SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Granice tolerancji wobec zachowań patologicznych i przestępczych |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-GTWZP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie uwarunkowań społecznego odbioru patologii i przestępczości oraz problemu winy i kary, a także związku pomiędzy postawami społecznymi w tym zakresie a kreowaniem zmian w regulacjach prawnych.
Podstawowa wiedza z zakresu filozofii, prawa, psychologii, pedagogiki i socjologii
Wykłady
Podstawy filozofii praw człowieka
System ochrony praw człowieka oraz środki ochrony w prawie polskim i międzynarodowym
Standardy ochrony praw człowieka w kontekście ochrony praw ofiar przestępstw
Standardy ochrony praw człowieka w kontekście ochrony praw osób pozbawionych wolności
Wartości oraz normy społeczne i ich naruszanie.
Relatywizm moralny w ocenie patologii i przestępstwa.
Ćwiczenia
Niedostosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna, anomia, przestępczość.
Zjawiska braku poczucia bezpieczeństwa i paniki moralnej jako wyznaczniki granic moralności.
Populizm penalny a populizm polityczny.
Postawy punitywne a kreowanie zmian w regulacjach prawnych.
Stygmat społeczny. Dystans jako sankcja społeczna. Wykluczenie społeczne.
Społeczny odbiór przestępczości oraz problemu winy i kary.
Zmiany postaw społecznych wobec wybranych zachowań dewiacyjnych, patologicznych i przestępczych.
Rola szkoły, kościoła, polityków i mediów w kreowaniu obrazu przestępczości oraz problemu winy i kary
Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, pogadanka, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Formą zaliczenia jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i sposobu omówienia wybranych zagadnień programowych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji poglądów w toku zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i z ćwiczeń.
1. Filar M., Rola mediów w kreowaniu zagrożeń i sprzyjaniu populizmowi, Archiwum Kryminologii, T. XXIX-XXX, 2006, s. 489-493.
2. Hołda J., Hołda Z., Ostrowska D., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
3. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, PWN, Warszawa1993.
4. Szymanowski T., Przestępczość i polityka karna w Polsce w świetle faktów i opinii społeczeństwa w okresie transformacji, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
5. Zalewski W., Populizm penalny - próba zdefiniowania zjawiska, w: Populizm penalny i jego przejawy w Polsce, Z. Sienkiewicz i R. Kokot (red.), Wrocław 2009, s. 13 -
1. Czykwin E., Stygmat społeczny, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
2. Krajewski K. (red.), Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców wielkich miast. Kraków na tle innych miast europejskich, Wyd. UJ, Kraków 2008.
3. Pawlica B., Mechanizmy naznaczenia społecznego. Socjologiczne studium teoretyczno-empiryczne empiryczne, Wyd. WSP, Częstochowa 2001.
4. Pytka L., Kara, miłosierdzie, resocjalizacja. Sakratyzacja versus utylizacja „ludzkich odpadów”, Wychowanie. Opieka. Terapia, Nr 1-2.
5. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 19:24)