-02-2022 13:02)