SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania społeczne w obszarze IT - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania społeczne w obszarze IT
Kod przedmiotu 14.2--SocD-BSwOIT-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z możliwościami warsztatu niezbędnymi do przeprowadzenia badań społecznych związanych z rozwiązaniami IT. Poznanie podstawowych metod badawczych o charakterze ilościowym i jakościowym. Wykorzystanie podstawowych komputerowych metod badawczych

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1. Specyfika ilościowych i jakościowych badań społecznych wykorzystywanych w obszarze IT

2. Rola badań ilościowych i jakościowych w procesie projektowania usług IT (diagnoza, wdrożenie, ocena)

3. Przegląd podstawowych metod i technik badań ilościowych i jakościowych w obszarze IT (wywiady IDI, obserwacja uczestnicząca, analiza heurystyczna, ankieta, eyetracking, ankiety internetowe, testy produktów, eyetracking, dzienniki aktywności, benchmarking)

4. Metody analizy danych z badań ilościowych i jakościowych

5. Raportowanie danych

Metody kształcenia

Praca grupowa, praca z tekstem, praca z komputerem, e-learning, blended learning

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Warunki zaliczenia

Realizacja wszystkich działań wynikających z programu (po jednej dla każdego znanego rozwiązania). Ocena jest średnią arytmetyczną wszystkich zadań

Literatura podstawowa

Iga Mościchowska, Barbara Rogoś-Turek, (2020), Badania jako podstawa projektowania user experience, PWN, Warszawa

Babbie Earl (2003), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa

Oppenheim. A.N. (2004), Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań

Frankfort - Nachmias Ch. i Nachmias D. (2001), Metody badawcze w socjologii, Zysk i S-ka, Poznań

Denzin, N. K., Lincoln, Y. S., Metody badań jakościowych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Hammersley, M., P. Atkinson, Metody badań terenowych, Wyd. Zysk & S-ka, Poznań 2000.

Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.

Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.

Miles M. B, Huberman A. M., Analiza danych jakościowych,Trans Humana, Białystok 2000.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 01:21)