SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka ogólna z elementami ortodydaktyki resocjalizacyjnej |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-DOzEOR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze specyfiką procesu kształcenia i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym; przygotowanie do projektowania zadań dydaktycznych.
Podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej.
Wykład:
Ortodydaktyka resocjalizacyjna jako subdyscyplina pedagogiki i jej powiązania z dydaktyką ogólną. Zasady ortodydaktyki. Cele kształcenia uczniów z trudnościami w nauce i zachowaniu. Aksjologia edukacji. Specyfikę procesu nauczania w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym Zbieranie informacji i obserwacja ucznia. Umiejętności diagnostyczne nauczyciela. Nawiązywanie kontaktu i budowanie więzi nauczyciel-uczeń. Problemy z dyscypliną i ich przyczyny. Podstawy treningu skuteczności nauczyciela.
Tematyka ćwiczeń
Wybór form i metod kształcenia. Wykorzystanie technologii informacyjnych w nauczaniu. Programy komputerowe w terapii trudności w uczeniu się. Stosowanie arteterapii w procesie kształcenia. Kinezjologia edukacyjna. Kierowanie klasą. Tworzenie właściwej atmosfery na lekcjach. Wzmacnianie koncentracji na zadaniach. Angażowanie rodziców. Kształcenie uczniów z mniejszości kulturowych, etnicznych i rasowych. Motywowanie uczniów z trudnościami do nauki. Budowanie motywacji na silnych stronach wychowanka. Wdrażanie do samokształcenia. Samowiedza wychowanka o stylu uczenia się. Ewaluacja postępów uczniów. Scenariusz zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem socjoterapii, arteterapii lub psychoterapii.
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe, metody ekspresyjne, metody praktyczne, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (60% poprawnych odpowiedzi). Podstawą zaliczenia z ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) - 30%; opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu ortodydaktyki resocjalizacyjnej – 40%; przygotowanie scenariusza zajęć – 30%. Nieobecności na ćwiczeniach (powyżej dwóch) należy usprawiedliwić i zaliczyć na konsultacjach w ciągu 2 tygodni.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i ćwiczeń.
Clifford H. E., Dyscyplina i kierowanie klasą, tłum. M. Bogdanowicz, PWN, Warszawa 2008 (r. 1, 7, 14 i 15)
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Opora R., Resocjalizacja: wychowanie i psychokreacja nieletnich niedostosowanych społecznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010 (r. 6 i 8).
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2008.
Heaton J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, tłum. J. Bartosik, GWP, Gdańsk 2003 (r. 1 i 4).
Opora R., Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2015.
Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, red. A. Jaworska Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin, Warszawa 2011.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-02-2022 13:02)