SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy kompozycji i aranżacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy kompozycji i aranżacji
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PKA-Ć-S15_genE2CME
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Wprowadzenie w podstawy komponowania małych form muzycznych. [2] Rozwój wyobraźni twórczej w aspekcie operowania wybranymi środkami elementami dzieła muzycznego (warstwa harmoniczna, rytmiczna, konstrukcja linii melodycznej). [3] Rozwijanie warsztatu kompozytorsko – aranżerskiego celem nabycia umiejętności tworzenia na różne składy instrumentalne kameralne: combo jazzowe, kwintet smyczkowy, kwartet saksofonowy. [4] Zapoznanie studenta z technikami i nurtami kompozycyjnymi muzyki artystycznej XX wieku [5] Przegląd literatury muzycznej dokumentującej rozwój technik kompozytorskich XX wieku. 

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w semestrze pierwszym.

Zakres tematyczny

[1] Omówienie możliwości sonorystycznych i artykulacyjnych instrumenty dętych blaszanych, a także ich transpozycji i możliwych rejestrów; [2] Tworzenie małych form na kwintet dęty blaszany oraz tworzenie małych form wykorzystujących sposoby łączenia czterech trąbek i czterech puzonów z jazzową sekcją rytmiczną; [3] Instrumenty smyczkowe: możliwości wyrazowe; tworzenie małych form na głos solowy (wokalny lub instrumentalny, kwintet lub kwartet smyczkowy oraz jazzową sekcję rytmiczną); [4] Rozważania estetyczne w aspekcie aranżacyjnym w obszarze większych form instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych: wstępy i zakończenia, tag endingsvamps, special chorus, background, improwizacjia, riff; [5] Sposoby harmonizacji dźwięków przejściowych i chromatycznych; [6] Melodia i kontrapunkt – rozważania estetyczne i analiza zjawiska na przykładach wybranych twórców muzyki jazzowej.

Metody kształcenia

Wykład, ćwiczenia, analizy partytur.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przedstawienie do oceny minimum trzech prac autorskich: kompozycji lub aranżacji

Literatura podstawowa

1. Russell Garcia, THE PROFFESSIONAL ARRANGER COMPOSER, Criterion Music Co.;

2. Sammy Nestico, THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co.;

3. Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;

4. Don Sebesky, THE CONTEMPORARY ARRANGER, Alfred Publishing Co.;

5. Henry Mancini, SOUNDS AND SCORES, Northridge Music Inc.

6. M. Rimski – Korsakow, ZASADY INSTRUMENTACJI, PWM

7. Józef Pawłowski, PODSTAWY INSTRUMENTACJI cz. I i II, PWM;

8. Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;

9. K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;

10. K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980;

11. B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.

Literatura uzupełniająca

1. Andy Jaffe, JAZZ HARMONY, Advance Music

2. M.C Gridley JAZZ STYLES, HISTORY & ANALYZIS, Prentice Hall

3. Dariusz Terefenko, TEORIA JAZZU. OD PODSTAW DO POZIOMU ZAAWANSOWANEGO, PWM, Kraków 2020  

4. J.M. Chomiński, HISTORIA HARMONII I KONTRAPUNKTU t. 1-3, PWM Kraków

5. J. Gawlas, KONTRAPUNKT, PWM Kraków

6. K. Baculweski, WSPÓŁCZESNOŚĆ W: HISTORIA MUZYKI POLSKEJ, Sutkowski Edition

7. T.A. Zieliński, KIERUNKI, STYLE I TWÓRCY W MUZYCE XXW. PWM

8. Maria Schneider, EVANESCENCE, Universal Edition, 1998

9. M. Przedpełska-Bieniek, DŹWIĘK W FILMIE, Sonoria, 2003

10. I. Lindstedt, SONORYSTYKA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW POLSKICH XX WIEKU, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

11. Ch. B. Rae, MUZYKA LUTOSŁAWSKIEG, PWN, Warszawa, 1996

12. Bill Dobbins, JAZZ ARRANGING AND COMPOSING, A LINEAR APPROACH, Advance Music, 1986;

Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)