Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i pogłębienie wrażliwości w zakresie zjawisk społeczno-kulturowych, które jako wyzwanie lub/i zagrożenie z perspektywy życia jednostkowego i zbiorowego stanowią przedmiot zainteresowań współczesnej humanistyki.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Wykłady
Ciągłość kulturowa i zmiana w kulturze w kontekście życia społecznego.
Utrata podmiotowości i zagrożenie tożsamości – problemy dominacji kulturowej, politycznej i ekonomicznej we współczesnym świecie.
Ekologia i klimat w kontekście kultury i życia społecznego.
Nowe idee kulturowe – szansą czy zagrożeniem?
Zmierzch cywilizacji zachodniej?
Ćwiczenia
Współczesne tendencje demograficzne w Polsce i na świecie – procesy spontaniczne a działania planowe.
Kryzysy światowe (np. migracje, pandemia) i koncepcje ich przełamywania.
Choroby cywilizacyjne w kontekście życia społecznego.
Rozwój nauki i nowych technologii a życie społeczne.
Nierówności społeczne w skali światowej (np. regiony bogactwa a regiony nędzy) – analiza przypadków.
Metody kształcenia
Praca z tekstem, analiza przypadku, mini-wykład, prezentacja, mobilne metody edukacji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie oceny z referatu o charakterze problemowym (zgodność z tematem, poprawna struktura referatu, język, rzetelność, samodzielność wykonania referatu, odpowiedni dobór literatury przedmiotu) oraz jej prezentacji podczas zajęć. Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny.
Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
Bauman Z., Globalizacja i co z niej dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
Beck U., Społeczeństwo ryzyka: w drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2002.
Diamond J., Upadek. Dlaczego niektóre społeczeństwa upadły, a innym się udało, Warszawa 2007.
Fry H., Hallo world. Jak być człowiekiem w świecie maszyn, Kraków 2019.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość : „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001.
Marody M., Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa 2014.
Pokrzyńska M., Na tropach antropologicznego aspektu rewitalizacji, 2019, Rocznik Lubuski, t. 45, cz. 2, 149—162.
Vaidhyanathan S., Anty social media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji, Warszawa 2018.
Literatura uzupełniająca
Bradotii R., Po człowieku, Warszawa 2014.
Domańska E., Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Warszawa 2018.
Eagleton T., Koniec teorii, Warszawa 2012.
Flirty tradycji z popkulturą. Dziedzictwo kulturowe w późnej nowoczesności, (red.) Elżbieta Nieroba, Anna Czerner, Marek S. Szczepański, Warszawa 2010.
Giddens A., Konsekwencje nowoczesności, Kraków 2008.
Kardaś A., Malinowski S., Popkiewicz M., Nauka o klimacie, Katowice 2018.
Król M., Europa w obliczu końca, Warszawa 2012.
Kudełka W., Inżynieria genetyczna w produkcji i kształtowaniu jakości żywności, Nierówności społeczne a Wzrost Gospodarczy, 2010, z. 16, s. 115-126.
LeDoux J., Mózg emocjonalny, Poznań 2000.
Pokrzyńska M., Ciągłość, innowacja, rewitalizacja? Dziedzictwo kulturowe a poszukiwanie wspólnoty w regionie postmigracyjnym, 2019, Europa Orientalis. Studia z Dziejów Europy Wschodniej i Państw Bałtyckich, Vol. 10, 151--178
Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, Warszawa 1996.
Roszkowski W., Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej, Kraków 2019.
Think locally, act globally. Polish farmers in the global era of sustainability and resilience, (ed.) K. Gorlach, Z. Drąg in collaboration with A. Jastrzębiec-Witkowska, D. Ritter, Kraków 2021.
Wyzwania i problemy społeczne początku XXI wieku, (red.) Norbert Laurisz, Kraków 2020.
Zagrożenia i problemy cywilizacyjne XXI wieku – przegląd i badania, (red.) Monika Maciąg, Kamil Maciąg, Wydawnictwo Naukowe Tygiel, Lublin 2017.
Znaniecki F., Upadek cywilizacji zachodniej. Szkic z pogranicza filozofji kultury i socjologji, Poznań 1921.
oraz wybrane pozycje literatury popularnej podejmujące problemy przeżywane przez współczesne społeczeństwo, np. Lunde M., Błękit, Kraków 2018.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 12:19)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.