SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Strategie zmiany społecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Strategie zmiany społecznej
Kod przedmiotu 14.2--SocD-SZS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z problematyką socjologicznych teorii zmian. Umiejętność socjologicznej analizy przemian społecznych. Poznanie podstawowych zasad programowania i wdrażania pozytywnych zmian społecznych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie zmiany społecznej
  2. Rozwój. Postęp. Regres
  3. Teorie zmiany społecznej
  4. Funkcje poznawcze badań nad zmianami społecznymi
  5. Zmiana społeczna w założeniach polityki społecznej Polski i UE (ekonomia społeczna, rewitalizacja, deinstytucjonalizacja i in.)
  6. Strategie rozwojowe – podstawowe zasady tworzenia dokumentów
  7. Ewaluacja realizacji celów dokumentów strategicznych

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca w grupie, metody warsztatowe, wykład konwersatoryjny, metody mobilne (spacer studyjny, wizyta studyjna, gra terenowa), e-learning, blended learning

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i/lub zamkniętych

Zakres materiału na kolokwium pisemne

Zgodnie z sylabusem przedstawionym w trakcie pierwszych zajęć

Zasady zaliczenia kolokwium pisemnego

Minimalny próg zaliczenia 50% punktów

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Ocenę z wykładów stanowi ocena z kolokwium pisemnego

Ćwiczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Praca pisemna indywidualna lub grupowa lub projekt indywidualny lub grupowy (zgodnie z zasadami przedstawionymi w trakcie pierwszych zajęć)

Praca pisemna indywidualna lub grupowa

Analiza wybranego przypadku z zastosowaniem wybranej koncepcji teoretycznej (praca w trakcie zajęć)

Kryteria oceny

Odpowiednia struktura i język pracy, zastosowanie źródeł, zgodność z tematem, zastosowanie odpowiedniej koncepcji teoretycznej

Projekt indywidualny lub grupowy

Projekt zastosowania wybranego narzędzia (metody, techniki) wprowadzania pozytywnych zmian społecznych w wybranej grupie lub społeczności lokalnej (praca w trakcie zająć z nauczycielem oraz bez nauczyciela)

Kryteria oceny

Odpowiednia struktura i język, zgodność z tematem, opracowanie podstawowych elementów (opis problemu, cel, perspektywa czasowa, dobór i opis narzędzia wprowadzania zmian, zasady monitorowania i ewaluacji procesu)

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Ocenę końcową z ćwiczeń stanowi ocena z pracy pisemnej lub grupowej lub z projektu indywidualnego lub grupowego

Ocena końcowa

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0.)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2020.
  2. Joas H., Wiegandt K. (red.), Kulturowe wartości Europy, IFiS PAN, Warszawa 2012.
  3. Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2005.
  4. Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Kaszkur A., Laska A. (red.), Wyzwania innowacyjności w sferze publicznej, Wydawnictwo Uniwersyteckie, Bydgoszcz 2015.
  2. Gorlach K., Mooney P. (red.), Dynamika życia społecznego. Współczesne koncepcje ruchów społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2008.
  3. Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, wyd. PWN, Warszawa 2012.
  4. Beck U., Społeczeństwo światowego ryzyka, wyd. Scholar, Warszawa 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 14:49)