SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Everyday Sociology - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Everyday Sociology
Kod przedmiotu 14.2--D-ES-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Sociology
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

The aim of the course is to familiarize students with the most important aspects of everyday sociology. Students will have the opportunity to learn about the most important and popular issues covered in this trend and the basic methodological assumptions. The main issues covered in the course: sociology of emotions, issues of sexuality, quality of life, lifestyle issues, pop culture reflection of reality

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1. Basic assumptions of everyday sociology, theoretical reflection, methodological issues

2. Sociology of place - the concept of home and living, living space

3. Sociology of time - free time, work time, holiday time

4. Sociology of family, social relations and relationships

5. Sociology of objects - things as an element of everyday life

6. Sociology of the body - non-verbal communication, gender, body identity

7. Sociology of media - media and relations between individuals, social groups, media, political, business and cultural institutions

8. Quality of life - main trends, empirical research, controversial issues

9. Lifestyle issues - conceptual arrangements, operationalization, structural perspective

10. Sociology of emotions, love as a social construct

11. Sociology of sexuality

12. Everyday life in pop culture

Metody kształcenia

Lecture, group work, work with audiovisual material, e-learning, discussion, e-learning, blended learning

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Lecture - selection test with open-ended questions. Minimum credit threshold 50%

Exercises - essay on a selected topic from the issues given in the first class

Final grade - average of grades from the lecture and exercises

Literatura podstawowa

  1. Campbell ML (2002) Mapping Social Relations: A Primer in Doing Institutional Ethnography. Toronto: University of Toronto.
  2. Cohen S and Taylor L (1993 [1976]) Escape Attempts: The Theory and Practice of Resistance to Everyday Life. London: Sage
  3. Giddens A (1993) New Rules of Sociological Method, rev. edn. Cambridge: Polity
  4. Goffman E (1959) The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Doubleday Anchor Books
  5. Sztompka P (2008) The focus on everyday life: A new turn in sociology. European Review 16(1): 23–37.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 12:49)