SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teorie kryminologiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teorie kryminologiczne
Kod przedmiotu 05.9-WP-RzK-TK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykład ma na celu przedstawienie miejsce kryminologii wśród nauk penalnych i jej dorobek w zakresie rozpoznawania zjawiska przestępczości oraz zapobiegania mu. Ukazane zostają uwarunkowania przestępczości problematyka pomiaru zjawiska przestepczości ujawnionej i rzeczywistej, problematyka ofiary w badaniach kryminologicznych oraz problematyka strachu i leku przed przestępczością, jak również problematyka społecznej reakcji na przestępczość.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

Zakres tematyczny

Pojęcie teorii, nurtu, paradygmatu. Poglądy kryminologiczne twórców szkoły klasycznej prawa karnego (C. Beccaria, A. Feuerbach). Poglądy C. Lombroso i jego uczniów jako podstawa rozwoju pozytywizmu kryminologicznego. Recepcja kryminologii pozytywistycznej na ziemiach polskich. Współczesna problematyka integracji teorii kryminologicznych. Poglądy polskich kryminologów na etiologię przestępczości.,ĆWICZENIA:Pozytywistyczne teorie biopsychologiczne, w szczególności dziedziczenia skłonności do zachowań antyspołecznych, zaburzeń OUN w zachowaniach antyspołecznych, osobowości przestępczej J. Pinatela, poglądy E. de Greeffa. Pozytywistyczne teorie socjologiczne, w szczególności anomii R. Mertona, zróżnicowania kulturowego, uczenia się zachowań przestępnych, kontroli. Poglądy przedstawicieli kryminologii antynaturalistycznej, w szczególności koncepcja E. Lemerta, poglądy H. Beckera, teoria kryminalizacji A. Turka, poglądy W. Chamblissa i M. Foucault, kryminologia humanistyczna.

Metody kształcenia

Burza mózgów, wykład, projekcja filmowa, pogadanka

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Sposób weryfikacji wiedzy: egzamin pisemny na ocenę z materiału przekazanego na wykładach zgodnie z poniższym kluczem:

3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%)

3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%)

4 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%)

4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%)

5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%)


Ćwiczenia: kolokwium, praca pisemna

Literatura podstawowa

1) H. Schneider, Przyczyny przestępczości. Nowe aspekty międzynarodowej dyskusji o teoriach kryminologicznych, t. XXIII-XXIV, Archiwum Kryminologii, 1988-1989, s. 13-44

2) P. Chlebowicz, Czy istnieje przestępczość białych kołnierzyków? Wokół koncepcji white-collar crime Edwina H. Sutherlanda, Wydawnictwo INP PAN, 2019, s. 103-117

3) J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, Arche, 2001, s. 88-187

4) A. Siemaszko, Granice tolerancji. O koncepcjach zachowań dewiacyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993, s. całość

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 22:06)