SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Zagadki i pułapki języka rosyjskiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Zagadki i pułapki języka rosyjskiego
Kod przedmiotu 09.0--FRP-ZPJR-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia rosyjska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania rosyjski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Łazar
  • dr Jolanta Fainstein
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształcenie poszczególnych sprawności językowych (czytanie, mówienie, pisanie, słuchanie) z naciskiem na eliminowanie najczęściej występujących błędów językowych, powstających przede wszystkim w wyniku interferencji językowej (wymowa, akcentuacja, polonizmy, "fałszywi przyjaciele tłumacza", właściwości ortograficzne i gramatyczne języka rosyjskiego etc.). 

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Analiza i interpretacja właściwości języka rosyjskiego z punktu widzenia jego leksyki, ortografii, gramatyki, wymowy, intonacji, składni i interpunkcji. Praca z językiem rosyjskim z ukierunkowaniem na uświadamianie i eliminowanie niewłaściwych nawyków językowych. Interferencja językowa i jej konsekwencje. Największe trudności dla osób uczących się języka rosyjskiego jako obcego. Najczęściej występujące błędy leksykalno-gramatyczne, fonetyczne, akcentuacyjne i intonacyjne (np. wyjątki; odmiana nieregularnych rzeczowników i czasowników; zabawne wpadki i błędy językowe; najczęstsze przejęzyczenia; najtrudniejsze rosyjskie słowa; najczęściej i najrzadziej używane głoski rosyjskie; błędy najczęściej popełniane przez osoby polsko- i rosyjskojęzyczne i in.).

Metody kształcenia

Pogadanka, praca w grupach, praca indywidualna, praca w parach, elementy wykładu, gry i zabawy językowe, metody poglądowe: pokaz, demonstracja, pomoce wizualne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywne zaliczenie prac kontrolnych, aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Literatura podstawowa

1. Остановка.ру

2. Materiały własne prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Акишина А.А., Русский язык в играх. Учебное пособие., Москва 2017.
  2. Łukasiak K., Sawiński J., Rosyjski. Gramatyka w tłumaczeniach. Praktyczny kurs językowy na poziomie podstawowym (A1). Część 1., Warszawa 2016.
  3. Łukasiak K., Sawiński J., Rosyjski w tłumaczeniach. Gramatyka. Wyjątkowy kurs języka rosyjskiego na poziomie A2-B1. 2., Warszawa 2015.
  4. Łukasiak K., Rosyjski w tłumaczeniach. Gramatyka. Skuteczny kurs języka rosyjskiego na poziomie B1-B2. 3., Warszawa 2016.
  5. Runowska M, Sendhardt O., Rosyjski aktywnie! Trening na 200 sposobów, Warszawa 2018.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Łazar (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 06:43)