Zapoznanie studentów z różnego rodzaju tekstami (min. publicystycznym, literackim, popularno-naukowym, dziennikarskim, cyfrowym) oraz wskazanie odmienności w tworzeniu tekstu naukowego; zapoznanie studentów ze specyfiką i różnorodnością tekstów naukowych; wskazanie wyznaczników i wymogów stawianych takim tekstom; zapoznanie ze strukturą, logiką, funkcjami i celami tekstów naukowych w porównaniu z innymi tekstami. Ponadto celem jest zapoznanie studentów z metodami analizy tekstów naukowych, a także z zasadami ich tworzenia/przygotowania.
Wymagania wstępne
Tekst naukowy a inne rodzaje tekstów – podobieństwa i różnice
Klasyfikacje tekstów
Rodzaje, gatunki i charakterystyka tekstów naukowych
Struktura i logika tekstów naukowych
Składniki tekstu naukowego (pojęcia, definicje, prawa nauki, odwołania, odnośniki, przypisy, wzory, wyniki badań empirycznych).
Wymogi stawiane tekstom naukowym.
Kto tworzy teksty naukowe; dla kogo są przeznaczone i jak je należy czytać?
Przykłady tekstów naukowych – analiza
Przygotowanie tekstu naukowego
Zakres tematyczny
Metody kształcenia
Praca w grupach, prezentacje, praca z tekstem, e-learning, blended learning
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Test wyboru. Wymagany próg zaliczenia 50%
Literatura podstawowa
Grobler A. (2006), Metodologia nauk, Wyd. ZNAK, Kraków
Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo WSP im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra 1998.
Morszczyńska U. (1991), Rola elementów metodologii w treściach nauczania
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.
Po co nam socjologia. Rozmowy z socjologami. Warszawa, Wyd. IS UW 2009
Sułek A. (2002), Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa
Sztompka P. (red.) Metodologiczne podstawy socjologii, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
Turner J.H., Struktura teorii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
Literatura uzupełniająca
Co to jest tekst naukowy? Koncepcja i przykłady. (2018). Hiszpania: pisownia. Odzyskany z: spelling.com.es.
García, M. (2013). Konstrukcja tekstów naukowych z zakresu badań. Kuba: Magazyn Multimed. Odzyskany z: revmultimed.sld.cu.
Sevilla, M. i Sevilla J. (2003). Klasyfikacja tekstu naukowo-technicznego z podejścia wielokierunkowego. Uniwersytet Complutense w Madrycie. Hiszpania: Studia lingwistyki języka hiszpańskiego. Odzyskany z: elies.rediris.es.
Szreder M., Metody i techniki sondażowych bada opinii, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2010
Wimmer, Roger D., Joseph R. Dominick Mass media. Metody badań, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.
Ziembiński Z., Logika praktyczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1996.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 01:18)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.