SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Drugi instrument - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Drugi instrument
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-DI-Ć-S14_genUD5L8
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Wyposażenie studenta w podstawowy zakres wiedzy i umiejętności w celu posługiwania się wybranym instrumentem (innym niż fortepian) w pracy zawodowej /gra indywidualna, prowadzenie zespołów instrumentalnych/

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie 3 semestru studiów na kierunku EASM.

Zakres tematyczny

-ewentualna dalsza korekta postawy i ułożenie aparatu gry

-dalsze doskonalenie poznanych technik, pogłębianie precyzji realizacji artykulacji, dynamiki w celu oddania niuansów artystycznych

-rozwijanie znajomości literatury muzycznej /metodyka, repertuar/ związanej z danym instrumentem, z  uwzględnieniem obszaru dostępnego wykonawczo dla studenta

-rozwijanie poprawności stylistycznej interpretacji (frazowanie, rubato, zmiany tempa, skala dynamiki poczucie formy)

-doskonalenie metod pracy nad utworem

-współpraca z akompaniamentem, gra zespołowa

-problematyka stresu, tremy i innych zjawisk związanych z występem publicznym

 

Metody kształcenia

- indywidualna praca nauczyciela ze studentem  /  ćwiczenia wraz z pokazem, praca z tekstem nutowym i dyskusja,doraźne rozwiązywanie zadań artystycznych i technicznych oraz wyznaczanie zakresu zadań do samodzielnego zrealizowania,dyskusje związane z wydarzeniami artystycznymi dotyczącymi danej dyscypliny instrumentalnej/

-indywidualna praca studenta  /ćwiczenie, poznawanie literatury instrumentalnej, słuchanie gry i nagrań mistrzów , itp./

-występy publiczne wraz z analizą i sugestiami mającymi pomóc w osiągnięciu postępu w zakresie swobody estradowej

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

-systematyczne uczęszczanie i aktywność na zajęciach, sumienne opanowywanie wyznaczanego przez pedagoga zakresu materiału podczas pracy własnej

-na zakończenie semestru prezentacja co najmniej jednej etiudy i jednego utworu dowolnego oraz gra a vista

Literatura podstawowa

Szkoły, etiudy,ćwiczenia przypisane dla wybranego przez studenta instrumentu, np. E.Towarnicki Szkoła na flet, R.Williams Szkoła na trąbkę, Z.Janke Studium gam na skrzypce, J.Powroźniak Szkoła gry na gitarze, M.Dupre Methode d Orgue, P.Baron Etiudy jazzowe i in.

 

Literatura uzupełniająca

Repertuar na wybrany przez studenta instrument, obejmujący kompozycje z różnych epok, zróżnicowane w zakresie formy i charakteru, dostosowane do indywidualnego poziomu techniczno - muzycznego studenta. Przykładowo: J.Ph.Rameau Tamburyn na flet, J.S.Bach Utwory organowe H.Purcell Utwory na trąbkę, W. A. Mozart sonaty, koncerty, H. Wieniawski Utwory na skrzypce, G.Young Utwory na organy, M. Linnemann Ragtime na gitarę, Ch. Parker Standardy jazzowe na saksofon itp.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:16)