SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Critical Analysis and Editing of Texts - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Critical Analysis and Editing of Texts
Kod przedmiotu 14.2--D-CAaET-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Sociology
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Familiarizing students with various types of texts (including journalistic, literary, popular science, journalistic, digital) and identifying differences in the creation of a scientific text; familiarizing students with the specificity and variety of scientific texts; an indication of the determinants and requirements for such texts; familiarization with the structure, logic, functions and purposes of scientific texts in comparison with other texts. Moreover, the aim is to familiarize students with the methods of analyzing scientific texts, as well as with the principles of their creation / preparation.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1. Scientific text and other types of texts - similarities and differences

2. Classifications of texts

3. Types, genres and characteristics of scientific texts

4. The structure and logic of scientific texts

5. Components of a scientific text (terms, definitions, laws of science, references, references, footnotes, formulas, results of empirical research).

6. Requirements for scientific texts.

7. Who creates scientific texts; who are they intended for and how should they be read?

8. Examples of scientific texts - analysis

9. Preparation of a scientific text

Metody kształcenia

Group work, presentations, work with text, e-learning, blended learning

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Choice test with open-ended questions. Minimum point threshold 50%

Literatura podstawowa

  1. Charles B. Faulhaber, Textual Criticism in the 21st Century, Romance Philology 45 (1991)
  2. George P. Landow, Hypertext: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology (Baltimore: The Johns Hopkins UP, 1992), new ed., Hypertext 2.0 Being a Revised, Amplified Edition of Hypertext: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology (Baltimore-London: The Johns Hopkins UP, 1997),
  3. Peter M. W. Robinson, ìRedefining Critical Editions, The Digital World: Text-Based Computing in the Humanities 

Literatura uzupełniająca

  1. Alison Alexander, W. James Potter, How to Publish Your Communication Research: An Insider’s Guide, Sage Publishing 2001;
  2. C. A. Mack, Editorial: How to Write a Good Scientific Paper: Title, Abstract, and and Keywords, J. Micro/Nanolith. MEMS MOEMS 11(2), 020101 (2012).

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 12:54)