SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teorie kryminologiczne |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-TK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład ma na celu przedstawienie miejsce kryminologii wśród nauk penalnych i jej dorobek w zakresie rozpoznawania zjawiska przestępczości oraz zapobiegania mu. Ukazane zostają uwarunkowania przestępczości problematyka pomiaru zjawiska przestepczości ujawnionej i rzeczywistej, problematyka ofiary w badaniach kryminologicznych oraz problematyka strachu i leku przed przestępczością, jak również problematyka społecznej reakcji na przestępczość.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej
Pojęcie teorii, nurtu, paradygmatu. Poglądy kryminologiczne twórców szkoły klasycznej prawa karnego (C. Beccaria, A. Feuerbach). Poglądy C. Lombroso i jego uczniów jako podstawa rozwoju pozytywizmu kryminologicznego. Recepcja kryminologii pozytywistycznej na ziemiach polskich. Współczesna problematyka integracji teorii kryminologicznych. Poglądy polskich kryminologów na etiologię przestępczości.,ĆWICZENIA:Pozytywistyczne teorie biopsychologiczne, w szczególności dziedziczenia skłonności do zachowań antyspołecznych, zaburzeń OUN w zachowaniach antyspołecznych, osobowości przestępczej J. Pinatela, poglądy E. de Greeffa. Pozytywistyczne teorie socjologiczne, w szczególności anomii R. Mertona, zróżnicowania kulturowego, uczenia się zachowań przestępnych, kontroli. Poglądy przedstawicieli kryminologii antynaturalistycznej, w szczególności koncepcja E. Lemerta, poglądy H. Beckera, teoria kryminalizacji A. Turka, poglądy W. Chamblissa i M. Foucault, kryminologia humanistyczna.
Burza mózgów, wykład, projekcja filmowa, pogadanka
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Sposób weryfikacji wiedzy: egzamin pisemny na ocenę z materiału przekazanego na wykładach zgodnie z poniższym kluczem:
3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%)
3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%)
4 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%)
4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%)
5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%)
Ćwiczenia: kolokwium, praca pisemna
1) H. Schneider, Przyczyny przestępczości. Nowe aspekty międzynarodowej dyskusji o teoriach kryminologicznych, t. XXIII-XXIV, Archiwum Kryminologii, 1988-1989, s. 13-44
2) P. Chlebowicz, Czy istnieje przestępczość białych kołnierzyków? Wokół koncepcji white-collar crime Edwina H. Sutherlanda, Wydawnictwo INP PAN, 2019, s. 103-117
3) J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, Arche, 2001, s. 88-187
4) A. Siemaszko, Granice tolerancji. O koncepcjach zachowań dewiacyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993, s. całość
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 22:06)