SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fotografia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fotografia
Kod przedmiotu 03.4-WA-EASPP-FOTO-Ć-S14_genRGG2L
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Doświadczenie fotografii jako autonomicznego (posiadającego swoją własną tradycję) środka wypowiedzi artystycznej. 

3 semestr studiów - pogłębienie wiedzy i umiejętności nabytych w ramach realizacji przedmiotu Podstawy fotografii cyfrowej, warunkujących prawidłowość rejestracji obrazu fotograficznego (praca z aparatem fotograficznym - zapis cyfrowy). Uświadomienie udziału różnorodnych elementów w budowaniu znaczeń obrazu fotograficznego: kreatywna rola światła, przełożenie przestrzeni na płaszczyznę, element ruchu w fotografii. Nabycie umiejętności świadomego wyboru elementów pracy jako składowych przemyślanej, spójnej ekspozycji końcowej zrealizowanego projektu /tematu. Nabycie umiejętności archiwizowania własnych prac w zapisie cyfrowym poprzez opracowanie katalogów bieżących.

Wymagania wstępne

Opanowanie techniki i technologii fotografii w stopniu podstawowym; umiejętność samodzielnej rejestracji obrazu poprzez zapis cyfrowy. Świadomość tradycji obrazowania fotograficznego.

Zakres tematyczny

Zajęcia ćwiczeniowe w Pracowni: fotografia studyjna - interpretacja tematów w oparciu o zapis: cyfrowy. Techniki oświetleniowe.

Przykładowe zagadnienia: fotografia światła, fotografia przestrzeni, fotografia ruchu, fotografia inscenizacji. Tematy proponowane do pracy grupowej i indywidualnej. Sposób realizacji zakresu tematycznego w dużym stopniu wynika z indywidualnych zainteresowań i doświadczeń studenta. Propozycja koncepcyjnej formy realizacji tematu indywidualnego (przedstawionego przez studenta).

Metody kształcenia

Realizacja ćwiczeń w warunkach studyjnych, dyskusja, korekta indywidualna. Systematyczne przeglądy prac.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawowe kryteria otrzymania zaliczenia:

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach indywidualnych
  • dokumentacja przebiegu procesu kształcenia - katalogi zaliczeniowe etapowe i końcowe umieszczone na dysku Drive wg instrukcji opracowania udostępnionej przez prowadzącą Pracownię 
  • realizacja przez studenta ćwiczeń i tematów z efektem finalnym - prace o charakterze koncepcyjnym, prace o charakterze wystawienniczym

Literatura podstawowa

  1. Barthes Roland, „Światło obrazu”, wyd. Aletheia, Warszawa, 2020
  2. Czartoryska Urszula, „Fotografia – Mowa Ludzka. Perspektywy historyczne", wyd. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, 2006
  3. Sontag Susan, „O fotografii”, wyd. Karakter, Warszawa, 2017

Literatura uzupełniająca

  1. Flusser Vilém, „Ku filozofii fotografii”, wyd. Aletheia, Warszawa, 2015
  2. Michałowska Marianna, „Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii”, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań, 2017
  3. „Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej”, praca zbiorowa pod red. M. Hopfinger, wyd. IBL PAN, 1999
  4. www.magazynszum.pl
  5. www.obieg.pl
  6. www.szerokikadr.pl

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 13:29)