SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca ze sprawcami przestępstw seksualnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca ze sprawcami przestępstw seksualnych
Kod przedmiotu 05.9-WP-RzK-PSIPWPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
  • mgr Alicja Kozakiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą przestępczości seksualnej w odniesieniu do osób popełniających przestępstwa seksualne. Wzrost wiedzy na temat diagnozowania i terapii osób będących sprawcami przestępstw seksualnych. Przedstawienie kwestii prawnych dotyczących przestępczości seksualnej.

 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu resocjalizacji, psychologii, seksuologii.

Zakres tematyczny

Wykłady:

-       Wprowadzenie w problematykę przestępczości seksualnej: rodzaje, zakres pojęciowy, definicje

-       Zjawisko przestępczości seksualnej w badaniach

-       Zjawisko przestępczości seksualnej wobec dzieci i dorosłych. Nieletni sprawcy przemocy seksualnej

-       Psychopatia a przestępstwa seksualne

-       Terapia sprawców przestępstw – możliwości i ograniczenia

-       Profilaktyka przestępczości seksualnej

-       Resocjalizacja przestępców seksualnych. Środowisko lokalne w opiece postpenitencjarnej nad przestępcami seksualnymi

-       Pomoc osobom stosującym przemoc seksualną – kwestie prawne, placówki terapeutyczne i lecznicze w Polsce

 

Ćwiczenia:

-       Teorie dotyczące przestępczych zachowań seksualnych – biologiczne, psychologiczne, społeczno-kulturowe, ekonomiczne, eklektyczne

-       Indywidualne i zbiorowe zniekształcenia poznawcze na temat przestępstw seksualnych - mity na temat zgwałceń osób dorosłych, mity na temat wykorzystywania seksualnego dzieci, postrzeganie zgwałcenia

-       Normy moralno-seksualne na tle rozwoju społeczeństw i socjalizacja zachowań seksualnych w rozwoju psychoseksualnym

-       Kazirodztwo – typy sprawców przemocy w rodzinie – sprawca psychopatyczny i regresywny

-       Sprawcy przestępstw przeciwko wolności seksualnej: preferencyjni i zastępczy

-       Przestępstwo zgwałcenia, teorie wyjaśniające zgwałcenia, społeczno-kulturowe uwarunkowania zgwałceń

-       Kobieta jako sprawca przemocy

-       Preferencje seksualne, zaburzenia preferencji seksualnych, a przemoc seksualna

-       Problemy psychiczne a zjawisko przemocy seksualnej – zaburzenia nastroju, zaburzenia psychotyczne, otępienie.

-       Przemoc seksualna wśród osób używających substancji psychoaktywnych – substancje i narkotyki ułatwiające napaść na tle seksualnym

-       Osoby niepełnosprawne jako ofiary i jako sprawcy

-       Rozwiązania systemowe i programy resocjalizacyjne skierowane do osób popełniających przestępstwa seksualne

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, pogadanka, metoda projektów, metoda przypadków, praca indywidualna i w grupach, metoda warsztatowa, dyskusja, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena uzyskana z testu wiedzy z pytaniami zamkniętymi.

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji wybranego zagadnienia problemowego.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.

Udział w zajęciach jest obowiązkowy (możliwa 1 nieobecność do odrobienia na konsultacjach lub z  inną grupą).

Literatura podstawowa

  1. Beisert M., Pedofilia: geneza i mechanizm zaburzenia, Gdańsk 2012Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
  2. Izdebski Z., Pospiszyl K., Resocjalizacja przestępców seksualnych, czyli próby okiełzania żywiołów, W: Kształtowanie się tożsamości zielonogórskiej pedagogiki (1971-2011), red. Miłkowska G., Furmanek M., Zielona Góra 2011
  3. Izdebski Z., Leczenie i resocjalizacja osób wykorzystujących seksualnie dzieci, W: Resocjalizacja, red. Urban B., Stanik M., Tom 2, Warszawa
  4. Krasowska A, Depko A., Seksuologia sądowa – teorie, modele, badania, Warszawa 2021
  5. Pospiszyl K., Terapia przestępców seksualnych. Przesłanki teoretyczne, diagnoza i organizacja, Warszawa 2021

Literatura uzupełniająca

  1. Kowalczyk M., Kobiety wykorzystujące seksualnie dzieci : geneza i możliwości resocjalizacji, Resocjalizacja Polska (Polish Journal of Social Rehabilitation) 2013, 4, 47-71
  2. Pastwa-Wojciechowska B., Psychopaci. Sprawcy przestępstw seksualnych, Gdańsk 2013
  3. Pospiszyl K., Postacie przestępstw seksualnych kobiet − przegląd zagadnień, Przegląd Więziennictwa Polskiego, nr 94, Warszawa 2017

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-02-2022 10:07)