SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne teorie komunikowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne teorie komunikowania
Kod przedmiotu 09.1-WP-SOCD- WTK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi współczesnymi teoriami komunikowania i teoriami mediów, ich podstawowymi założeniami, autorami i pojęciami oraz dyskursem związanym z poruszana problematyką.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

  1. Komunikowanie społeczne – zarys zagadnień.
  2. Współczesne teorie komunikowania: podstawowe zagadnienia teoretyczne.
  3. Współczesne teorie komunikowania:przegląd szkół i tradycji.
  4. Szkoła Toronto i koncepcja mediów Marshalla McLuhana.
  5. Teoretyczne podstawy komunikowania masowego jako typu komunikowania społecznego.
  6. Teoretyczne podstawy komunikowanie międzykulturowego.
  7. Teoretyczne podstawy komunikowania politycznego.

Metody kształcenia

Metoda kształcenia to wykład konwencjonalny, e-learning, blended learning

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: praca pisemna – zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu; umiejętność argumentacji, odwołania do źródeł, bibliografia. Ocenę końcową stanowi ocena z wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Baran S.J.., Davis D.K., Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007.
  2. Castells M., Władza komunikacji, Warszawa 2013.
  3. Dobek – Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2012.
  4. Mattelart A. M., Teorie komunikacji, Warszawa – Kraków 2001.
  5. Mcquial D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
  6. Szopski M, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Baudrillard J., Wojny w Zatoce nie było, Warszawa 2006.
  2. Goban- Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
  3. Leach E., Kultura i komunikowanie, Warszawa 2010.
  4. McLuhan M., Wybór tekstów, Poznań 2001.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 13:26)