SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia codzienności |
Kod przedmiotu | 14.2--SocD-SC-S22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami socjologii życia codziennego. Studenci będą mieli okazję zapoznać się z najważniejszymi i popularnymi zagadnieniami poruszanymi w tym nurcie oraz z podstawowymi założeniami metodologicznymi. Główne zagadnienia poruszane na kursie: socjologia emocji, problematyka seksualności, jakość życia, kwestie stylu życia, popkulturowe odzwierciedlenie rzeczywistości
1. Podstawowe założenia socjologii codziennej, refleksja teoretyczna, zagadnienia metodologiczne
2. Socjologia miejsca – pojęcie domu i życia, przestrzeni życiowej
3. Socjologia czasu – czas wolny, czas pracy, czas urlopowy
4. Socjologia rodziny, relacji i relacji społecznych
5. Socjologia przedmiotów – rzeczy jako element życia codziennego
6. Socjologia ciała – komunikacja niewerbalna, płeć, tożsamość ciała
7. Socjologia mediów – media i relacje między jednostkami, grupami społecznymi, mediami, instytucjami politycznymi, biznesowymi i kulturalnymi
8. Jakość życia – główne nurty, badania empiryczne, kontrowersyjne kwestie
9. Kwestie stylu życia – ustalenia pojęciowe, operacjonalizacja, perspektywa strukturalna
10. Socjologia emocji, miłość jako konstrukt społeczny
11. Socjologia seksualności
12. Życie codzienne w popkulturze
Wykład, praca w grupach, praca z materiałem audiowizualnym, dyskusja, e-learning, blended learning
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – test wyboru z pytaniami otwartymi. Minimalny próg – 50%
Ćwiczenia – esej na jeden z tematów wybranych spośród proponowanych na pierwszych zajęciach zagadnień
Ocena końcowa jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń
Bogunia-Borowska M., Sztompka P, Socjologia codzienności, Znak, Kraków 2008
Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2012
Bogunia-Borowska, Małgorzata (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009
Rudnicki S., Stypińska J., Wojnicka K. (red.), Społeczeństwo i codzienność. W stronę nowej socjologii?, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 01:05)