SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Literatura muzyczna |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
- zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do baroku w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,
- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,
- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych
- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki
Brak wymagań.
ŚREDNIOWIECZE
Chorał gregoriański /msze chorałowe, sekwencja Dies irae
Organum kwintowe, organum kwartowe, organum melizmatyczne, motet
Leoninus, Perotinus: Viderunt omnes
Trubadurzy, truwerzy, Minnesängerzy /wybór/
G. de Machaut: Messa de Nostre Dame
RENESANS
C. Jannequin: Le chant des oiseaux, La guerre
O. di Lasso: Matona mia cara, O la! o che bon eco
G. P. da Palestrina: Missa Papae Marcelli
C. Gesualdo da Venosa: Dolcissima mia vita, Moro lasso
BAROK
C. Monteverdi: Orfeusz /Uwertura/, Lasciate mi morire
A. Corelli, Concerti grossi
A.Vivaldi: Cztery pory roku op. 8 nr 1-4
J.S. Bach: Magnificat, Msza h-moll, Pasja wg św. Jana, Das wohltemperierte Klavier, t.I, Passacaglia c-moll BWV 582, Chaconne z II Partity d-moll BWV 1004, koncerty skrzypcowe /E-dur BWV 1042, d-moll BWV 1043/, koncerty klawesynowe /d-moll BWV 1052, A-dur BWV 1055/, Koncerty Brandenburskie /BWV 1046-1051/, Suity orkiestrowe /BWV 1066-1069/
G.F. Händel: Mesjasz (fragm.), Water Music, Firework Music
Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej.
1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
Zmodyfikowane przez dr Stanisław Leśniewski (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 02:05)