SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zdrowie i kultura zdrowotna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zdrowie i kultura zdrowotna
Kod przedmiotu 05.0-WP-RzK-ZKZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychospołecznych uwarunkowań, kultury zdrowotnej, a także zasad promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. Umiejętność konstruowania programów profilaktyki i promocji zdrowia.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju, psychologii, pedagogiki i socjologii.

Zakres tematyczny

Wykłady

Współczesne koncepcje zdrowia. Holistyczna koncepcja zdrowia. Ujęcie zdrowia w psychologii zdrowia, orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna. Czynniki ryzyka zagrażające zdrowiu. Czynniki chroniące zdrowie (fizyczne, psychiczne, społeczne, duchowe).

Kultura zdrowotna. Zachowania prozdrowotne i antyzdrowotne. Prawa pacjenta, prawa pacjenta niepełnoletniego, prawa pacjenta w leczeniu psychiatrycznym.

Mierniki zdrowia. Stan i jakość zdrowotna społeczeństwa polskiego. Główne problemy zdrowotne i zapobieganie im. Problemy zdrowotne współczesnych rodzin. Choroby układu krążenia. Nowotwory złośliwe. Otyłość. Cukrzyca. Osteoporoza.

Zdrowy styl życia. Zasady zdrowego stylu życia. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Promocja zdrowia, koncepcje, założenia. Obszary działań w promocji zdrowia, modele promocji zdrowia (podejścia). Promocja zdrowia a prewencja choroby (profilaktyka), pojęcie i poziomy profilaktyki.

Edukacja zdrowotna - pojęcie i cele edukacji zdrowotnej. Wzajemne związki między promocją zdrowia, edukacją zdrowotną, profilaktyką i terapią. Edukacja ukierunkowana na kształtowanie umiejętności życiowych, jako sposób wzmacniania zasobów zdrowotnych człowieka i budowania zdrowego stylu życia. Szkoły promujące zdrowie.

Ćwiczenia

Zdrowe odżywianie (definicja WHO, rodzaje diet i ich racjonalne stosowanie, żywność GMO, oznaczenia i skróty na produktach). Zaburzenia odżywiania (otyłość, anoreksja, bulimia, ortoreksja). Diety i ich racjonalne.

Aktywność fizyczna jako składowa zdrowego stylu życia. Bezpieczeństwo i zapobieganie wypadkom, i urazom.

Higiena osobista i higiena otoczenia. Dbałość o ciało. Ozdabianie ciała –  pircing, tatoo, skaryfikacja. Tanoreksja i bigoreksja.

Zdrowie seksualne i reprodukcyjne.

Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych. Przeciwdziałanie przemocy i agresji

Choroby cywilizacyjne, epidemie i ich zwalczanie, szczepienia, ruch antyszczepionkowy.

Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia.

Zdrowie psychiczne – wybrane aspekty (emocje i stres, optymizm – pesymizm, poczucie własnej wartości). Pojęcie dobrostanu i wymiary dobrostanu - czynniki warunkujące poczucie szczęścia, cechy człowieka szczęśliwego, psychika a zdrowie.

Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości. Techniki i metody relaksacyjne. Sanus per aquam (SPA). 

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, pogadanka heurystyczna, praca grupowa, prezentacje multimedialne, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Formą zaliczenia jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i/lub opracowań z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zespołowo programu profilaktyki bądź promocji zdrowia oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji poglądów w toku zajęć.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007
  2. Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie. Wartość. Edukacja, Kraków 2006
  3. Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000
  4. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008
  5. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca

  1. Bishop G., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000
  2. Kowalewski I., Kultura zdrowotna studentów. Diagnoza i perspektywy, Kraków 2006
  3. Ostrowska A., Profilaktyka zdrowotna: interpretacje, definicje sytuacji, racjonalności (przypadek profilaktyki ginekologicznej kobiet), Studia Socjologiczne, 2011, 3, 73-94
  4. Syrek E., Zdrowie w  aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000
  5. K. Wąż, Społeczne konteksty zdrowia seksualnego młodzieży, w: Wybrane kulturowe, zdrowotne i medyczne aspekty stylu życia, red. R. Rasińska, M. D. Głowacka, Polskie Towarzystwo Nauk o Zdrowiu, Poznań 2016, s. 65 - 78

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 23:05)