SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium dyplomowe I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium dyplomowe I
Kod przedmiotu 05.0-WP-RzK-SEM1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studentów do samodzielnej pracy w ramach seminarium dyplomowego. Przygotowanie do dokonywania wyboru literatury przedmiotu, pracy ze źródłami i literaturą naukową. Przygotowanie do redagowania tekstów naukowych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, resocjalizacji, w tym diagnozy resocjalizacyjnej oraz z zakresu kryminologii

Zakres tematyczny

Inspiracje dotyczące wyboru tematu opracowania i przedmiotu badań w obszarze pedagogiki, w szczególności pedagogiki resocjalizacyjnej oraz kryminologii.

Teoretyczne uzasadnianie problemów badawczych. Społeczno – pedagogiczna waga problemu na tle innych zjawisk w przestrzeni resocjalizacyjnej oraz dotyczących przestępczości.

Znaczenie osobistych zainteresowań poznawczych, doświadczeń życiowych i wcześniejszych obserwacji w ustalaniu tematyki badań.

Przegląd źródeł i literatury naukowej w odniesieniu do wybranej tematyki badań, ocena przydatności źródeł i ich selekcja.

Analiza wyników badań dostępnych w piśmiennictwie naukowym w odniesieniu do przyjętego tematu badań i problemów badawczych.

Kwerendy, ich rodzaje i możliwości wykorzystania w pracy naukowej.

Język i styl pracy naukowej. Praca z tekstem naukowym, redagowanie i układ tekstu. Rodzaje przypisów i ich stosowanie.

Struktura opracowania. Przygotowanie planu pracy.

Etyka w pracy naukowej. Plagiat jako przejaw nieuczciwości. System antyplagiatowy.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, praca z materiałem źródłowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Ocenie podlegają: koncepcja pracy licencjackiej, w szczególności odwołania do literatury przedmiotu, projekt struktury pracy. Oceniany  jest także udział studenta w dyskusji, wypowiedzi ustne.

Literatura podstawowa

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

2. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2009.

3.Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.

4. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

5. Literatura przedmiotu związana z wybraną tematyką

Literatura uzupełniająca

1. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.

3. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 17:19)