SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Krytyczna analiza i redagowanie tekstów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Krytyczna analiza i redagowanie tekstów
Kod przedmiotu 14.2--SocD-KAiRT-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z różnego rodzaju tekstami (min. publicystycznym, literackim, popularno-naukowym, dziennikarskim, cyfrowym) oraz wskazanie odmienności w tworzeniu tekstu naukowego; zapoznanie studentów ze specyfiką i różnorodnością tekstów naukowych; wskazanie wyznaczników i wymogów stawianych takim tekstom; zapoznanie ze strukturą, logiką, funkcjami i celami tekstów naukowych w porównaniu z innymi tekstami. Ponadto celem jest zapoznanie studentów z metodami analizy tekstów naukowych, a także z zasadami ich tworzenia/przygotowania.

Wymagania wstępne

  1. Tekst naukowy a inne rodzaje tekstów – podobieństwa i różnice
  2. Klasyfikacje tekstów
  3. Rodzaje, gatunki i charakterystyka tekstów naukowych
  4. Struktura i logika tekstów naukowych
  5. Składniki tekstu naukowego (pojęcia, definicje, prawa nauki, odwołania, odnośniki, przypisy, wzory, wyniki badań empirycznych).
  6. Wymogi stawiane tekstom naukowym.
  7. Kto tworzy teksty naukowe; dla kogo są przeznaczone i jak je należy czytać?
  8. Przykłady tekstów naukowych – analiza
  9. Przygotowanie tekstu naukowego

Zakres tematyczny

Metody kształcenia

Praca w grupach, prezentacje, praca z tekstem, e-learning, blended learning

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test wyboru. Wymagany próg zaliczenia 50%

Literatura podstawowa

  1. Grobler A. (2006), Metodologia nauk, Wyd. ZNAK, Kraków
  2. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo WSP im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra 1998.
  3. Morszczyńska U. (1991), Rola elementów metodologii w treściach nauczania
  4. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
  5. Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.
  6. Po co nam socjologia. Rozmowy z socjologami. Warszawa, Wyd. IS UW 2009
  7. Sułek A. (2002), Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa
  8. Sztompka P. (red.) Metodologiczne podstawy socjologii, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
  9. Turner J.H., Struktura teorii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.

Literatura uzupełniająca

  1. Co to jest tekst naukowy? Koncepcja i przykłady. (2018). Hiszpania: pisownia. Odzyskany z: spelling.com.es.
  2. García, M. (2013). Konstrukcja tekstów naukowych z zakresu badań. Kuba: Magazyn Multimed. Odzyskany z: revmultimed.sld.cu.
  3. Sevilla, M. i Sevilla J. (2003). Klasyfikacja tekstu naukowo-technicznego z podejścia wielokierunkowego. Uniwersytet Complutense w Madrycie. Hiszpania: Studia lingwistyki języka hiszpańskiego. Odzyskany z: elies.rediris.es.
  4. Szreder M., Metody i techniki sondażowych bada opinii, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2010
  5. Wimmer, Roger D., Joseph R. Dominick Mass media. Metody badań, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.
  6. Ziembiński Z., Logika praktyczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 01:18)