SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza matematyczna I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza matematyczna I
Kod przedmiotu 11.1-WE-EP-AM1
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Elektrotechnika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Głazowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami analizy matematycznej: zbieżność ciągu liczbowego; zbieżność szeregu liczbowego; granica, ciągłość i pochodna funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej, a także ze związkami między tymi pojęciami. Kolejnym celem jest zaznajomienie studenta z podstawowymi pojęciami rachunku całkowego funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej.

Wymagania wstępne

Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Pojęcie ciągu liczbowego i jego podstawowe własności: monotoniczność i ograniczoność.
  2. Granica ciągu liczbowego i jej własności: jednoznaczność granicy; zbieżność ciągu a jego ograniczoność; działania na granicach ciągów; twierdzenie o trzech ciągach; zbieżność ciągu monotonicznego i ograniczonego; liczba Eulera; granica w sensie niewłaściwym; podciąg i jego granica; granice ekstremalne ciągu liczbowego. 
  3. Granica funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej: granice jednostronne funkcji w punkcie; granice nieskończone i w nieskończoności; podstawowe własności granic funkcji. 
  4. Ciągłość funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej: ciągłość funkcji w punkcie i w zbiorze; klasyfikacja punktów nieciągłości; własności funkcji ciągłych;  twierdzenie Weierstrassa; twierdzenie Darboux.
  5. Pochodna funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej: definicja i interpretacje pochodnej funkcji w punkcie. Różniczkowalność funkcji w zbiorze. Ciągłość a różniczkowalność. Podstawowe reguły różniczkowania, pochodne funkcji elementarnych. Twierdzenia o wartości średniej i ich zastosowania. Reguła de L`Hospitala. Pochodne i różniczki wyższych rzędów funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Wzór Taylora. Ekstrema lokalne i globalne funkcji. Wypukłość, wklęsłość i punkty przegięcia wykresu funkcji.
  6. Całka nieoznaczona funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Podstawowe metody wyznaczania całek nieoznaczonych. Całka oznaczona Riemanna i jej własności.  Podstawowe twierdzenia rachunku całkowego. Szacowanie całek oznaczonych. Zastosowania geometryczne i fizyczne całki Riemanna (pole figury płaskiej, długość krzywej, objętość i pole powierzchni bryły obrotowej, praca, energia elektryczna, napięcie). Całki niewłaściwe. 
  7. Szeregi liczbowe: zbieżność szeregu, kryteria zbieżności szeregów liczbowych o wyrazach dodatnich, własności szeregów o wyrazach dowolnych. 

Ćwiczenia

  1. Badanie monotoniczności i ograniczoności ciągu liczbowego.  
  2. Wyznaczanie granicy ciągu liczbowego. 
  3. Obliczanie granicy funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. 
  4. Badanie ciągłości funkcji w punkcie i w zbiorze. 
  5. Badanie różniczkowalności funkcji w punkcie. 
  6. Wyznaczanie pochodnej funkcji w oparciu o podstawowe reguły różniczkowania. 
  7. Wyznaczanie ekstremów lokalnych i globalnych funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. 
  8. Obliczanie granicy funkcji przy pomocy reguły de L’Hospitala. 
  9. Obliczanie całek nieoznaczonych. 
  10. Obliczanie całek oznaczonych i całek niewłaściwych. 
  11. Zastosowania rachunku różniczkowego i rachunku całkowego
  12. Badanie zbieżności szeregów o wyrazach dodatnich w oparciu o odpowiednie kryteria zbieżności. 

Kolokwia. (3×1 godz. na studiach stacjonarnych, 2×1 godz. na studiach niestacjonarnych

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny; ćwiczenia, w ramach których studenci rozwiązują zadania i dyskutują; praca w grupach; praca z książką  i przy pomocy internetu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: Trzy kolokwia (dwa na studiach niestacjonarnych) + dwie prace kontrolne (do samodzielnego przygotowania poza zajęciami) z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na sprawdzenie, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.  Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (80 %) oraz  przygotowanie do zajęć i wykonywanie prac kontrolnych (20 %).

Warunkiem koniecznym i dostatecznym uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest zgromadzenie 50 % maksymalnej liczby punktów, jaką można zdobyć z kolokwiów cząstkowych, prac kontrolnych i aktywności na zajęciach. 

Wykład: Egzamin w postaci testu z progami punktowymi (w razie potrzeby wykładowca może zmienić formę egzaminu). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Zaliczenie przedmiotu: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu. Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. G. Decewicz, W. Żakowski, Matematyka, Analiza matematyczna część I, WNT Warszawa, 2005
  2. M. Grabowski, Analiza matematyczna. Powtórzenie, ćwiczenia i zbiór zadań. WNT, Warszawa, 1997
  3. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Gis, Wrocław, 2007
  4. M. Lassak, Matematyka dla studiów technicznych, WM, Bydgoszcz, 2010
  5. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, Warszawa, 1971

Literatura uzupełniająca

  1. R.Rudnicki, Wykłady z analizy matematycznej, PWN, Warszawa, 2004
  2. W. Krysicki. L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, część I, PWN, Warszawa, 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dorota Głazowska (ostatnia modyfikacja: 10-04-2022 22:42)