SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Literatura muzyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Literatura muzyczna
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
  • dr Stanisław Leśniewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do baroku w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,

- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,

- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

ŚREDNIOWIECZE

Chorał gregoriański /msze chorałowe, sekwencja Dies irae

Organum kwintowe, organum kwartowe, organum melizmatyczne, motet

Leoninus, Perotinus: Viderunt omnes

Trubadurzy, truwerzy, Minnesängerzy /wybór/

G. de Machaut: Messa de Nostre Dame

 

RENESANS

C. Jannequin: Le chant des oiseaux, La guerre

O. di Lasso: Matona mia cara, O la! o che bon eco

G. P. da Palestrina: Missa Papae Marcelli

C. Gesualdo da Venosa: Dolcissima mia vita, Moro lasso


 

BAROK

C. Monteverdi: Orfeusz /Uwertura/, Lasciate mi morire

A. Corelli, Concerti grossi

A.Vivaldi: Cztery pory roku op. 8 nr 1-4

J.S. Bach: Magnificat, Msza h-moll, Pasja wg św. Jana, Das wohltemperierte Klavier, t.I, Passacaglia c-moll BWV 582, Chaconne z II Partity d-moll BWV 1004, koncerty skrzypcowe /E-dur BWV 1042, d-moll BWV 1043/, koncerty klawesynowe /d-moll BWV 1052, A-dur BWV 1055/, Koncerty Brandenburskie /BWV 1046-1051/, Suity orkiestrowe /BWV 1066-1069/

G.F. Händel: Mesjasz (fragm.), Water Music, Firework Music


 

Metody kształcenia

Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej.

Literatura podstawowa

  1. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
  2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
  3. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011

 

Literatura uzupełniająca

1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012

2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Stanisław Leśniewski (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 02:05)