SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seksuologia społeczno-kulturowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seksuologia społeczno-kulturowa
Kod przedmiotu 05.0-WP-RzK-SSK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką społeczno-kulturowych uwarunkowań seksualności i obrazem obyczajowości seksualnej, zwłaszcza młodzieży, a także z różnymi sposobami wykorzystywania internetu do realizacji potrzeb związanych z seksualnością oraz zagrożeniami jakie niesie kontakt wirtualny. Analiza roli poszczególnych agend w procesie socjalizacji seksualnej oraz nowych zjawisk społecznych związanych z seksualnością człowieka.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju, psychologii, pedagogiki i socjologii

Zakres tematyczny

Wykłady

Seksualność człowieka. Komponenty seksualności. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Prawa seksualne.

Przegląd wybranych rezultatów badań nad seksualnością Polaków.  Seksualność młodzieży; seksualność i aktywność seksualna osób w wieku reprodukcyjnym; aktywność seksualna internautów, seksualność osób niepełnosprawnych.

Historia seksualności. Społeczne i kulturowe uwarunkowania zachowań seksualnych. Religia a seksualność człowieka. Seksualność w kulturach świata

Społeczne konstruowanie seksualności – teorie skryptów seksualnych, teorie socjalizacji seksualnej. Zmiany postaw w odniesieniu do seksualności kobiet i mężczyzn, ról płci, związku, rodziny

Erotyzm w kulturze i sztuce (postawy wobec seksu przejawiające się w sztuce; geneza tematyki seksualnej w sztuce; funkcje sztuki o elementach seksualnych). Między erotyką a pornografią

Socjalizacja seksualna; mechanizmy socjalizacji seksualnej. Agendy socjalizacji seksualnej

Obyczajowość seksualna i jej przemiany. Mity, tabu i stereotypy związane z seksualnością i aktywnością seksualną.

Edukacja seksualnej i wychowanie seksualne. Rozwój ról płciowych jako cel edukacji seksualnej.

Modele edukacji seksualnej. Założenia edukacji seksualnej w różnym wieku

Zdrowie seksualne i jego promocja. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych

 

Ćwiczenia

Płeć jako czynnik nierówności w teoriach i doktrynach społecznych i politycznych. Zjawisko dyskryminacji ze względu na płeć. Uwarunkowania i instrumenty przeciwdziałania dyskryminacji kobiet - ruchy feministyczne. Emancypacja osób LGBTQ. Społeczne aspekty problemów związanych z HIV/AIDS/STI

Nowe zjawiska społeczne związane z seksualnością – friends with benefits, swingersi, kultura QUEER, kultura BDSM, surogatki

Przemoc seksualna, Dorośli i dzieci jako ofiary przemocy seksualnej

Przekaz medialny dotyczący seksualności. Seks a internet. Internet jako źródło wiedzy o seksualności; wirtualne poradnie seksualne. Pornografia i zagrożenia z nią związane

Kobiecość i męskość a Internet. Poszukiwanie partnera on-line. Zdrada w sieci. Zachowania seksualne podejmowane z wykorzystaniem internetu (cyberseks). Komercja seksualna w sieci i za pomocą internetu

Zagrożenia seksualności płynące z Internetu - agresja elektroniczna, cyberbulling, sexting, grooming, trolling

Kampanie w internecie wykorzystujące seksualność człowieka – przekaz, cel, skutki – analiza wybranych przykładów

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, pogadanka heurystyczna, praca grupowa, prezentacje multimedialne, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Formą zaliczenia wykładów jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zespołowo programu profilaktyki ryzykownych zachowań seksualnych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji poglądów w toku zajęć.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
  2. Foucault M., Historia seksualności, Warszawa 2010
  3. Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2007
  4. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
  5. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk 2005
  6. Wąż K., red. (2019), Obyczajowość seksualna Polaków. Perspektywa interdyscyplinarna, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków

Literatura uzupełniająca

  1. Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2002), Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne, UMCS, Lublin
  2. Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
  3. McNair B. (2004), Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażenia, Warszawa: MUZA S.A., Warszawskie Wydawnictwo Literackie.
  4. Stadnik K., Wójtewicz A. (2009),  Anielice czy diablice. Dziewczęta w szponach seksualizacji i agresji w perspektywie socjologicznej, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  5. Z. Izdebski, K. Wąż, (2016), Peer Sexual Abuse Phenomenon Diagnosis. Perpetrators and Their Therapy, W: Aggression as a Challenge. Theory and research. Current Problems / eds. H. Liberska, M. Farnicka, Frankfurt am Main: Peter Lang Edition, 2016, s. 81 - 93

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 22:56)