SylabUZ
Nazwa przedmiotu | PDW: Językoznawstwo kognitywne |
Kod przedmiotu | 09.3-WH-FPD-JK-N16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: zapoznanie studentów z najważniejszymi osiągnięciami językoznawstwa kognitywnego jako jednego z najatrakcyjniejszych poznawczo nurtów badawczych we współczesnym językoznawstwie.
Umiejętności: wykształcenie umiejętności analizy języka z wykorzystaniem podstawowych narzędzi wypracowanych w językoznawstwie kognitywnym.
Kompetencje: doskonalenie kompetencji komunikacyjnej oraz dostrzeganie i analizowanie związków między językiem a procesami poznawczymi i doświadczeniem społecznym.
Pogłębiona wiedza z zakresu językoznawstwa ogólnego.
1. Językoznawstwo kognitywne jako reakcja na generatywizm i strukturalizm. 2. Podstawowe założenia kognitywizmu: język jako narzędzie poznania. 3. Teoria prototypu E. Rosh – psycholingwistyczne korzenie językoznawstwa kognitywnego. 4. Teoria prototypu w analizie tekstualnej. 5. Wyidealizowane modele kognitywne: rekonstruowanie fragmentów potocznej wiedzy o świecie w języku. 6. Wyidealizowane modele kognitywne a światopogląd. 7. Teoria metafory kognitywnej G. Lakoffa: metafora jako narzędzie poznania i kreowania obrazu świata. 8. Metafora kognitywna w nauczaniu języków. 9. Metafora kognitywna w translacji. 10. Metafora i ideologia: krytyczna analiza metafor. 11. Perswazyjne oddziaływanie metafor. 12. Podstawy gramatyki kognitywnej R. Langackera jako teorii doświadczenia ludzkiego w ujęciu przestrzennym i dynamicznym.
Ćwiczenia: wykład konwersacyjny, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, prezentacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja przygotowania do zajęć (odpowiedź ustna), aktywność na zajęciach, prezentacja zaliczeniowa.
Evans V., Green M., 2006, Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Geeraerts D., 2006, Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin: Mouton de Gruyter.
Lakoff G., Johnson M., 1980, Metaphors we live by. London: The University of Chicago Press/ Lakoff G., Johnson M.,1988, Metafory w naszym życiu. Warszawa: PIW.
Kovecses Z., 2010, Metaphor: A Practical Introduction, New York: Oxford University Press.
Evans V., 2010, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Universitas.
Goatly A., 2007, Washing the Brain: Metaphor and Hidden Ideology. Amsterdam-Philadelphia: John Benjamin Publishing Company.
Langacker R., 2008, Cognitive Grammar: A Basic Introduction. New York: Oxford University Press.
Steciąg M., 2020, Polka walcząca! The language of women's demonstrations and the discussion about political correctness. Wiener Slawistischer Almanach, Bd. 85, 113--124.
Brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Magdalena Steciąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 09:46)