SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Big data w badaniach społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Big data w badaniach społecznych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SocD-BDwBS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Kołodziej
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką BIG DATA oraz możliwościami wykorzystania BIG DATA w naukach społecznych a także wykorzystanie tej wiedzy w praktyce.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. BIG DATA- geneza i charakterystyka zjawiska
  2. Źródła i rodzaje danych
  3. Denetyzacja
  4. BIG DATA jako metoda/y w badaniach społecznych
  5. Zalety i ograniczenia wykorzystania BIG DATA
  6. Przykłady wykorzystania BIG DATA

Metody kształcenia

Praca w grupie, dyskusje, praca z komputerem, e-learning, blended learning

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Warunki zaliczenia

Otrzymanie oceny pozytywnej z zadań zrealizowanych podczas zajęć. Ocena końcowa jest średnią ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

  1. Hesse, B. W., Moser, R. P., & Riley, W. T. (2015). From big data to knowledge in the social sciences. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 659(1), 16-32.
  2. Jemielniak, D. (2018). Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć. Studia Socjologiczne, 229(2), 7-29.
  3. Maślankowski, J. (2015). Analiza jakości danych pozyskiwanych ze stron internetowych z wykorzystaniem rozwiązań Big Data. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, 38, 167-177.
  4. Nawara, B. Big Data a perspektywa śmierci eksperta. Analiza na przykładzie wykorzystania metod Big Data w badaniach społecznych.
  5. Turner, A., Zieliński, M. W., & Słomczyński, K. M. (2018). Google Big Data: charakterystyka i zastosowanie w naukach społecznych. Studia Socjologiczne, (4 (231)), 49-71.
  6. Żulicki, R. (2017). Potencjał big data w badaniach społecznych. Studia Socjologiczne, 226(3), 175-207.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 12:36)