SylabUZ

Generate PDF for this page

Elective Course: Cognitive linguistics - course description

General information
Course name Elective Course: Cognitive linguistics
Course ID 09.3-WH-FPD-JK-N16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study English philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: zapoznanie studentów z najważniejszymi osiągnięciami językoznawstwa kognitywnego jako jednego z najatrakcyjniejszych poznawczo nurtów badawczych we współczesnym językoznawstwie.

Umiejętności: wykształcenie umiejętności analizy języka z wykorzystaniem podstawowych narzędzi wypracowanych w językoznawstwie kognitywnym.

Kompetencje: doskonalenie kompetencji komunikacyjnej oraz dostrzeganie i analizowanie związków między językiem a procesami poznawczymi i doświadczeniem społecznym.

Prerequisites

Pogłębiona wiedza z zakresu językoznawstwa ogólnego.

Scope

1. Językoznawstwo kognitywne jako reakcja na generatywizm i strukturalizm. 2. Podstawowe założenia kognitywizmu: język jako narzędzie poznania. 3. Teoria prototypu E. Rosh – psycholingwistyczne korzenie językoznawstwa kognitywnego. 4. Teoria prototypu w analizie tekstualnej. 5. Wyidealizowane modele kognitywne: rekonstruowanie fragmentów potocznej wiedzy o świecie w języku. 6. Wyidealizowane modele kognitywne a światopogląd. 7. Teoria metafory kognitywnej G. Lakoffa: metafora jako narzędzie poznania i kreowania obrazu świata. 8. Metafora kognitywna w nauczaniu języków. 9. Metafora kognitywna w translacji. 10. Metafora i ideologia: krytyczna analiza metafor. 11. Perswazyjne oddziaływanie metafor. 12. Podstawy gramatyki kognitywnej R. Langackera jako teorii doświadczenia ludzkiego w ujęciu przestrzennym i dynamicznym.

Teaching methods

Ćwiczenia: wykład konwersacyjny, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, prezentacje.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Weryfikacja przygotowania do zajęć (odpowiedź ustna), aktywność na zajęciach, prezentacja zaliczeniowa.

Recommended reading

Evans V., Green M., 2006, Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geeraerts D., 2006, Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin: Mouton de Gruyter.

Lakoff G., Johnson M., 1980, Metaphors we live by. London: The University of Chicago Press/ Lakoff G., Johnson M.,1988, Metafory w naszym życiu. Warszawa: PIW.

Kovecses Z., 2010, Metaphor: A Practical Introduction, New York: Oxford University Press.

 

Further reading

Evans V., 2010, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Universitas.

Goatly A., 2007, Washing the Brain: Metaphor and Hidden Ideology. Amsterdam-Philadelphia: John Benjamin Publishing Company.

Langacker R., 2008, Cognitive Grammar: A Basic Introduction. New York: Oxford University Press.

Steciąg M., 2020, Polka walcząca! The language of women's demonstrations and the discussion about political correctness. Wiener Slawistischer Almanach, Bd. 85, 113--124.

Notes

Brak


Modified by prof. dr hab. Magdalena Steciąg (last modification: 22-04-2022 09:46)